Bakgrunn
Israel har nektet å gå videre med fase 2 i våpenhvilen
i Gaza og iverksatte 18. mars 2025 storstilte angrep mot boligbygninger,
skoler og offentlige bygg konvertert til evakueringssentre, angrep
som har kostet hundrevis av barn og andre sivile livet. USAs myndigheter
bekrefter at de var konsultert om angrepet på forhånd, og ga ifølge
Wall Street Journal grønt lys for angrepet.
Selv før våpenhvilen opphørte har Israel intensivert sine
angrep på palestinske bosetninger på Vestbredden, utført flere væpnede
angrep på Gazastripen samt blokkert livsviktig nødhjelp og strøm
til den palestinske sivilbefolkningen.
Israels statsminister Benjamin Netanyahu har
uttrykt støtte til USAs plan om å etnisk rense Gazastripen for over
2 millioner palestinere og overføre området til USAs kontroll med
sikte på å bygge opp området som en feriedestinasjon. Som et mottrekk
har Egypt lansert en alternativ plan for fred, gjenoppbygging og
på sikt en samlet palestinsk stat. Egypts plan har fått støtte fra
FNs generalsekretær, Den arabiske liga, Den palestinske selvstyremyndigheten
og Hamas, men har så langt blitt avvist av israelske myndigheter
og fått en kjølig mottakelse av USA.
Egypts plan innebærer at det skal stilles 53
mrd. amerikanske dollar (tilsvarende 600 mrd. kroner) til rådighet
for gjenoppbygging av det palestinske sivilsamfunnet i Gaza, som
er lagt i grus etter flere års israelsk blokade fulgt av halvannet
års høyintensiv krigføring.
For å demme opp for utvidet okkupasjon og etnisk rensning
er det, uavhengig av om planens endelige detaljer er ferdig framforhandlet,
maktpåliggende at det internasjonale samfunn samler seg om en plan
for en FN-ledet, varig fred i tråd med folkeretten i alle okkuperte
palestinske områder i en fred som ikke går over hodet på palestinerne
selv. Ved å gå foran med en forpliktelse om finansiell og politisk
støtte til en rettferdig fredsplan kan Norge utløse tilsvarende
støtte fra andre europeiske land, redusere kløften mellom det globale nord
og sør i Palestina-spørsmålet og bidra til å legge press på Israel
til å respektere våpenhvile og avslutte sin okkupasjon.
Forslagsstillerne viser til at mens Israel får
materiell og militær støtte til sin nåværende krigføring og okkupasjon
fra USA, møter staten ingen motsvarende tiltak fra europeiske land
som Norge for å endre kurs. Det er videre grundig dokumentert at
Norge ikke har foretatt seg noe for å hindre våpenstøtte til Israel
via USA, da Norge fortsatt tillater amerikansk reeksport av forsvarsmateriell
produsert i Norge og fra datterselskaper i USA hvor den norske stat
er tungt inne på eiersiden.
Lockheed Martin, produsenten av kampflyet F-35 som
Israel bruker i sin krigføring på Gazastripen, har til FriFagbevegelse
bekreftet at samtlige F-35-fly inneholder bla. skrogdeler fra norske
Kongsberg Gruppen.
Nammo har åtte fabrikker i USA og har levert
blant annet M72 panservern og M141 Bunker Buster-missiler til USA,
som har videresendt disse til Israel. Til NRK 6. april 2024 bekreftet
Morten Brandtzæg, administrerende direktør i Nammo, at norske myndigheter
gir USA særbehandling:
«Når Nammo har fått lov til
å selge skulderfyrte våpen til Nederland, så må Nederland søke norske
myndigheter om tillatelse til reeksport for å gi disse våpnene til
Ukraina.
Men USA har bestemt at alt militært materiell
de kjøper ikke skal ha noen begrensning med sluttbrukererklæring.
Det betyr at USA står fritt til å videreselge eller donere våpen
til hvilket land de vil, så lenge USA ikke mener det er i strid
med folkeretten.
– Hvorfor det?
– Det vet ikke jeg. Slik har det vært i alle
år, sier Brandtzæg.»
FNs generalforsamling vedtok 18. september 2024 resolusjon
A/RES/ES-10/24, som bl.a. oppfordrer alle stater til å ta grep for
å avslutte
«forsyning eller overføring
av våpen, ammunisjon eller beslektet utstyr til Israel, den okkuperte
makt, i alle tilfeller hvor det er rimelig grunn til å mistenke
at de kan bli brukt i det okkuperte palestinske området.» (Forslagsstillernes
oversettelse.)
Regjeringen tok 1. november 2024, sammen med en
rekke andre land, initiativ til et opprop til alle FNs medlemsland
om å rette seg etter resolusjonen og stanse slik forsyning til Israel.
Forslagsstillerne mener regjeringen må følge resolusjonen for egen
del og at den må ta i bruk sin eiermakt i forsvarsindustrien for
å ivareta dette. Forslagsstillerne mener at Norge må hindre reeksport
av norske våpenkomponenter, herunder komponenter til kampflyet F-35,
til Israel for å etterleve FNs resolusjon og eget opprop.
I en tid med mer aggressiv oppførsel fra stormakter har
internasjonale domstoler trådd til for å sikre respekt for folkeretten.
Den internasjonale domstolen (ICJ) har beordret strakstiltak for
å hindre et folkemord samt slått fast at Israels okkupasjon utgjør
et brudd på folkeretten, som alle tredjestater – inkludert Norge
– har en plikt til å bidra til at opphører. Den internasjonale straffedomstolen
(ICC) har på sin side utstedt arrestordre mot Benjamin Netanyahu
for krigsforbrytelser begått i Palestina og mot Vladimir Putin for
krigsforbrytelser begått i Ukraina. Som straff har USA innført sanksjoner
mot ICCs dommere og ansatte, mens Russland har beordret arrest av
dommere som går mot russiske interesser. Det har videre kommet fram
at israelsk etterretning over flere år har truet domstolens tidligere
sjefsanklager og hennes familie.
Stortinget har tidligere sett behov for at Norge
støtter ICJ og ICCs arbeid for å sikre rettferdighet i Ukraina, slått
fast i vedtak nr. 468 (2022–2023), jf. Innst. 134 S (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen
ta en ledende rolle i det internasjonale arbeidet for å identifisere,
etterforske og straffeforfølge krigsforbrytelser i Ukraina, for
eksempel gjennom økte bevilgninger til Den internasjonale straffedomstolen,
Den internasjonale domstolen og Den internasjonale kommisjonen for
savnede personer samt til frivillige organisasjoner som bidrar til
dokumentasjon av krigsforbrytelser.»
Forslagsstillerne mener domstolenes behov for
økt støtte fra Norge i høyeste grad er til stede i møte med politisk
press fra USA og Israel.