Bakgrunn
Demografiutviklingen i Nord-Norge, og spesielt
i Finnmark, er nedadgående. Årsakene til dette er sammensatte, men
det er en uttalt politisk målsetting å sikre bosetting og befolkning
i nord av sikkerhets- og beredskapshensyn. Tiltakssonen i Nord-Troms
og Finnmark har hatt positive effekter og redusert fraflyttingen, men
enkelte av tiltakene rettet mot næringsaktivitet er dessverre blitt
svekket over tid.
Nord-Troms og Finnmark er i en økonomisk særstilling
og har ikke klart å bygge opp privat kapital på samme måte som resten
av landet. Etter krigen i 1945 kunne de fleste «fortsette livene
sine» og gjenoppta næringsaktivitet og benytte seg av eksisterende
infrastruktur, noe det ikke var mulig å gjøre i Finnmark. Alt av
boliger, bygninger, infrastruktur og næringsaktiviteter måtte bygges opp
fra grunnen av etter at oppryddingen etter krigens herjinger var
ferdig. Det har gjort at Nord-Troms og Finnmark i stor grad «mistet»
flere tiår av utviklingen sammenlignet med resten av landet, og
har medført at risikokapital til næringsutvikling ikke har blitt
bygget opp på samme måte. Det har ført til at eierskap har blitt solgt
til andre deler av landet for å utvikle og kapitalisere opp næringsaktivitet.
Finnmark er et av Norges viktigste områder,
og viktigheten av at det bor folk i nord, er ytterligere aktualisert
etter endringer i den geopolitiske verdenssituasjonen og Russlands
invasjon av Ukraina. Norge har sluttet opp om alle EUs sanksjonspakker
mot Russland med noen få unntak og nasjonale tilpasninger. Disse
sanksjonene støttes fullt ut og følges opp av næringslivet, men
sanksjonene har hatt direkte innvirkning i større og mindre grad
på næringsaktører, spesielt i Øst-Finnmark. Folk og næringsliv i
Øst-Finnmark er blitt særlig hardt rammet, og for enkelte bedrifter
har omsetningen blitt redusert med 40–50 pst. over natten som følge
av sanksjonene, uten at noen av disse bedriftene er blitt kompensert
for disse tapene.
Regjeringen Støre har forsøkt å avdempe de negative
konsekvensene av sanksjonene og ble enig med Sosialistisk Venstreparti
på Stortinget om en aktivitetspakke for Øst-Finnmark på til sammen
105 mill. kroner i 2023. Prioriterte felt for denne pakken var næringsutvikling,
helse og utdanning. Effekten har vært kritisert fra flere hold,
og det er tydelig at denne aktivitetspakken ikke traff godt nok.
Man må heller se på tiltak som styrker konkurransekraften til næringslivet
i nord og bidrar til å snu den negative demografiutviklingen.
For bedrifter i tiltakssonen må virkemiddelapparatet
legges til rette slik at berørte bedrifter får en mulighet til å
legge om driften for å kunne utvikle ny produktportefølje og ikke
minst en mulighet til aktiv opplæring og markedsføringstiltak. Her
vil det også være behov for at kapital gjøres tilgjengelig for å
realisere nye næringsprosjekter i tiltakssonen, slik som redusert
egenkapitalkrav, fordi de fleste av disse selskapene ikke kan møte
de krav som bl.a. Innovasjon Norge stiller. Det vil også være fordelaktig
med en mer aktiv satsing gjennom virkemiddelapparatet på næringsprosjekter
og tilhørende næringsbygg.
Redusert arbeidsgiveravgift var opprinnelig
en ordning i tiltakssonen som gjorde at dersom hovedkontor og minst
50 pst. av arbeidsinntekten var i tiltakssonen, kunne ansatte utføre
arbeider i andre soner uten at virksomheten måtte svare for arbeidsgiveravgift.
Dette var en kraftfull og god ordning som dessverre ble terminert i
2010 fordi det var mistanke om misbruk, noe som senere viste seg
å ikke medføre riktighet. Ordningen kunne ha bidratt til at bedrifter
berørt av sanksjonene i en omstillingsperiode kunne ha sendt arbeidstakere
til annen arbeidsgiversone, slik at faktiske kostnader til dyre
flybilletter og opphold hadde blitt dekt inn.
Ordningen med redusert arbeidsgiveravgift er
ytterligere svekket i senere tid. Det kunne beregnes redusert arbeidsgiveravgift
dersom 50 pst. av arbeidsinntekten ble opptjent i en arbeidsgiversone
med redusert arbeidsgiveravgift over en periode på tre måneder.
Denne perioden er nå redusert til én måned. Det medfører at bedrifter
utenfor tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark kan pendle inn ansatte
i tiltakssonen med 14 dagers turnus pr. måned og da benytte seg
av pendlerturnus med lengre arbeidsdager og samtidig slippe arbeidsgiveravgift.
Dette har medført en betydelig konkurranseulempe for
bedrifter som er lokalisert i tiltakssonen, fordi de lokale bedriftene
ikke kan benytte seg av pendlerturnusen. Denne ordningen, som i
utgangspunktet ble innført for å styrke konkurransekraften i tiltakssonen,
bidrar nå til at det lønner seg for bedrifter å etablere seg utenfor
tiltakssonen og pendle inn ansatte.
