Bakgrunn
Retten til å hente ektefelle i utlandet har
nordmenn alltid hatt, og det er en rettighet forslagsstillerne ønsker
å verne om. Norske sjøfolk, studenter, forretningsfolk, bistandsarbeidere
og andre må kunne forelske seg i en utlending og etablere seg som
familie i Norge. Familieinnvandring innebærer både familieetablering
og familiegjenforening. Familiegjenforening er en rettighet flyktninger
og arbeidsinnvandrere har, på visse vilkår. Familieetablering omfatter
i hovedsak å hente en ektefelle fra utlandet.
På få generasjoner har ekteskapsmarkedet i Norge gått
fra å være i hovedsak lokalt og regionalt til å bli nasjonalt og
etter hvert globalt. Familieinnvandringen til Norge har vært svært
høy de siste årene. Fra 2014 til 2024 innvilget UDI familieinnvandring
til 125 891 personer utenfor EU/EØS. I året 2024 alene innvilget
UDI innvandringstillatelse til 9 094 familiemedlemmer med opprinnelse
utenfor EU/EØS. Blant disse var syrere på topp med 1 301 personer,
etterfulgt av 816 fra India og 615 fra Pakistan. Til sammenligning
innvilget danske myndigheter 3 075 familiegjenforeningstillatelser.
Dykker man inn i tallene for 2023, var det 3 035
personer som fikk et positivt vedtak om familieinnvandring til Danmark,
mens det i Norge var 11 466 som fikk tillatelse til familiegjenforening/-etablering.
I Danmark var det bare 217 fra Syria og 143 fra Eritrea som fikk
et positivt vedtak om familiegjenforening, mens det i Norge var
1218 fra Syria og 544 fra Eritrea som fikk et positivt vedtak om
familiegjenforening. Dette viser at Danmark rett og slett innvilger
færre søknader om familieinnvandring enn Norge. Av 4 501 var det
1 466 personer som fikk avslag på familieinnvandring i Danmark.
Av de som søkte om familieinnvandring fra Syria, var det flere som
fikk avslag enn de som fikk innvilget søknaden. Dette har høyst
sannsynlig sin årsak i at det i Danmark er mange partier på begge
sider av den politiske aksen som er restriktive, mens i Norge er
Fremskrittspartiet helt alene om å holde igjen. Det statlig finansierte
humanitærpolitiske kompleks er også større i Norge enn i Danmark.
Ved at Norge i mange år har hatt høy innvandring fra
ikke-vestlige land, blir også reglene rundt familieetablering et
problem. Blant en del innvandrergrupper er det vanlig å hente ektefelle
fra opprinnelseslandet. Dette fører til at integreringen stadig
settes i revers, og det er forbundet med en rekke problemstillinger.
Forslagsstillerne mener det må strammes kraftig inn
på muligheten til familiegjenforening. Enslige mindreårige asylsøkere
må aldri tillates familiegjenforening. Forslagsstillerne mener muligheten
for senere å hente familien er en sterk drivkraft for å legge ut
på den farefulle reisen. Forslagsstillerne mener videre det er en
uting ved asylsystemet at man får opphold fordi man ikke har omsorgspersoner,
for deretter å oppleve at man søker om familiegjenforening med foreldrene. Dette
burde resultere i at oppholdstillatelsen trekkes tilbake fordi det
er åpenbart at man har fått opphold på falske premisser. Forslagsstillerne
mener det er grov omsorgssvikt å sende sitt barn ut på en livsfarlig
reise for selv å komme etter på en trygg måte senere.
Dersom man har fått innvilget asyl, skal hovedregelen
være at man skal returnere så raskt det er trygt. Det vil selvsagt
vanskeliggjøre en retur dersom vedkommende allerede har fått hentet
familien sin til Norge. Det må derfor ikke innvilges familiegjenforening
før vedkommende eventuelt har fått permanent oppholdstillatelse.
I dag er regelverket utformet slik at man slipper unna forsørgerkravet
dersom man raskt søker om familiegjenforening. Denne ordningen bør
legges helt om, slik at den ikke hindrer retur når dette er trygt, og
særordningen som gjør at flyktninger og asylsøkere slipper forsørgerkrav
ved familiegjenforening, må fjernes i sin helhet.
Dersom familiegjenforening skal innvilges, bør
det bare være for ektefelle eller egne barn under 15 år. Det må
stilles krav om DNA-test for å fastsette slektskap i alle familieinnvandringssaker.
