Bakgrunn
Ved innføringa av Reform 97 ble seksåringene
lovet en skolehverdag prega av lek og varierte timer idet skolestarten
ble senket fra syv til seks år. Den obligatoriske skolegangen økte
dermed fra ni til ti år, samtidig som en ny læreplan ble innført.
Der skulle det beste fra barnehagen og skolen forenes i både innhold
og metode for alle elever fra første- til fjerdeklasse.
28 år senere viser realiteten seg å være en
annen. Som følge av Stortingets anmodningsvedtak 31. mai 2018, vedtak
nr. 809 (2017–2018), jf. Innst. 317 S (2017–2018) har forskere ved
OsloMet og Universitetet i Oslo, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet,
undersøkt hva som har skjedd med barna i grunnskolen siden seksårsreformen
ble innført.
Sluttrapporten sto klar i 2024, og den viser
at det tvert imot har blitt mindre lek, færre fleksible timer og mindre
deltakelse fra barna i den regelstyrte leken som foregår i skolen.
Til gjengjeld er skolen preget av mer fag, teori og strukturert
læring, for ikke å nevne langt færre barnehagelærere i skolen.
En av intensjonene bak Reform 97 var at leken
skulle prege de første skoleårene. Førsteklasse skulle være et «førskoleår»,
et år som kombinerer barnehagen og skolen. Når små barn må sitte
mer stille i en teoritung hverdag med økt læringstrykk, spiller
skolen verken på lag med reformen eller barna.
Lek og læring er ikke motsetninger. Denne misforståelsen
skader og skaper forskjeller hos barna allerede fra første skoleår.
Blant annet viser Mannsutvalgets rapport fra april 2024 at tidlig
skolestart slår spesielt dårlig ut på gutter som er født sent på
året (NOU 2024:8 Likestillingens neste steg – Mannsutvalgets rapport).
Når skolen legger opp til for lite lek, blir omstillinga fra barnehagen
enda tøffere, og de barna som har et større behov for bevegelse,
får et dårligere utgangspunkt enn andre. På denne måten får mange
gutter større utfordringer på skolen enn jenter, allerede fra første
skoleår.
Man vet også at foreldrenes utdanning og økonomi spiller
en stor rolle for barnas utgangspunkt og utvikling i skolen, forskjellene
mellom barna i utvikling og læring får da også et klasseperspektiv.
Den teoriorienterte skolen er best tilpassa elever med akademisk
bakgrunn. Timetallet i de teoretiske fagene har økt siden seksårsreformen
ble gjennomført, samtidig som resultatene ikke har hatt en nevneverdig
positiv utvikling. Resultatet av dette er en skole som reproduserer
klasseforskjeller og skaper økt skolefravær og dårligere psykisk
helse blant barna gjennom grunnskolens løp.
For barna skjer læring gjennom lek, og det er
en metode skolen bør innrette seg etter snarere enn å motsette seg.
Forskerne som har undersøkt skolens utvikling etter seksårsreformen,
er bekymret for at noe av den spontane, utforskende og kreative
leken går tapt i dagens klasserom. De ser at fysiske begrensninger
og et begrenset antall ansatte i klasserommet kan være blant årsakene
til at læreren tilrettelegger for en type lek som bevarer enn viss
ro i skoletimen.
I sin sluttrapport påpeker forskerne også at
elevene presses til å lære bokstaver og lesing fort, selv om dette ikke
står i læreplanen. Likevel er det langt mindre høytlesning nå enn
tidligere, noe forskerne anbefaler å gjøre mer av. Forskerne kobler
dette presset til kartleggingsprøven, som kommer allerede i førsteklasse.
Skolens rapportering og dokumentasjon former med andre ord skolens
aktivitet, og teoribasert læring og stillesitting gir mindre tid
til både lekbasert læring og lærernes forberedelse og gjennomføring
av undervisninga.
Den førsteklassen som var tenkt i seksårsreformen, skulle
være en førskoleklasse hvor læringen primært skulle foregå gjennom
lek, fysisk utfoldelse og utforsking. Slik er det ikke i dag. Reformen
bør derfor reverseres slik at seksåringenes utforskning og behov
kommer foran krav om stillesittende, teoretisk læring. I førsteklasse
skal læringa primært foregå gjennom lek, fysisk utfoldelse og utforsking.
Også klassetrinnene etter første må være bedre
tilpasset barnas behov for aktivitet og bevegelse. Det må utvikles
en lekbasert pedagogikk for de yngste barna, og skolen må tilpasse
klasserommene og aktiviteten som foregår i timene. Muligheten til
lekbasert og praktisk læring må gjennom dette styrkes. Alle elever
skal føle seg verdsatt og oppleve mestring i løpet av skolehverdagen. Pedagogikken
og metodene som brukes i skolen, skal spille på lag med barnas behov
og oppfordre til lærelyst og utforskning.
Aktivitet og lek er ikke en motsetning til læring
– det er en forutsetning for læring.