Mineralnæringen er en viktig fremtidsnæring
i Norge og har stort potensial til å bli enda en viktig eksportindustri.
Imidlertid hemmes næringen av lang saksbehandlingstid, mange reguleringer
og høy risiko. Oppstart av gruvevirksomhet kan ta så lang tid som
15–20 år, og saksbehandlingstiden må reduseres betydelig. Tilgang
på kapital er en utfordring også for mineralnæringen, og markedet
for å kapitalisere opp aktuelle mineralprosjekt i Norge er krevende.
Mineralnæringen vil gi mange distriktsarbeidsplasser
og har særlig stort potensial i Nord-Norge. I Finnmark er det to
mineralprosjekter som er gryteklare, Nussir og Sydvaranger Gruve.
Disse to prosjektene ville bidratt med hhv. 200 og 400 direkte arbeidsplasser,
og indirekte kan dette antallet tredobles når en regner med ringvirkningene.
Dette er arbeidsplasser som kan bidra til å snu den negative demografiutviklingen
i Finnmark generelt og i Øst-Finnmark spesielt.
Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet
flere ganger har foreslått tiltak i Stortinget for å få fortgang
i og oppstart av slike mineralprosjekter, senest ved behandlingen
av Innst. 171 S (2024–2025) så sent som i mars 2025. Der ble det
blant annet foreslått:
-
å styrke veiledningsfunksjonen
til Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard (DMF),
-
å øke bevilgningen til Norges geologiske
undersøkelse (NGU) for å kartlegge mineralressursene i Norge,
-
å sikre en enklere og mer samordnet konsesjonsbehandling
for mineralutvinning i Fastlands-Norge,
-
samt å be regjeringen legge fram forslag
om etablering av et statlig mineralfond etter finsk modell.
Forslagene fikk dessverre hovedsakelig
bare Fremskrittspartiets stemmer.
I langtidsplanen for Forsvaret ligger det inne
en satsing på utvidelsen av Finnmark landforsvar, og Hæren skal
utvikles fra én til tre brigader, én i Finnmark, én i Troms og en
ny brigade sør. Den videre oppbyggingen av Finnmarksbrigaden konsentreres
til Porsangmoen, som videreutvikles med betydelig satsing på å tilrettelegge
for både økt personelltilførsel og tilførsel av nytt materiell.
Halkavarre skyte- og øvingsfelt i Porsanger vil også videreutvikles.
Finnmark landforsvar styrkes med kampluftvern, en artilleribataljon,
en lett infanteribataljon, ingeniørkompani, etterretningskompani
og styrket ledelse og videreutvikles til Finnmarksbrigaden. Disse
tiltakene vil bidra til flere arbeidsplasser og ringvirkninger for
regionen.
Det er viktig og riktig at Forsvaret utvikles
som følge av sikkerhets- og beredskapspolitiske målsettinger og ikke
som distriktspolitikk. Men Forsvaret er bare en del av totalforsvaret,
og innbyggere og næringsliv skal ved en krise- eller krigssituasjon
understøtte Forsvaret. Da må man sørge for at det er grunnlag for
folk og næringsliv for å bo og leve der også i fredstid. Forsvaret
må også bidra og være en samfunnsbygger i de områdene det er lokalisert,
og i større grad ha mulighet til å handle lokalt fremfor gjennom
sentrale avtaler for å styrke det lokale næringslivet.
Trygghet for liv og helse er viktig for innbyggere
i hele landet, og en av utfordringene i nord er store avstander.
Dette kan også ha stor betydning for befolkningsutviklingen i nord.
Lang responstid kan få store konsekvenser for dem som er berørt
av en alvorlig hendelse. I Finnmark har det vært flere hendelser
hvor det har vært stilt spørsmål ved responstiden til politiet og om
liv er gått tapt på grunn av dette.
På grunn av lang responstid fra politiet mottar
melding om en hendelse til første patrulje er fremme på stedet,
er det viktig å se på andre løsninger enn de tradisjonelle. Et politihelikopter
lokalisert i Finnmark vil bidra til å redusere responstiden og styrke
tryggheten til innbyggerne, samtidig som det kan bidra til å sikre
kontroll og beredskap ved den norsk-russiske grensen.
Lange avstander er også utfordrende for liv
og helse, spesielt vinterstid når fjelloverganger stenges og pasienter
er avskåret fra livsnødvendige helsetilbud. I Finnmark er det lokalisert
to fullverdige sykehus i Kirkenes og Hammerfest i tillegg til klinikker
i Alta og Karasjok. Mellom Hammerfest og Kirkenes er det nesten
800 km. Dersom man skal gi et tilnærmet likeverdig helsetilbud til
innbyggere i Finnmark som i resten av landet, må man se på muligheten
for å få på plass et bedre helsetilbud for innbyggerne i den mest
folkerike regionen i Finnmark. Dette kan gjøres ved å utvide spesialisthelsetjenestetilbudet
i Alta med å gjenopprette dagkirurgi og etablere geriatrisk avdeling,
fødeavdeling og nødvendige akuttfunksjoner. Dette vil bidra til
å skape trygghet i hverdagen og være en viktig brikke for å snu
den negative demografiutviklingen.