Bakgrunn
27. mars 1980 kantret riggen Alexander Kielland
på Ekofiskfeltet. 123 mennesker døde i det som ble norgeshistoriens
største industriulykke. 89 overlevde under dramatiske omstendigheter,
flere av dem merket for livet. 45 år senere har de overlevende og
etterlatte fra ulykken ikke fått en eneste krone i økonomisk kompensasjon
fra staten.
Årsaken til ulykken var en sveisefeil i et av
plattformens fem bein. Imidlertid ble det gjort en rekke feil i forkant
av at plattformen kantret, som bidro til at så mange mennesker mistet
livet. Dører, luker og mannhull på plattformen som skulle vært lukket,
sto åpne, noe som bidro til at Kielland kantret på bare 20 minutter.
Det viste seg at det gikk slanger og ledninger gjennom flere av
disse åpningene, og eksperter på stabilitet har anslått at riggen
ville ha holdt seg flytende i ytterligere 90 minutter dersom dører
og skott hadde vært stengt i henhold til sikkerhetsreglene. Da ville
med stor sannsynlighet langt flere ha overlevd.
Bare fem av oljearbeiderne om bord hadde fått
sikkerhetskurs. I forkant var det gitt flere dispensasjoner fra
myndighetene som aldri burde vært gitt for å bruke Alexander Kielland-plattformen
som boligplattform på Ekofisk. Blant annet var plattformen aldri
godkjent som boligkvarter, selv om den var i bruk som boligplattform.
Rapporten «Empirisk undersøkelse av myndighetenes
oppfølging av ansvar etter Alexander L. Kielland-ulykken» fra forskere
ved Universitetet i Stavanger dokumenterer disse forholdene. En
av rapportens forfattere, Eva Joly, sa dette til Dagens Næringsliv
10. januar 2025:
«Grunnen til at denne hendelsen
ble en katastrofe, var en lang kjede av forsømmelser, unnlatelser
og brudd på presise regler nettopp laget for å unngå at en ulykke blir
en katastrofe. Selve tretthetsbruddet kunne også ha vært oppdaget
om vanlige revisjonskrav hadde blitt oppfylt og dispensasjoner ikke
blitt gitt. Dette var statens ansvar»
Staten har også et hovedansvar for at ulykken
ikke ble gransket på ordentlig vis, og at overlevende og etterlatte
ikke ble fulgt opp på en god nok måte i ettertid. For dette fikk
Kielland-ofrene en beklagelse fra Stortinget i 2022, signert stortingspresident
Masud Gharahkhani. Alle partier stilte seg bak beklagelsen. I 2021
rettet Riksrevisjonen sterk kritikk mot regjeringen på flere punkter.
Riksrevisjonen fant det alvorlig at Sosialdepartementet ikke valgte
å sørge for oppfølging av de etterlatte etter ulykken, og fant det
sterkt kritikkverdig at departementet ikke sørget for en tilstrekkelig
oppfølging av de overlevende, selv om departementet kjente til at
det var behov for oppfølging (Dokument 3:6 (2020–2021)). Til tross
for disse feilene har ikke overlevende og etterlatte fått en krone
i erstatning fra det offentlige.
Etter at Stortinget mottok rapporten fra Riksrevisjonen
i 2021, ba et samlet storting regjeringen om å gi Nasjonalt kunnskapssenter
om vold og traumatisk stress (NKVTS) i oppdrag å gjennomføre en
studie om overlevende og pårørende etter Alexander L. Kielland-ulykken
for å få kunnskap om hvilke konsekvenser manglende oppfølging etter
ulykken, og ulykken i seg selv har for menneskers fysiske og psykiske
helse. Rapporten fra NKVTS var ferdig i mai 2024. Den bekrefter
og forsterker grunnlaget for den alvorlige kritikken Riksrevisjonen kom
med, og viser at Kielland-ofrene strever med uforholdsmessig mye
helseplager og lavere livskvalitet sammenlignet med den generelle
befolkningen (Bækkelund, H. m.fl. 2024. Studie om overlevende og
pårørende etter Alexander L. Kielland-ulykken. Nasjonalt kunnskapssenter
om vold og traumatisk stress).
I desember 2024 vedtok Stortinget etableringen
av en særskilt kompensasjonsordning for oljepionerene i tråd med
anbefalingene fra NOU 2022:19 Oljepionerene – en kompensasjonsordning.
Tidligere har også nordsjødykkerne blitt tilkjent erstatning for
ødelagt liv og helse. De måtte først gjennom en lang kamp i rettssystemet,
før Den europeiske menneskerettsdomstol fant at det forelå brudd
på Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK), og staten tok
ansvar. De som var på boligplattformen Alexander L. Kielland 27. mars 1980,
var også oljepionerer. De overlevende og etterlatte har blitt påført
store fysiske og psykiske belastninger etter ulykken, og staten
har vist en svært mangelfull evne til å følge opp eget ansvar både
i forkant og etterkant. Også i Kielland-saken vil de forhold som
er omtalt ovenfor, kunne utgjøre brudd på EMK. Det er nå på tide
at ofrene for norgeshistoriens største industriulykke får erstatning.
Det vil også gjøre det mulig for overlevende, etterlatte og storsamfunnet
å sette et punktum for denne saken.