Forslagsstillernes modell: flat utbetaling til
alle husstander
Forslagsstillerne vil ha en ny og mer rettferdig strømstøtteordning
som erstatter dagens strømstøtte og Norgespris. Hovedprinsippet
i strømstøtten bør være en flat utbetaling til alle husstander i
prisområdene NO1, NO2 og NO5 (Sør-Norge). Ordningen bør gjelde i
perioden november–april, når strømprisen er høyest og overstiger
regjeringens innslagspunkt for støtte. I perioden mai–oktober har
strømprisen de siste årene ligget godt under innslagspunktet for
regjeringens strømstøtte.
En slik modell, der strømstøtten utbetales uavhengig
av forbruk, har blant annet følgende fordeler:
-
Den er økonomisk
omfordelende. Husholdninger med lavt strømforbruk har ofte lav inntekt,
mens husholdninger med høyt strømforbruk ofte har høy inntekt. Dermed
vil lavinntektshusholdninger komme vesentlig bedre ut enn i dag.
-
Den gjør det lønnsomt å spare strøm. Siden
utbetalingen er fast og uavhengig av strømforbruk, beholder husholdningene
hele gevinsten dersom de reduserer strømforbruket. Dette oppmuntrer
til energieffektivisering samtidig som det gir trygghet.
-
Den er enkel og ubyråkratisk. En fast utbetaling
per husstand er forutsigbart både for husholdningene og staten.
Regjeringen har budsjettert med å
betale ut om lag 4,8 mrd. kroner i strømstøtte i 2025. Hvis dette
beløpet skulle bli betalt ut flatt til husstander i NO1, NO2 og NO5
i perioden november–april, ville det utgjøre omtrent 400 kroner
per husstand per måned.
Forslagsstillerne viser til at prinsippet om
strømstøtte som utbetales uavhengig av forbruk, har bred faglig
støtte. Lignende ordninger som den forslagsstillerne fremmer her,
har blant annet vært foreslått av Ola Kvaløy (Dagens Næringsliv
16.12.21), Erling Moxnes (Bergens Tidende 19.08.22), Klaus Mohn
(Stavanger Aftenblad 20.08.22), Anders Skonhoft (Klassekampen 22.08.22),
Katinka Holtsmark og Åsmund Sunde Valseth (Dagens Næringsliv 01.09.22)
samt Diderik Lund og Knut Einar Rosendahl (Norsk klimastiftelse,
21.02.25). Blant organisasjoner har Naturvernforbundet (Klassekampen
22.11.24), Fornybar Norge/Energi Norge (energinorge.no, 12.05.22)
og Huseierne, Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL), Norsk Varmepumpeforening,
NHO Elektro og Solenergiklyngen (huseierne.no, 08.08.24) foreslått
lignende ordninger.
Forslagsstillerne erkjenner at formålet med
regjeringens strømstøtteordning og Norgespris er å gi forbrukerne
trygghet, men påpeker at ordningene undergraver andre viktige politiske
mål som omfordeling og energisparing. I gjennomsnitt gir regjeringens
strømstøtte langt mer til høyinntektsgrupper enn til dem med lav
inntekt. Strømstøttemodellen som skisseres her, vil etter forslagsstillernes
mening være en vesentlig bedre ordning enn dagens strømstøtte, mens
en enklere tilgang til fastpriskontrakter på markedsmessige vilkår
etter forslagsstillernes syn vil være en bedre løsning for samfunnet
samlet enn Norgespris.
Forslagsstillerne registrerer at strømprisen
i enkelttimer er svært høy, spesielt på Sørlandet, og at dette skaper
problemer for både folk og bedrifter. En del av årsaken til prissvingningene
er at NO2 har flere mellomlandsforbindelser enn andre prisområder.
Selv om forslagsstillerne mener kraftutveksling med Europa er viktig
og riktig, både i et energipolitisk, klimapolitisk og sikkerhetspolitisk
perspektiv, er det et faktum at prisene på Sørlandet i enkelttimer
er uforholdsmessig høye. Forslagsstillerne mener derfor at regjeringen
bør utrede tiltak for å redusere pristoppene i NO2, for eksempel
prisutjevning mellom prisområder.