ADR-kontroll
Tankkjøretøy som transporterer farlig gods,
omfattes av reglene om ADR-kontroll. Dette gjelder sikkerhetskrav
for å sørge for trygg transport. Kravene handler om at kjøretøyet
selv må ha nødvendige egenskaper for å kunne transportere farlig
gods. Som for EU-kontroll for tunge kjøretøy må ADR-godkjenning
fornyes årlig ved kontroll. Det mest praktiske vil være at begge
kontroller kan gjennomføres samtidig på samme sted – i Norges naboland
er det slik. I Norge gjennomføres EU-kontroll ved godkjente verksteder,
mens ADR-kontroll er en monopoltjeneste fra Statens vegvesen. Det
er få trafikkstasjoner, noe som gir en geografisk utfordring og i
perioder med lavere kapasitet hos Statens vegvesen er det køproblemer
som gir økonomisk tap for transportører.
I de fleste land gjennomføres EU-kontroll og
ADR-kontroll samtidig. Dette er effektivt og kundevennlig, og man
unngår ekstra transport mellom kontrollpunktene. Forslagsstillerne
vil ta alle gode krefter i bruk for å sørge for best mulig tilrettelagte
service- og kontrolltjenester for kjøretøy som omfattes. ADR-kontrollen
kan på lik linje med EU-kontroll ivaretas av godkjente bilverksteder.
Det er i dag 23 kontrollstasjoner (inkludert «hjelpestasjoner»)
hos Statens vegvesen som kan utføre kontrollen mens det er langt
flere ADR-godkjente verksteder over hele landet som vil ha et ønske
om kunne tilby tjenesten. Disse utfører allerede betydelig mer avansert
arbeid på ADR-kjøretøy enn bare kontroll og er således godt kvalifiserte.
Dagens ADR-kontrollordning er kostnadskrevende og
tar kapasitet hos Statens vegvesen. Dersom tjenesten delegeres til
ADR-godkjente verksteder, vil det frigjøre ressurser som kan brukes
på oppgaver Statens vegvesen selv må ivareta, eksempelvis enkeltgodkjenning
av nye tunge kjøretøy som i dag ofte har altfor lange ventetider. Forslagsstillerne
mener videre at statens veiforvalter bør prioritere sine ressurser
til å stoppe et videre forfall på veinettet der dårlig veikvalitet
er en av de største trafikksikkerhetsutfordringene.
Dagens ADR-kontroll er gratis for den enkelte
bileier, men er ikke gratis for samfunnet. For den enkelte transportør
vil god kapasitet og samtidig kontroll av både EU- og ADR-kontroll
være av større betydning økonomisk. Kø og reisetid mellom kontrollposter
betyr tapte inntektsmuligheter.
Forslagsstillerne mener at å delegere myndighet
til å gjennomføre ADR-kontroll til ADR-godkjente verksteder både
vil spare det offentlige for ressurser og gi et bedre og mer kundetilpasset
servicetilbud til kjøretøyeierne.