Bakgrunn
Vi lever lenger og det er et gode i samfunnet.
I en tid der det blir stadig flere eldre, blir det samtidig flere
friske eldre. At flere blir eldre, er et sunnhetstegn. Eldre er
en stor ressurs, ikke minst for frivilligheten.
Det er en offentlig oppgave å finansiere eldreomsorgen.
En god eldreomsorg skal ikke være avhengig av kommunens økonomi,
og forslagsstillerne mener kommunene skal fratas muligheten til
å nedprioritere dette viktige området. Derfor viser forslagsstillerne
til at Fremskrittspartiets primærpolitikk er å flytte finansieringsansvaret
fra kommunene til staten, for å sikre gode og likeverdige tjenester
uavhengig av hvor i landet du bor.
Per i dag har norske kommuner muligheten til
å innføre fritt brukervalg, men det finnes ingen nasjonal lovgivning
som sikrer dette. Dette fører til variasjoner i tilbudet, avhengig
av hvilken kommune man bor i. For å sikre likeverdige tjenester
for alle eldre, uavhengig av bosted, er det nødvendig med nasjonale
retningslinjer som pålegger kommuner over en viss størrelse å tilby fritt
brukervalg.
Eldreomsorgen i Norge står overfor betydelige
utfordringer knyttet til en aldrende befolkning, mangfold i behov
og ønsker blant eldre og behovet for effektiv bruk av samfunnets
ressurser. Det er essensielt å tilpasse tjenestene til dagens samfunn,
hvor individets valgfrihet og behov for varierte tilbud står sentralt.
Kommunen er en stor leverandør av tjenester
til landets innbyggere, men det er ikke alltid at kommunen tilbyr
de beste tjenestene. Forslagsstillerne mener at innbyggerne skal
stå fritt til å velge hvilken tjenesteleverandør de tar i bruk,
slik at deres behov og ønsker blir ivaretatt på best mulig måte.
Forslagsstillerne tror at konkurranse inspirerer
til nyskapning, lavere kostnader og effektivisering. Den beste måten
å legge til rette for konkurranse er ved å gi hver enkelt frihet
til å velge den tjenesten eller tilbyderen de mener passer dem selv
best. Forslagsstillerne mener det er kvaliteten og innholdet i tjenestene
som har betydning, ikke om det blir drevet privat, ideelt eller
offentlig.
I Danmark har alle kommuner siden 2003 vært
forpliktet til å tilby fritt brukervalg i hjemmetjenestene. Evalueringer
av denne reformen indikerer at det har ført til økt fokus på brukernes
behov og preferanser, noe som har forbedret kvaliteten på tjenestene.
Alle som får vedtak om hjemmehjelp eller plass
på institusjon, bør kunne velge fritt fra kvalifiserte tilbydere,
og dermed hvem som skal få betalt for å utføre tjenesten de mottar
fra det offentlige. Flere aktører i helsevesenet gir økt fokus på
kvalitet og service i de kommunale og private tjenestene. Erfaringene
fra de kommunene som har innført fritt brukervalg, er meget gode,
og brukerundersøkelser viser i stor grad en høy tilfredshet blant
brukere, pasienter og deres pårørende som har valgt en privat aktør.
Fritt brukervalg bør være en rettighet for alle brukere og pasienter
som mottar helse- og omsorgstjenester fra det offentlige, og det
bør være obligatorisk for kommuner med kvalifiserte tilbydere å
tilby fritt brukervalg i helse- og omsorgstjenestene.
Erfaringer fra kommuner som har implementert fritt
brukervalg i eldreomsorgen, som Oslo, viser at brukerne opplever
økt tilfredshet når de selv kan velge tjenesteleverandør. Dette
tyder på at valgfrihet kan bidra til å bedre brukernes opplevelse
av tjenestene.