Bakgrunn
Fremskrittspartiet har tidligere bidratt til
å liberalisere regelverket rundt firmabil og yrkesbil. Før 2016
risikerte man å betale full firmabilbeskatning om man brukte yrkesbilen
i private ærend. Fra 2016 kan man velge om man vil beskattes etter
det arbeidsgivers bil er kjørt med ut over ren yrkeskjøring, eller
om man velger et overslag som beregnes som en redusert versjon av den
såkalte firmabilfordelen. Gjennom det første alternativet skatter
man ekstra for private ærend, men man vil ikke falle under full
firmabilbeskatning.
Nå mener forslagsstillerne at det er behov for
en full gjennomgang av firmabilbeskatningen. Bakgrunnen for det
er at det har oppstått en stor overbeskatning av firmabiler, både
for bensin-, diesel- og el-biler. Beregninger gjort av Opplysningsrådet
for veitrafikken (OFV), Norges Bilbransjeforbund og Norsk elbilforening
viser at gjennomsnittlig overbeskatning er så høy som 70 pst.
Etter skatteloven skal firmabil beskattes etter
prinsippet om naturalytelser i arbeidsforhold, altså reell markedsverdi.
Dette fastslås i skatteloven § 5-3: «Fordel som består i annet enn
norsk mynt, verdsettes til omsetningsverdi.»
For firmabil er det slik at du skal beskattes
for det bilen ville kostet deg om den var din egen. Det er den private
bruken av firmabilen du betaler skatt for.
Av forenklingshensyn er firmabilskatten underlagt en
standardregel for verdsettelse med standardiserte satser. Standardregler
tillater en viss grad av skjønnsmessige vurderinger og skjønnsmargin,
men skjønnsutøvelsen må være saklig og bygge på forsvarlige prinsipper.
Forslagsstillerne mener dagens standardregel
for firmabilbeskatning ikke oppfyller disse vilkårene.
I november 2024 omtalte VG saken til firmabilbruker
Emil Lysø. Han ble opprinnelig fordelsbeskattet for nesten 134 000
kroner i 2023 for i underkant av 15 000 privat kjørte kilometer
i firmabilen Škoda Enyaq.
Lysø klagde, la til grunn faktiske kostnader
og fikk medhold hos Skatteetaten. Fordelen hans ble redusert med
over 60 000 kroner, og Lysø skulle få tilbake 26 000 kroner som
han har betalt for mye i skatt i 2023.
I desember 2024 fikk Lysø kontrabeskjed fra
Skatteetaten. Klagen hans ble ikke tatt til følge likevel. Skatteetaten
forholdt seg til standardregelen, ikke til kostnadene Lysø ville
hatt dersom bilen var hans egen.
Etter at saken til Lysø ble kjent, fikk Norsk
elbilforening over 200 medlemshenvendelser om firmabilbeskatning.
For 93 medlemmer med firmabil har Norsk elbilforening beregnet skattefordel
med dagens standardregel og deretter sammenlignet denne med faktiske
kostnader for bilhold i 2023, basert på OFV-rapporten «Kostnader
ved bilhold for 2023. Eksempler på beregning».
I gjennomsnitt har firmabilbrukerne fått beregnet en
fordelsbeskatning på 147 736 kroner for 2023 med statens standardregel.
Det er i gjennomsnitt 61 000 kroner høyere enn OFVs kostnadsanslag
for bilhold for de samme bilene.
Etter OFV sin kostnadsberegning for bilhold
er gjennomsnittskostnad 86 700 kroner per firmabil. Beregningen
Norsk elbilforening har gjort av 93 firmabiler, viser en gjennomsnittlig
overbeskatning på 70 pst. Også for diesel- og bensinfirmabilene
er overbeskatningen betydelig. Beregninger fra Norges Bilbransjeforbund
viser overbeskatning på 69 pst. for en dieselbil til 850 000 kroner.
Etter at verdsettelsesrabatten på 20 pst. for
elektriske firmabiler ble fjernet fra 1. januar 2023, har overbeskatningen
for elektriske firmabiler økt, fordi elbiler er billigere i bruk
enn diesel- og bensinbiler.
Totalt 98 704 personer hadde innberettet fordel
av fri bil i arbeidsforhold i 2023. Det finnes ikke statistikk over
hvor mange av disse som beskattes etter standardregelen og disponerer
samme personbilregistrerte firmabil hele året.
Det er ikke gjort en realitetsvurdering av beskatningsgrunnlaget
for firmabilbeskatningen siden 2003–2005. Da ble ordningen endret,
etter at Sivilombudet slo fast at det er skatteloven § 5-3 som skal
ligge til grunn for firmabilbeskatningen, og at Skattedirektoratet
ved fastsetting av satsene har en rettslig plikt til å tilstrebe
at satsene i størst mulig grad er basert på faktiske kostnader.