Bakgrunn
Arbeidsavklaringspenger (AAP) er den dårligste
av velferdsstatens mangeårige ytelser. Hensikten med AAP er å avklare
syke mennesker enten til arbeid eller til uføretrygd, men i realiteten
fungerer arbeidsavklaringspenger for mange som en fattigdomsfelle.
158 539 mennesker mottok AAP i 2024. Mange av disse må ta til takke
med en ytelse som ligger under EUs fattigdomsgrense.
Mens minstesatsen for uføretrygd for en enslig
ligger på 313 667 kroner, er minstesatsen for arbeidsavklaringspenger
2G, det vil i skrivende stund si 253 151 kroner. For unge er avstanden
enda større. Der unge uføre får et tillegg som gir dem høyere ytelse,
får unge mottakere av AAP en redusert ytelse. For de som er yngre
enn 25 år, er minstesatsen 168 761 kroner i året.
Mottakere av arbeidsavklaringspenger opplever dessuten
en strengere kontroll fra Nav enn både uføretrygda og pensjonister.
I likhet med arbeidsløse må også AAP-mottakere levere meldekort
annenhver uke til Nav med opplysninger om arbeid, utdanning og andre
aktiviteter. For alvorlig syke mennesker kan dette være en uforholdsmessig
stor, og dessuten meningsløs, belastning. De færreste som får arbeidsavklaringspenger,
skifter livssituasjon fra den ene uka til den neste. I motsetning
til uføretrygd gir ikke AAP opptjeningsrett i folketrygden. Dette
fratar mottakerne opptjeningsrett i andre ytelser, som for eksempel
pleiepenger.
Tilsvarende utbetales arbeidsavklaringspenger
i dag annenhver uke, mens både vanlig lønn, pensjon, uføretrygd
og til og med sosialhjelp utbetales månedlig. Dette skaper en rekke
problemer for dem det gjelder, ikke minst at det i måneder av året
med fem mandager sender dem over inntektsgrensen for andre ytelser
basert på månedsinntekt. De fleste regninger i et vanlig liv er
månedlige. Da bør også arbeidsavklaringspenger utbetales månedlig.
Deler av bakgrunnen for at AAP-ordningen er
så dårlig som den er, er at regjeringen Solberg gjennomførte omfattende
kutt i arbeidsavklaringspenger. Flere av disse er reversert av regjeringen
Støre, men langt fra alle. Det forhatte karensåret, som fratok AAP-mottakerne inntekten
etter tre år, uavhengig av om de var avklart eller ikke, er nå fjernet.
Men fremdeles finnes det en unødvendig normtid på arbeidsavklaringspenger
på tre år som krever at mange må søke AAP på nytt, selv om de fremdeles
er midt i medisinsk behandling eller arbeidstrening.
Ingen skal bli fattige i Norge. Fattigdom hjelper
ingen til å bli friske eller med å komme tilbake til arbeid. Derfor
er det på høy tid å styrke AAP-ordningen, slik at den er til å leve
både av og med for alle som trenger den.