Utslippskutt i alle sektorer
For å nå klimamålene i tråd med intensjonen
i klimaloven må man ha en konkret plan for utslippskutt i alle sektorer.
Dagens klimapolitikk er fragmentert, og på flere områder går utviklingen
for sakte. Viktige tiltak utredes i det uendelige, mens eksisterende
støtteordninger og reguleringer ikke er tilpasset tempoet som trengs.
Samtidig finnes det store muligheter for å kutte utslipp dersom
økonomiske insentiver, reguleringer og støtteordninger brukes mer
målrettet.
Transport, sjøfart og
fiske
Transportsektoren er i endring, men virkemiddelbruken
er ikke kraftig nok til å sikre raske nok utslippskutt. Den norske
elbilsatsingen har så langt vært en suksess, men tungtransporten
og varetransporten henger etter. Insentivene for utslippsfri næringstransport
må styrkes, og utbyggingen av lade- og fyllestasjoner for null-
og lavutslippsløsninger går for sakte. Det er behov for bedre og
mer forutsigbare rammevilkår for elektriske lastebiler og varebiler,
samt biogass- og hydrogenløsninger, og bedre lademuligheter for
alle, også i distriktene.
Sjøfart og fiske er sektorer med et stort potensial
for utslippskutt, men her har regjeringen nølt med å stille krav
og gi nødvendige insentiver. Planlagte klimakrav til hurtigbåter,
offshorefartøy og havbruksfartøy har blitt utsatt. Det er behov
for tydelige krav til nullutslipp og mer målrettede støtteordninger.
Regjeringen planlegger å basere en stor del
av sine utslippskutt på økt bruk av biodrivstoff gjennom omsetningskrav.
Miljødirektoratet (2025) har imidlertid frarådet dette, ettersom
bruken gir liten omstillingseffekt og har store bærekraftsutfordringer.
Forslagsstillerne mener bioressurser bør forbeholdes sektorer der
det ikke finnes gode nullutslippsalternativer, som luftfart, og
viser til at denne planen vil redusere behovet for biodrivstoff
i langt større grad enn regjeringens politikk.
Industri, petroleum
og avfall
Industrien trenger sterkere insentiver til å
kutte utslipp. Enova er et viktig virkemiddel, men støtten til industriens
klimaarbeid må styrkes. Norges utslipp fra industri og fra petroleumssektoren
vil på sikt reduseres gjennom EUs kvotesystem, men fram mot 2040
er det avgjørende at virkemidlene støtter Norges klimamål. CO₂-kompensasjonsordningen
må brukes mer aktivt til å drive grønn omstilling, slik at industrien
blir mer energieffektiv og konkurransedyktig i et framtidig nullutslippssamfunn.
Utslipp fra avfallsforbrenning kan ikke elektrifiseres, og her kan
karbonfangst spille en viktig rolle. Man må få på plass virkemidler
som i større grad legger til rette for fangst av CO₂ fra avfallsanlegg.
Jordbruk
Jordbruket må også bidra mer til utslippskutt
og er per i dag den eneste næringen i Norge der det ikke er innført
CO2-avgift. Jordbruket ligger i dag langt bak målene
om klimakutt som ble satt i den frivillige klimaavtalen inngått
mellom staten og landbruksorganisasjonene som forutsetning for at
landbruket på det tidspunktet ikke fikk innført CO2-avgift.
Det mangler også en helhetlig norsk strategi for klimavennlig matproduksjon
og helhetlige bærekraftige matsystemer. Støtte til nullutslippsmaskiner
må styrkes, og det må innføres bedre insentiver til å redusere utslipp
av lystgass.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag til
en rekke tiltak for å kutte utslippene fra transport, sjøfart og
fiske, jordbruk, avfall, industri og petroleum samt forsterke støtteordninger
for næringslivet, kommuner og enkeltpersoner som vil bidra til utslippskutt,
jf. forslag 9–41.
Basert på referansebanen i Klimastatus og -plan (2024–2025),
Miljødirektoratets tiltaksanalyse (2025) og svar på budsjettspørsmål
for 2025 anslås det at disse tiltakene vil kutte 22,2 millioner
tonn CO₂-ekvivalenter i ikke-kvotepliktig sektor. Dette betyr at
klimamålet ikke bare nås – det overoppfylles med god margin – uten bruk
av fleksibilitet. Siden bare en del av tiltakene er utslippsberegnet,
er det sannsynlig at den samlede politikken vil gi enda større utslippskutt
enn anslått.
Styrket karbonopptak
og mindre avskoging
Naturen er en viktig del av klimaløsningen,
både som karbonlager og som beskyttelse mot konsekvensene av klimaendringer.
Arealinngrep, avskoging og nedbygging av myr svekker naturens evne
til å binde karbon og forsterker klimakrisen. Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag til flere tiltak for å stanse avskogingen
og nedbyggingen av myr og for å nå målet om netto null avskoging
i Norge fra 2030, jf. forslag 42–43.