Representantforslag om behovet for en mer åpen publisering av kriminalstatistikk i Norge etter mønster fra Danmark

Dette dokument

  • Representantforslag 192 S (2024–2025)
  • Fra: Erlend Wiborg, Helge André Njåstad, Per-Willy Amundsen og Johan Aas
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er svært store forskjeller i publiseringen av statistikk mellom Danmark og Norge på innvandrings- og integreringsfeltet. Dette gjelder spesielt på områder med omfattende berøringsangst som innvandring og kriminalitet samt innvandringens kostnader.

Forskjellene mellom Norge og Danmark viser seg blant annet ved at det i Danmark har blitt publisert omfattende statistikk om innvandring og kriminalitet helt siden 2007. Denne statistikken om innvandring og kriminalitet publiseres i Danmark både av Justitsministeriet, Kriminalforsorgen og de danske utlendingsmyndighetene blant annet i fengselsstatistikken samt i det såkalte Integrationsbarometeret.

Dette står i stor kontrasten til situasjonen i Norge, hvor det ikke eksisterer en fast regelmessig publisering av statistikk om innvandring og kriminalitet og dette ikke er publisert siden 2011, med unntak av SSB-oppdrag fra Fremskrittspartiet.

Når det gjelder forskjellene mellom Norge og Danmark, bør det her også nevnes at Finansministeriet i Danmark årlig publiserer en rapport om innvandringens kostnader, som også er åpen om merkostnadene knyttet til innvandring og kriminalitet. Publikasjonen er omfattende og gir blant annet tall for innvandreres og danskfødtes nettobidrag til offentlige finanser på landgruppenivå og med fordeling etter de landgruppene som skiller seg klarest ut i kriminalitetsstatistikken, såkalte MENAPT-land.

I Norge er det derimot ikke publisert tall for innvandringens kostnader siden 2017, basert på tall helt tilbake til 2013. Også dette var for øvrig basert på initiativer fra Fremskrittspartiet.

I tillegg gjør den store berøringsangsten på dette feltet seg også gjeldende ved en manglende åpenhet i politiets egen publisering av kriminalstatistikk, som blant annet er blitt mindre åpen og tilgjengelig enn den var tidligere.

Flere sentrale statistikker fra politiet, som statistikken om dekningsgrad i politiet, er også lagt ned fra 2021. Dette skjer til tross for at denne er mer aktuell enn noen gang i en tid hvor antall politiårsverk er kuttet med over 420 til tross for en stor økning i ungdomskriminaliteten og spredning av svenske nettverk til Norge. Derfor har Fremskrittspartiet de siste årene innhentet egen statistikk om utviklingen innen ungdomskriminalitet fra politidistriktene og Politidirektoratet, samt utarbeidet egen statistikk om politidekning.

Alt dette har i sum ført til at kunnskapsgrunnlaget for politikkutvikling er langt dårligere i Norge enn i Danmark. Dette fører videre til at norsk debatt og kunnskapsgrunnlag på feltet ligger 10–20 år etter Danmark. Denne situasjonen er udemokratisk og kan ikke fortsette.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for at det årlig publiseres statistikk om innvandrere og kriminalitet etter mønster av tilsvarende publisering i Danmark og med samme detaljeringsnivå. Publiseringen bør som i Danmark både skje i regi av Statistisk sentralbyrå, Justis- og beredskapsdepartementet og andre etater som for eksempel politiet og kriminalomsorgen.

  2. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for at det fremlegges en årlig publikasjon om innvandringens kostnader i form av innvandreres nettobidrag til offentlige finanser etter mønster av tidligere arbeider med Brochmann-rapporten og publiseringen i Danmark. Publiseringen bør ha samme grad av åpenhet som i Danmark med blant annet publisering fordelt etter enkeltland, innvandringskategori og fluktbakgrunn. Herunder bør det også publiseres tall for kostnader knyttet til kriminalitet som i Danmark.

  3. Stortinget ber regjeringen gjenopprette politiets publisering av statistikk for politidekning, som skal publiseres hvert kvartal og årlig slik som tidligere.

  4. Stortinget ber regjeringen sørge for at det etableres en nasjonal oversikt med statistikk over utviklingen i antall gjengmedlemmer i Norge slik som i Danmark og Sverige.

  5. Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for en mer detaljert, åpen og tilgjengelig statistikkpublisering på nett i en statistikkbankløsning for politiets statistikk både på nasjonalt nivå og politidistriktsnivå slik som på andre samfunnsområder som utdanning, helse, økonomi osv. Denne bør samles på en side i en statistikkbankløsning for å sikre lett tilgang til statistikken, slik det er gjort på andre samfunnsområder.

  6. Stortinget ber regjeringen sørge for at alle politidistrikt rapporterer tertialt eller årlig på kriminalitetsutviklingen, og at rapporteringen er standardisert og lik over hele landet.

  7. Stortinget ber regjeringen oppdatere kriminalstatistikken med nye og mer relevante lovbruddsgrupper, som for eksempel statistikk for overfallsvoldtekter, knivvold, gruppevold osv.

  8. Stortinget ber regjeringen sørge for at det publiseres statistikk for utviklingen innen barne- og ungdomskriminalitet i politidistriktene og nasjonalt med økt detaljeringsgrad, spesielt rettet mot utviklingen innen gjeng- og æresrelatert kriminalitet.

  9. Stortinget ber regjeringen gjennomføre en statistikkutredning av hele kriminalfeltet inkludert politi, påtalemyndighet og kriminalomsorg.

  10. Stortinget ber regjeringen ta initiativ til å utvikle en sammenliknbar publisering av ungdoms- og gjengkriminalitet i Norge, Sverige og Danmark.

9. april 2025

Erlend Wiborg

Helge André Njåstad

Per-Willy Amundsen

Johan Aas