Bakgrunn
Dagens regelverk for mopedbiler medfører at mange
unge kjører rundt i kjøretøy med liten eller ingen reell beskyttelse
for sjåfør og passasjerer ved ulykker. Det er et legitimt behov
for mange unge å ha et kjøretøy som kan brukes hele året, og derfor
bør man se på tekniske løsninger som gjør det mulig å la 16-åringer kjøre
personbiler med restriksjoner. Gjennom dette vil 16- og 17- åringer
kunne kjøre mer trafikksikre kjøretøy, og gradvis bygge mer erfaring
med å kjøre vanlige personbiler i redusert hastighet, før man som
18-åring, som i dag, kan kjøre ordinære personbiler uten restriksjoner
på alle veier i Norge og i mange andre land.
Forslagsstillerne mener dagens mopedbiler utsetter 16-
og 17-åringene for betydelig trafikkrisiko. Maksimalfart på 45 km/t
hjelper lite dersom man kolliderer med et annet og langt større
kjøretøy. Mopedbiler kan etter dagens regelverk ha en maksimal vekt
på 425 kg, noe som gir lite rom for passive sikkerhetsfunksjoner som
airbag, deformasjonssoner og avanserte førerassistentsystemer (ADAS),
som man finner i moderne biler.
Forslagsstillerne mener det bør gis begrenset
førerett for 16- og 17-åringer for kjøretøy med maksimalfart på
60 km/t på veier med maksimal tillatt hastighet til og med 80 km/t.
Dette under forutsetning av tilstrekkelig føreropplæring. Kjøretøyet
må være tydelig merket, slik at andre trafikanter blir gjort oppmerksom
på kjøretøyets hastighetsbegrensning, etter modell av merking av tunge
kjøretøy.
I Sverige har man ordningen med A-traktor, på
folkemunne kjent som EPA-traktor. En A-traktor kan ha maksimal hastighet
på 30 km/t og ett passasjersete og må ha tydelig merking av kjøretøyet
med eget trekantet varselskilt for saktegående kjøretøy. Nedre aldersgrense er
15 år med førerkort for moped, klasse AM. Fartssperren kan enten
oppnås ved plombering eller ved omprogrammering av motorstyringsenheten.
Forslagsstillerne mener en identisk løsning
i Norge er lite hensiktsmessig. Formålet bak regelverket i Sverige
var opprinnelig ikke å la 15-åringer kjøre ombygde kjøretøy, men
å forenkle konvertering av ordinære kjøretøy til landbruksmaskiner.
Hensikten med forslaget som fremmes i dette
dokumentet, er å la 16- og 17-åringer kjøre tryggere kjøretøy uten
å måtte investere i egne mopedbiler. Forslagsstillerne vil ikke
forskuttere hvilke tekniske løsninger som kan være aktuelle for
fartssperre, men viser til at de fleste moderne biler har førerstøttefunksjoner
for fart, som cruisekontroll eller intelligent fartsassistanse (ISA),
som kunne vært tilpasset formålet. ISA er også påkrevd i alle nye
biler i EU/EØS fra juli 2024.