Bakgrunn
En står overfor en storstilt nedlegging av skoler
over hele landet. En konsekvens av denne utviklingen er at stadig
flere barn ned til 5–6-årsalderen
blir pålagt lengre reisevei til og fra skolen.
Lengre reisetid mellom hjem og skole medfører en økt belastning
for elevene, og belastningen er trolig høyere desto yngre elevene
er. Forslagsstillerne frykter at stram kommuneøkonomi og demografiendringer
vil føre til en uholdbar reisevei for enda flere elever i distriktskommuner.
Ifølge Statistisk sentralbyrå var
det 137 253 elever i grunnskolen som i 2023 fikk skoleskyss. I en
kartlegging gjennomført av NRK,
publisert 14. januar 2023, kommer det frem at elevene reiser over
én million kilometer til sammen – hver dag, hver vei. For noen elever
utgjør reiseveien så mye tid at det tilsvarer flere ekstra skoleår.
Ifølge en kartlegging gjennomført av Nettavisen, publisert
29. oktober 2024, var det minst 100 skoler som enten nylig er vedtatt
nedlagt, eller som vurderes nedlagt. SSBs fremskrivinger er at antall
personer i alderen 16–19 år vil falle med 41 000 personer i perioden
2027–2042. Dette utgjør nærmere 3 000 færre personer per år. Ut
ifra dagens deltakelse i videregående opplæring innebærer dette
29 000 færre elever i 2042 enn i 2027.
Reglene om skoleskyss for elever i grunnskolen
og videregående skole er i dag lovfestet i opplæringslova kapittel
4 og 9. Ifølge Utdanningsdirektorates rundskriv om skyss tilsier
forarbeidene til opplæringslova at skoleskyss må organiseres slik
at eleven får en akseptabel reisetid. I vurderingen av hva som er
akseptabel reisetid, må gangtid, tid med transportmiddel og ventetid
før og etter skolen sees i sammenheng. Kommunene kan i dag gi retningslinjer
for hva som vil være akseptabel reisetid, men disse retningslinjene
vil kun være et utgangspunkt for den videre vurderingen.
Lang skoleskyss har negativ påvirkning på elevenes motivasjon
og læring. Mange elever kommer kvalme eller uopplagte på skolen.
De lange arbeidsreisene frarøver elevene tid til nødvendig hvile
og fritid. Barnekonvensjonen artikkel 31 gir alle barn rett til
hvile, fritid og lek. Å pålegge unge elever lang reisevei til skolen
vil derfor kunne være i strid med barnekonvensjonen. Forslagsstillerne
mener det er nødvendig å gi barn vern mot lange skolereiser ved
å innføre en maksimalgrense for reisetiden fra hjemmet til skolen.