Representantforslag om å stanse nedleggelse av Ullevål sykehus og sikre innbyggerne i hele regionen gode sykehustilbud

Dette dokument

  • Representantforslag 165 S (2024–2025)
  • Fra: Seher Aydar, Kjersti Toppe, Marian Hussein, Bjørnar Moxnes, Irene Ojala og Christian Tybring-Gjedde
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Det er et stort behov for å investere i offentlige sykehus og legge til rette for sykehusbygg og funksjoner som sikrer innbyggerne et tilbud med nok kapasitet og god kvalitet. Men planene om Nye Oslo universitetssykehus (OUS) innebærer en svært kostbar sykehusutbygging, der det er stor usikkerhet knyttet til både investeringskostnader og de driftsøkonomiske konsekvensene.

Samtlige fagforeninger ved Oslo-sykehusene er negative til nedleggelsen av Ullevål sykehus. Flere av de sentrale fagmiljøene mener at tilbudet vil bli svekket og kapasiteten redusert.

Ullevål sykehus er i verdensklasse, og sykehustomta er stor og fleksibel. Hvis Ullevål-tomta selges, vil ikke sykehusene i Oslo lenger ha noen tomtereserver. Hvordan den framtidige sykehuskapasiteten skal løses, er også uvisst. Det er ikke hensiktsmessig å selge en velegnet sykehustomt eid av fellesskapet for så å måtte kjøpe en ny sykehustomt om bare få år.

Å legge ned Ullevål sykehus utgjør en risiko for pasientsikkerheten. Det vil kløyve akuttmiljøet på Ullevål i to, enda fagfolk tydelig sier at de trenger alle spesialister samlet under ett tak på akuttmottaket. Legeforeningen har tidligere uttrykt at det er behov for en helhetlig gjennomgang og en risikoanalyse av konsekvensene for pasientene av prosjektene ved OUS, og av hvilke konsekvenser disse prosjektene har for andre byggeprosjekter i Helse Sør-Øst.

Nå er tiden inne for å legge prestisje til side og å tenke nytt rundt utviklingen av OUS.

Aker sykehus må bli et fullverdig lokalsykehus for hele befolkninga i Groruddalen, og det må gjelde alle bydelene. Planene om Nye Oslo universitetssykehus innebærer også avvikling av Gaustad sykehus som behandlingsinstitusjon og flytting av pasientene til et bygg med en innebygget luftegård tett ved Sinsenkrysset. En samlet faglig ledelse for psykiatri og rusbehandling har sagt nei til disse planene. Pasientene trenger gode omgivelser, med mulighet til å gå tur og drive annen fysisk og rekreativ virksomhet i grønne omgivelser – nettopp slik det er på Gaustad.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen stanse videreføringen av utbyggingen på Rikshospitalet inntil Stortinget har fått presentert en utredning av hvilke konsekvenser disse planene vil få for øvrige sykehus i regionen.

  • 2. Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke tillates å rive eksisterende funksjonell bygningsmasse ved Oslo universitetssykehus.

  • 3. Stortinget ber regjeringen stanse nedleggelse av Ullevål sykehus og ikke igangsette salg av Ullevål-tomten.

  • 4. Stortinget ber regjeringen sørge for at Gaustad sykehus bevares som behandlingsinstitusjon for pasienter innen psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling, og at planer som forhindrer bruk av sykehuset og sykehusets områder til denne pasientgruppen, stanses.

2. april 2025

Seher Aydar

Kjersti Toppe

Marian Hussein

Bjørnar Moxnes

Irene Ojala

Christian Tybring-Gjedde