Bakgrunn
Arbeidskraften er landets viktigste ressurs
og utgjør hele to tredjedeler av nasjonalformuen. Samtidig er andelen
av befolkningen i alderen 18–66 år som mottar uføretrygd, betydelig
høyere enn på begynnelsen av 1990-tallet og mye høyere enn i Norges
nordiske naboland. Særlig har det vært en bekymringsfull økning
blant de yngre.
Sysselsettingsutvalget (NOU 2019:7 Arbeid og
inntektssikring – Tiltak for økt sysselsetting) peker på at arbeid
i mange tilfeller kan være helsebringende, bl.a. for personer med
rygg- og skjelettplager og psykiske lidelser. Mange helseproblemer
er plagsomme enten man er i arbeid eller ikke, samtidig som arbeid
kan gi positive virkninger gjennom aktivisering, sosial kontakt
og bedre selvbilde.
Utvalget viser til forskning som indikerer at
tap av arbeid gir en kraftig økning i risikoen for å bli uføretrygdet,
og at risikoen er større jo vanskeligere det er å skaffe nytt arbeid.
Dette tyder på at det er en betydelig arbeidsevne hos mange som
mottar uføretrygd. Likevel får bare en av fire nye mottakere av
uføretrygd en gradert ytelse.
Riksrevisjonen viser til at det ikke er særlig
mange flere nye med gradert uføretrygd etter at uførereformen ble
innført. Sysselsettingsutvalget mener at hovedproblemet med dagens
ordning er at den legger for liten vekt på etterspørselssiden i
arbeidsmarkedet. Til tross for ønske om jobb og betydelig restarbeidsevne,
er det ofte vanskelig for personer med helseproblemer å nå fram
i konkurransen om jobber i det ordinære arbeidsmarkedet.
Sysselsettingsutvalget foreslår derfor en ny
uførereform for å gi personer med gradert uføretrygd større muligheter
på arbeidsmarkedet. Personer med helseproblemer som gir nedsatt
arbeidsevne, har i mange tilfeller lavere produktivitet også i den
tiden de kan jobbe. Utvalget foreslår en ordning inspirert av Norges
naboland, der et uførevedtak kan gi et anslag på reduksjonen i produktivitet
per time, og arbeidsgiverne, kan betale en helsejustert lønn som
tar høyde for redusert produktivitet. Uføretrygden gis da som kompensasjon
for redusert timelønn, og eventuelt også for redusert arbeidstid. Dette
vil øke de uføres attraktivitet på jobbmarkedet og gi dem større
jobbmuligheter.
Parallelt med en slik endring må det gjøres
en innsats i Nav med tilrettelegging, oppfølging og bistand for å
finne jobber til den enkelte i privat eller offentlig sektor. I
tillegg foreslår utvalget en inntektssikring ved arbeidsledighet
for de som får arbeidsorientert gradert uføretrygd, noe som trolig
vil kunne øke bruken av gradering ytterligere.
Dette vil kreve økte ressurser til Nav, men
i sum vil gevinstene langt overstige disse kostnadene: Den uføre får
bruke restarbeidsevnen sin og oppleve glede og mening, virksomhetene
vil få sårt tiltrengt arbeidskraft og samfunnet får flere i arbeid
og sparte utgifter. Sysselsettingsutvalget anslår grovt en samlet
innsparing for det offentlige på rundt 17 mrd. kroner som følge
av færre uføretrygdede og flere på gradert uføretrygd.
Liknende reformer har gitt gode resultater i
Sverige og Danmark. I Danmark kom hele 83 pst. av deltakerne i arbeid
to år etter at de kom inn i «fleksjobb-ordningen». I Sverige er
det svært få under 30 år som får uføretrygd.
Utvalget foreslår at reformen innføres gradvis,
i første omgang for tre målgrupper:
-
Ordningen gjøres
fullt ut gjeldende for nye, yngre søkere av uføretrygd.
-
Det gjøres forsøk for personer med helseproblemer som
gir nedsatt arbeidsevne i den jobben de har, men der det ikke vurderes
at personen har bedre arbeidsmuligheter i andre jobber.
-
På frivillig basis skal også personer med
uførevedtak under dagens trygdeordning etter hvert få muligheten
til å søke arbeid med helsejustert lønn.
Sysselsettingsutvalgets andre del
(NOU 2021:2 Kompetanse, aktivitet og inntektssikring – Tiltak for økt
sysselsetting), der partene i arbeidslivet var med, foreslo å starte
med kun det første forslaget for nye mottakere under 30 år.
Forsøket skulle være klart avgrenset og etterfølges av
en evaluering organisert som et forskningsprosjekt. Partene i arbeidslivet
skulle involveres i utformingen av både forsøket og evalueringskriteriene
og delta i en referansegruppe som skulle følge prosjektet fra start
til ferdigstillelse.
Regjeringen Støre fremmet forslaget om dette
i statsbudsjettet for 2023 og satte av 35 mill. kroner til administrative
kostnader. I budsjettforliket i Stortinget med Sosialistisk Venstreparti
ble imidlertid forslaget droppet.
Forslagsstillerne er positive til alle forslagene
fra sysselsettingsutvalgets første del, men vil for unge under 30 år
ta utgangspunkt i det mer avgrensede forslaget som Støre-regjeringen
fremmet i 2023-budsjettet, i håp om å samle et flertall i Stortinget