I noen familieinnvandringssaker må referansepersonen
(den som allerede har oppholdstillatelse i Norge) ha jobbet eller
studert fulltid i Norge i til sammen fire år. Kravet gjelder bare
hvis søkeren er ektefelle (hvis man giftet seg med personen etter
at referansepersonen flyttet til Norge), samboer uten barn (hvis
man har bodd sammen med personen i mindre enn to år), samboer med
barn (hvis barna ble unnfanget etter at referansepersonen flyttet
til Norge. Kravet gjelder likevel ikke hvis barnet ble unnfanget
mens begge hadde oppholdstillatelse i Norge) og forlovet eller skal
gifte seg. Samtidig må referansepersonen ha oppholdstillatelse som
overføringsflyktning, på grunn av beskyttelse, asyl eller vern mot
hjemsendelse, på grunn av sterke menneskelige hensyn eller sterk
tilknytning til Norge eller som familieinnvandrer (har fått familieinnvandring
med en annen person i Norge), og permanent oppholdstillatelse etter
at man har hatt en av de andre oppholdstillatelsene som har blitt
ramset opp. Forslagsstillerne mener at det må stilles krav om at
i alle familieinnvandringssaker må referansepersonen ha jobbet i
Norge i til sammen fire år.
Integrering tar tid, og det er vanskelig for
personer med innvandrerbakgrunn å bli en integrert del av det norske
samfunnet. Enda vanskeligere blir det dersom personer med innvandrerbakgrunn
også henter sin ektefelle fra andre land med annet språk, kultur
og levesett. Barna vil ha dårligere forutsetninger for å lære seg godt
norsk dersom foreldrene ikke snakker norsk hjemme. Det er et stort
problem at barn født i Norge ikke snakker godt nok norsk ved skolestart.
Ved stadig henting av ektefelle fra utlandet
blant innvandrerbefolkningen opprettholdes og forsterkes en økt
segregering i samfunnet. Det ideelle hadde vært at innvandrerbefolkningen
omgås og stifter familie med øvrig befolkning. Dette forekommer
også i noen grad, men i enkelte kulturelle og religiøse grupper
forekommer nesten ikke slikt i det hele tatt. Det er i de samme
grupperingene man også vil finne de dårligste integreringsresultatene.
Forslagsstillerne viser til utlendingsforskriften
§ 10-8, Krav til framtidig inntekt i sak om familieinnvandring etter
lovens kapittel 6, som viser til at vilkåret for oppholdstillatelse
i medhold av lovens kapittel 6 (familieinnvandring) er at referansepersonen
kan sannsynliggjøre å være sikret midler tilsvarende minst 3,2 ganger grunnbeløpet
i folketrygden for den tid søknaden gjelder, gjennom arbeidsinntekt,
sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, uføretrygd eller
alderspensjon etter folketrygdloven, pensjon eller andre faste periodiske
ytelser med unntak av ytelser etter sosialtjenesteloven, utdanningslån
eller utdanningsstipend eller en kombinasjon av slike midler. Forslagsstillerne mener
det er viktig at folk er integrerte og er ute i jobb før de kan
benytte seg av familiegjenforening. Forslagsstillerne viser til
at underholdskravet for familieinnvandring var på 2,7 ganger grunnbeløpet
i folketrygden som tilsvarer 334 875,60 kroner hvis man tar utgangspunkt
i grunnbeløpet per 1. mai 2024. Nylig meldte regjeringen at de hever
underholdskravet for familieinnvandring med ca. 65 000 kroner. Fra
og med 1. februar 2025 må man som hovedregel ha en årsinntekt på
ca. 400 000 kroner (396 890 kroner) for å kunne hente familiemedlemmer
til Norge. Dette tilsvarer 3,2 ganger grunnbeløpet i folketrygden.
Forslagsstillerne mener at regjeringens heving av underholdskravet
for familieinnvandring er for liten. Derfor mener forslagsstillerne at
underholdskravet burde økes til minst 3,7 ganger grunnbeløpet i
folketrygden, som tilsvarer 458 904 kroner.
Selv om Fremskrittspartiet vil verne om retten
til familieetablering, må misbruk bekjempes. Ordningen kan misbrukes
til flerkoneri, til å skaffe seg opphold i Norge på falskt grunnlag
og til tvangsekteskap. Derfor mener forslagsstillerne at man bør
vurdere å innføre karantene etter at man har hentet ektefelle. Dette
betyr at det må gå noen år før man kan hente ny ektefelle dersom
ekteskapet endte med skilsmisse. Forslagsstillerne mener også at
man må vurdere å sette et tak på hvor mange ektefeller en personer
kan hente til Norge. Kriteriene for dette må utredes nærmere.
Forslagsstillerne er fullt klar over at noen
utnytter ektefeller fra fattige land. Dette må politi, utlendingsmyndighet
og helsevesen være oppmerksom på. Nordmenn som dømmes for mishandling
av utenlandsk ektefelle, bør tape retten til ny familieetablering.
Det er grunn til å se nærmere på regelverket for henteekteskap. Dersom
en person henter både tre og fire ektefeller fra utlandet, er det
grunn til å reagere. Det bør derfor vurderes en karanteneordning
ved gjentatt familieetablering.
Forslagsstillerne mener også at det i alle familiegjenforeningssaker
må stilles et ufravikelig krav om full selvforsørgelse og plettfri
vandel hos både søker og referanseperson.