Bakgrunn
Evalueringen av seksårsreformen ble presentert
før sommeren 2024, og rapporten ble overlevert til Kunnskapsdepartementet.
Funnene viste at det har blitt mer fokus på faglig læring og strukturert
undervisning, mens frileken har blitt redusert. Lærerne tilrettelegger
mer for lek, men deltar mindre aktivt i barnas lek. Bokstavinnlæringen
starter tidlig og prioriteres høyt. Dette har ført til mindre tid
til høytlesning og andre aktiviteter som kan fremme leseglede. Klasserommene
preges av varierte arbeidsformer og elevaktiv læring. Klasserommene har
blitt mindre, og det er færre områder tilrettelagt for lek. Dette
begrenser mulighetene for lekbasert læring.
Mange av funnene viser at intensjonene bak reformen
ikke har blitt ivaretatt, samt at 5- og 6-åringene på mange måter
i dag starter på et utdanningsløp de ikke skulle begynt på før året
de fyller 7 år.
Evalueringsrapporten må følges opp med konkrete tiltak.
Derfor foreslås tiltak som kan bidra til at intensjonene bak reformen
ivaretas bedre, da disse behovene er like gjeldende for skolestarterne
i dag som i 1997. Forslaget om førskolepedagogikk innebærer et skoleår med
lekbasert læring. Det arbeides godt med dette flere steder, men
samtidig trengs det en nasjonal pekepinn som kan igangsettes gjennom
et prøveprosjekt.
Parallelt bør det raskt innføres timeplanfestet
frilek på 1. trinn som formaliserer frilekens plass på timeplanen
og gir lærerne mandat og handlingsrom til å satse på frileken spesifikt.
Det er en viktig forutsetning at også bemanningen er god og rett,
slik at det ikke blir få lærere på mange 1.-klassinger, og slik
at endringer i omfanget av skoletimer ikke vurderes med mål om ensidig
innsparing.
Tvert imot tilsier kunnskapen om skolestart
at en god skolestart gir et bedre utgangspunkt for elevers tiårige
grunnskolegang. Overganger i skoleløpet er kritiske faser som fortjener
økt innsats for å gi alle elever mestring og motivasjon og gjøre
dem trygge og lærelystne.