Bakgrunn
Svalbard er en del av kongeriket Norge, og opprettholdelsen
av det norske samfunnet på øygruppen er et sentralt mål med svalbardpolitikken.
I den nye Svalbardmeldingen legger regjeringen vekt på at næringsutvikling
er nødvendig for å nå dette målet. Regjeringen anerkjenner også
behovet for å fremme bærekraftig næringsutvikling i Longyearbyen
ved å sikre stabile rammebetingelser for næringslivet, med fokus
på økt verdiskaping innenfor eksisterende næringer. Kultur og filmproduksjon
har utvilsomt et større næringspotensial på Svalbard enn det som
blir realisert nå.
Det er behov for en helhetlig politikk for kultur
på Svalbard. Med sine naturgitte kvaliteter, særegne villmark og
utbygde infrastruktur på 78 grader nord, er Svalbard et meget ettertraktet
innspillingssted. I løpet av de siste 30 årene har det allerede
blitt spilt inn over 450 filmer på Svalbard, inkludert naturdokumentarer,
norske dramaserier og filmer samt internasjonale dramaserier og
spillefilmer av ulike slag. Filmproduksjon er allerede en viktig
næring på Svalbard og er tett knyttet til andre næringer på øygruppen
som forskning og turisme.
Svalbard har unike fortrinn som innspillingssted
for filmer og serier, og filmproduksjon bidrar til verdiskaping, kunnskapsutvikling,
næringsutvikling og internasjonalt samarbeid på Svalbard. Forsvarlig
filmproduksjon på Svalbard innenfor strenge miljøtiltak er positivt
for Norge og for Longyearbyen. Det er imidlertid kjent at Norsk
filminstitutts forskrifter ikke gjelder for Svalbard, tross at Svalbard
er en del av Norge. Dette gjelder for eksempel forskrift om insentivordning
for film- og serieproduksjoner og forskrift om tilskudd til audiovisuell
produksjon.
Filmmarkedet er svært konkurranseutsatt. Det
svekker Norges omdømme som filmdestinasjon dersom vi tilbyr uforutsigbare,
forvirrende og lite transparente rammevilkår og en uforutsigbar
saksbehandling. Det er derfor behov for å tydeliggjøre at Norsk
filminstitutts forskrifter også skal gjelde på Svalbard.