Bakgrunn
Det har inntil nylig vært uproblematisk å kunne skaffe
etanolfri bensin (98 oktan) som kan brukes på alle bensinmotorer.
Slik er det dessverre ikke lenger, og flere energistasjoner tilbyr
nå bare blandingsbensin med inntil 10 pst. etanolinnblanding. Innføringen
av E10 som ny bensinstandard er en bristende forutsetning for bruken
av mange eldre kjøretøy. Forslagsstillerne mener det også er et
beredskapsproblem dersom det i deler av landet ikke er tilgjengelig
drivstoff som er brukbart for alle bensinmotorer, og som tåler lagring.
Innføringen av E10 som ny standardbensin er
gjennomført av drivstoffbransjen, men det skjer som følge av politisk
styring. Det er ikke bensinkundene eller drivstoffbransjen som forlanger
mer etanolbensin, det er politikere og byråkrater gjennom omsetningskravet
for biodrivstoff. Forslagsstillerne mener staten må rydde opp i uheldige
virkninger av egne bestemmelser når etanolfri bensin gradvis blir
mangelvare i deler av landet. Det må gis en garanti for at etanolfri
bensin skal være tilgjengelig over hele landet slik at folk kan
ha mulighet til å fortsette bruken av både kjøretøy og motorredskap.
Forslagsstillerne mener at omsetningskravet
for biodrivstoff, med innblanding av etanol i bensin, er et eksempel
på symbolsk klimapolitikk med flere kontroversielle sider. Miljødirektoratet
har tidligere anbefalt å fase ut bruken av konvensjonelt biodrivstoff
i Norge innen 2030 fordi drivstoffet gir betydelig risiko for negative
konsekvenser, som tap av natur og økte globale klimagassutslipp.
Etanolbensin skaper driftsutfordringer for både biler, båter, motorsykler
samt motorredskap som ikke er bygd for alternativt drivstoff. Motorene
er ikke bygget for etanol, og dette tærer på både slanger og pakninger
med mulige lekkasjer som konsekvens og fare for brann. Biodrivstoff
er svært sensitivt for lagring over tid. E10-bensin skaper problemer
også for fritidsbåter, og organisasjonen Norboat fraråder bruk av etanolholdig
bensin.
Forslagsstillerne mener det må sørges for at
etanolfri bensin (98 oktan) er tilgjengelig i hele landet. Dette bør
gjøres ved å definere etanolfri bensin som sikringskvalitet, samt
ved at bensinen unntas fra omsetningskravet for biodrivstoff. Dette
vil legge til rette for at flere energistasjoner kan tilby denne
bensinen som er viktig for samfunnets beredskap.