Bakgrunn
For å møte fremtidig passasjervekst på regiontogstrekningene
er det flere grep som kan og bør gjøres, men å avvikle flytogtilbudet
er ikke et av dem. Tilbringertjenesten til hovedflyplassen på Gardermoen
som Flytoget opererer er en suksess og Norges mest populære togtilbud.
Forslagsstillerne mener det vil være uholdbart å avvikle flytogtilbudet,
særlig i en situasjon der toget som transportmiddel har svekket
troverdighet grunnet store driftsproblemer.
Bakgrunnen for regjeringens beslutning om å
avvikle tilbringertjenesten og erstatte den med regiontog er kapasitetsutfordringer
med dagens struktur i rushtiden. Dette gjelder både antall tog og
passasjerbelegg. For folk som skal reise til og fra flyplassen for
enten arbeids- eller fritidsreise, vil endringen gi et dårligere
reisetilbud og svekket kvalitet. Kollektivandelen til og fra flyplassen
er i dag 72 prosent. Det er god grunn til å tro at med avvikling
av tilbringertjenesten vil flere velge bort toget som alternativ
når de skal til hovedflyplassen. Flytogets forutsigbarhet og pålitelighet
har vært en viktig medvirkende årsak til mange kollektivreisende
på strekningen. Dette faller nå bort. Det er også grunn til å tro
at ingen av egenskapene til Flytoget eller komfortelementene videreføres.
Forslagsstillerne mener at beslutningen om å
avvikle tilbringertjenesten bygger på bristende forutsetninger om
trafikkutviklingen, og at det er flere andre muligheter for å utnytte
kapasiteten på linjene bedre uten å måtte avvikle tilbudet kundene
er mest fornøyd med.
Grunnlaget for beslutningen om å avvikle tilbringertjenesten
er basert på trafikktall og prognoser utarbeidet før pandemien.
I hele transportsektoren har denne perioden medført endringer, og
det er lavere aktivitet og andre reisemønstre i dag enn under pandemien.
Ikke minst gjør mer bruk av hjemmekontor at behovene i tradisjonell
rushtid kan være endret for lang tid fremover. For strekningen Drammen–Oslo
lufthavn var det eksempelvis mindre fullt på togene i rushtiden
i 2023 enn det var i 2019.
Noe av grunnen til fulle regiontog mellom Drammen
og Oslo lufthavn er at veldig mange som skal til hovedflyplassen,
bruker regiontogene, som har sterkt subsidierte billettpriser. Forslagstillerne
mener dette kan løses ved å redusere billettprisen på Flytoget,
slik at langt flere av dem som skal til lufthavnen, bruker tilbringertjenesten.
Det vil bedre den totale kapasiteten på linjen uten å samtidig redusere
transportkvaliteten.
For å bedre kapasiteten må det i tillegg til
infrastrukturutbygging og modernisering tas i bruk togmateriell
med mer kapasitet og sørges for at eksisterende togmateriell brukes
mest mulig effektivt.
Det er et betydelig etterslep på togvedlikeholdet som
gjør at Vy mangler kapasitet og må kjøre med enkle togsett. Situasjonen
går ut over togkundene, men er også en sikkerhetsutfordring. Overfylte
tog gjør det vanskelig for konduktører å få gjort jobben sin. Forslagsstillerne
mener at vedlikeholdssituasjonen for Vys togsett er uholdbar av
hensyn til både sikkerhet og kundeopplevelse på regiontogene.
I Jernbanedirektoratets utredning, KVU Økt kapasitet
i regiontog, Hovedrapport (Dokument nr. 202200521-29, 15.09.2023)
er det vurdert flere forskjellige løsninger for erstatning av mange
av dagens regiontog som må fornyes. Utredningen viser at det er
mulig å oppnå langt bedre passasjerkapasitet enn i dag ved å anskaffe
riktig togmateriell. Rapporten anbefaler anskaffelse av toetasjes
tog. Disse har best forutsetninger for å løse kapasitetsutfordringer
og fleksibilitet med hensyn til overkapasitet utenom rushtid.
Tidligere motstand mot toetasjes tog i det norske jernbanenettet
har vært begrunnet i at dette krever større infrastrukturinvesteringer
samt lengre tid for passasjerutveksling sammenliknet med andre alternativer. Jernbanedirektoratets
utredning viser at dette ikke skal være utfordringer for regiontogtrafikken.
Dagens toetasjes tog kan med mindre investeringer kjøres til Halden, Skien,
Gjøvik og Lillehammer. Erfaringer fra land som bruker slike togsett,
viser at tidsbruk på passasjerutveksling også er tilfredsstillende
for dette alternativet.
Antall sitteplasser er viktig for regiontogenes
konkurransedyktighet. Toetasjes tog øker setekapasiteten med 40
prosent sammenliknet med tradisjonelle togsett. Dette er det matriellalternativet
som vil gi best kapasitet og komfort. Samtidig er det bare mindre
behov for infrastrukturutbedringer samt kostnader ved flere hensettingsplasser.
Ifølge Nasjonal transportplan 2025–2036 skal
regjeringen vurdere bruk av toetasjes tog på regionstrekningene
og følge opp utredningen fra Jernbanedirektoratet i løpet av planperioden.
Forslagsstillerne mener det skal anskaffes toetasjes tog til regiontogstrekningene.
Erfaringsmessig tar toganskaffelser lang tid, og det er derfor viktig
at regjeringen snarlig starter en slik anskaffelsesprosess.