Bosetting
Mange kommuner har allerede en stor andel innbyggere
fra ikke-vestlige land. Mange innvandrere greier seg godt i Norge,
er godt integrert og viktige bidragsytere. Men dessverre er det
også altfor mange som ikke er det. Dette har noen åpenbare utfordringer.
Det er en risiko for etablering av parallelle samfunn som man ser tendenser
til enkelte steder, spesielt i Oslo. Det er også uheldig når norskspråklige
elever blir et lite mindretall i sine skoleklasser. Forslagsstillerne
mener samfunnet har et ansvar for å ta i bruk nye virkemidler for
å stoppe økende segregering i Norge.
Tall fra SSB for befolkningssammensetninger
i bydeler i Oslo viser at segregeringen i Oslo øker. I bydelene Søndre
Nordstrand og Alna er andelen ikke-vestlige innvandrere på 48,6
og 48 prosent, mens Stovner bydel ligger på topp der andelen ikke-vestlige
innvandrere er på 55,4 prosent. Av 15 bydeler i Oslo har ti bydeler
en befolkningssammensetning der over 15 prosent er ikke-vestlige
innvandrere. I bydel Frogner viser tallene at andelen ikke-vestlige
innvandrere er på 14,8 prosent, man kan dermed regne med at denne
bydelen vil være over 15 prosent i løpet av 2025. Forslagsstillerne
mener det derfor er på tide med full flyktningestopp i Oslo.
Så lenge et politisk flertall mener det er riktig
å ta imot flere flyktninger enn det som er bærekraftig, mener forslagsstillerne
at man må gjøre det man kan for å forhindre at utviklingen som en
har sett i Oslo, og som Fremskrittspartiet har advart mot i mange
tiår, spres til flere byer. Forslagsstillerne vet at utfordringene
også er store i andre byer og områder, som eksempelvis Drammen.
Da Fremskrittspartiets innvandrings- og integreringsutvalg la frem
sin første del rapport 2. mai 2019, var det syv kommuner som hadde
15 prosent andel ikke-vestlige innvandrere eller mer. Ifølge nye
tall fra SSB er det 18 kommuner i Norge hvor mer enn 15 prosent
av befolkningen har ikke-vestlig bakgrunn, og i seks av disse kommunene
ligger andelen mellom 21 og 30 prosent. De 18 kommunene er Lørenskog
(30 prosent), Oslo (24,7 prosent), Ullensaker (24,3 prosent), Lillestrøm (23,3
prosent), Drammen (22,5 prosent), Rælingen (21,4 prosent), Sarpsborg
(18,3 prosent), Stavanger (16,5 prosent), Ås (16,4 prosent), Moss
(16,4 prosent), Fredrikstad (16,3 prosent), Utsira (16,1 prosent),
Sandnes (16,1 prosent), Nannestad (15,9 prosent), Lier (15,7 prosent),
Lødingen (15,1 prosent), Eidsvoll (15,1 prosent) og Nordre Follo
(15 prosent).
I tillegg er det flere kommuner som har en stor
andel ikke-vestlige innvandrere i deler av sin kommune.
Forslagsstillerne mener at man må stille langt
strengere krav til kommuner for å kunne bosette flyktninger. Dette
er viktig for at den enkelte flyktning skal ha mulighet til å lykkes
i Norge. Kommuner som skal bosette flyktninger, må kunne dokumentere
god kvalitet på introduksjonsordningen, ikke minst norskopplæringen, og
det må være et arbeidsmarked i kommunen som gjør det mulig å komme
i jobb.
Det er ikke størrelsen på kommunen det kommer an
på, men hvilke muligheter den enkelte har til å bli selvforsørget
og kunne skape seg et liv. Bosetting av flyktninger for å opprettholde
kommunens befolkningsgrunnlag er en dårlig begrunnelse for å bosette flyktninger,
fordi det går ut over flyktningenes muligheter til å komme i jobb
og bli integrert. Flyktningers kvalifikasjoner må matches med kommunens
muligheter for arbeid. Mangel på arbeidskraft i seg selv vil ikke
gi godt grunnlag for bosetting, dersom ikke kommunen er i stand
til å gi flyktningene den kompetansen det er etterspørsel etter.