Bakgrunn
Klimaendringer skyldes forbrenning av fossil energi.
I Norge er petroleumsnæringen det suverent viktigste bidraget til
klimaendringene. Produksjon av olje og gass står for 25 pst. av
klimagassutslippene i Norge, men utslippene fra forbrenning av olje
og gass som eksporteres fra Norge, er veldig mye høyere. Hvert år
eksporterer Norge olje og gass som ved forbrenning gir et utslipp
som er 10 ganger høyere enn de nasjonale utslippene (Menon Economics,
2022).
Klimaendringene skjer her og nå. Norge blir
varmere og våtere. 1. februar 2025 ble det satt nær 100 varmerekorder
i Norge. Temperaturen var 2,1 grader over normalen, og i Nord-Norge
var temperaturen 7–8 grader høyere enn normalen på flere værstasjoner.
I perioden oktober 2024 til og med mars 2025 har det kommet mer nedbør
enn noen gang målt i Nord-Norge.
I 2024 førte ekstrem nedbør til alvorlige flommer
i flere deler av verden. I Spania ble det satt nasjonale rekorder
med flere hundre millimeter regn på under ett døgn, noe som resulterte
i omfattende skader. I Norge ble Bø i Telemark hardt rammet av plutselige
store nedbørsmengder, noe som illustrerer de alvorlige konsekvensene
av slike hendelser.
Som storprodusent av olje og gass er Norge direkte medansvarlig
for de stadig mer ekstreme værhendelsene i verden. Forslagsstillerne
mener den eneste løsningen på et problem som er skapt av å brenne
kull, olje og gass, er å slutte å brenne kull, olje og gass. For
Norges del innebærer dette å legge en plan for sluttfasen for norsk petroleumsnæring,
slik blant andre Klimautvalget 2050 har anbefalt.
Regjeringens løsning på petroleumsnæringens klimaproblem
har vært å elektrifisere sokkelen. Det er en strategi med tre problemer.
For det første kutter elektrifiseringen bare utslippene i produksjonen,
som utgjør ca. 2 pst. av utslippene fra forbrenning. For det andre
krever elektrifiseringen store mengder elektrisk kraft, som i økende
grad har blitt et knapphetsgode. I 2024 ble det brukt 11,5 TWh strøm
i produksjon av olje og gass i Norge. Planlagte elektrifiseringsprosjekter
kan øke forbruket til nær 17 TWh innen 2030.
For det tredje vil elektrifisering føre til
at feltenes levetid blir forlenget, med økte globale klimagassutslipp som
konsekvens.
Forslagsstillerne mener det er problematisk
at fastlandsindustrien, som skal eksistere i overskuelig framtid,
mangler elektrisk kraft til å gjennomføre sine elektrifiseringsprosjekter.
Elektrisk kraft og effekt er knappe ressurser, og bør brukes deretter.
Å bruke kraften på å grønnvaske en solnedgangsnæring er feil prioritering.
Regjeringen påstår at den vil bygge nye grønne
næringer på skuldrene til olje- og gassnæringen. I praksis skjer
det motsatte: De grønne næringene mislykkes fordi petroleumsnæringen
suger til seg kraft, kapital og kompetanse, og fordi næringen driver
kostnadsnivået i samfunnet opp. Det er svært vanskelig for en oppstartsbedrift,
for fastlandsindustrien og for fornybarbransjen å konkurrere med
lønnsnivået på sokkelen.
EU har, gjennom revidert fornybardirektiv og
Repower EU, vedtatt at fornybarandelen skal økes til minst 42,5
pst. i 2030 og at unionen skal bli karbonnøytral innen 2050. I EUs
direktiv om indre markeder for naturgass og hydrogen (2024/1788)
legges det opp til at det ikke skal inngås nye langsiktige gasskontrakter
uten CO2-håndtering etter 2049.
Rapporten «On Thin Ice» (WWF/Greenpeace/Zero Analytics,
2024) slår fast at det finnes nok gass i eksisterende felt til å
dekke EUs fremtidige behov. Rapporten konkluderer med at gassproduksjonen
vil overstige etterspørselen i 2035.
Forslagsstillerne erkjenner at Europa trenger
norsk gass nå, og har støttet økt norsk gassproduksjon i forbindelse
med Europas forsøk på å frigjøre seg fra russisk gassavhengighet.
På sikt vil imidlertid etterspørselen avta. Det er både næringspolitisk
og miljøpolitisk risikabelt å ta utgangspunkt i at EU ikke når sine
egne mål om å redusere bruken av olje og naturgass.