Nasjonal bibliotekpolitikk
I 2014 ble bibliotekenes samfunnsmandat utvidet gjennom
ny formålsparagraf i folkebibliotekloven. Bibliotekene har tatt
denne utfordringen på strak arm. Bibliotekene er i stadig dialog
med befolkningen og i stadig utvikling. Innlandet fylkesbibliotek
publiserte i 2023 rapporten «Folkebibliotekloven – hva førte den til?»,
som evaluerer virkningen av lovendringen. Loven hadde som mål å
styrke folkebibliotekene og etablere bibliotekene som uavhengige
møteplasser og arenaer for offentlig samtale og debatt. Det har
vært en generell økning i besøkstallene, utlånet har hatt noe nedgang (ikke
hos barn og unge), og arrangementsaktiviteten har økt massivt.
Til tross for gode intensjoner og stor omstillingsevne
i bibliotekene har ressursene, målt i antall årsverk og mediebudsjett
per innbygger, vært stabile eller hatt en svak nedgang. Rapporten
sammenligner norske bibliotek med tilsvarende institusjoner i Danmark,
Sverige og Finland og finner blant annet at norske folkebibliotek har
lavere bemanning sammenlignet med nabolandene. Sverige har ca. 40
pst. flere årsverk, Danmark 70 pst. flere, og Finland hele 100 pst.
flere enn Norge. Dette reflekteres i høyere besøkstall og utlån
i disse landene.
Mange bibliotek står overfor utfordringer knyttet
til ressurser, og mange mindre kommuner mangler tilstrekkelig budsjett
for å kunne tilby moderne fasiliteter og digitale ressurser. Dette
truer bibliotekets rolle som møteplass og læringsarena i samfunnet.
Dårlig kommuneøkonomi fører til dårligere tilbud til befolkningen.
Lovverket rundt bibliotek er begrenset. Folkebibliotekloven
stiller ikke krav til åpningstider, innhold, eller lignende. Opplæringslova
stiller få krav til hva et skolebibliotek skal være. Lov om universiteter
og høyskoler inneholder ingen krav om bibliotek.
Som et viktig sted i lokalsamfunnet er bibliotekene også
ofte tillagt andre oppgaver som må gjennomføres i kommunene. Eksempler
på dette er billettsalg til andre kulturarenaer, drive BUA-tilbud
eller utlån av annet utstyr, innbyggertorg, turistinformasjon eller
utdeling av koronatester, som man så under pandemien. Dette skjer
samtidig som ressurssituasjonen og bemanningen ikke kompenseres
eller økes i takt med nye oppgaver.
Bibliotekene er en del av løsningen på en rekke samfunnsutfordringer
og har ansvar for en svært stor bredde av oppgaver i ulike kommuner
og institusjoner.
Bibliotek omtales også i en rekke politiske
meldinger som er lagt fram. Dette understreker bredden i det samfunnsoppdraget
som biblioteket løser, nettopp fordi det treffer hele befolkningen.
Dette viser behovet for en egen plan for bibliotekene, slik at en
kan få en langsiktig og helhetlig utvikling.
Bibliotekene, og særlig folkebibliotekene, er
en sentral aktør for å gi tilhørighet og bidra til integrering, og
de er viktige i lokalmiljøene. De spiller en viktig rolle som møteplass,
også for barn og unge. De er en viktig arena for å hindre digitalt
utenforskap og har utstrakt virksomhet knyttet til opplæring og
veiledning i digitale tjenester. Bibliotekene sikrer tilgang til
litteratur, informasjon og kunnskap og jobber med kildekritikk,
motarbeider desinformasjon og bidrar dermed til en befolkning som
kan ha tilgang til, tilegne seg og vurdere informasjon kritisk.
For de eldre er bibliotekene viktige som et aldersvennlig tilbud,
og flere bibliotek er utviklet som demensvennlige bibliotek. Slik
er de også en viktig brikke i folkehelsearbeidet. Bibliotekene sikrer
en enorm variasjon av kulturopplevelser til en bredde av befolkningen.
De tilbyr språkopplæring og integreringstiltak. Bibliotekene er
viktige i leseopplæring og lesetiltak for å sikre både leselyst
og lesekompetanse for hele befolkningen. Bibliotekene er en del
av beredskapsarbeidet. Ikke minst er bibliotekene en grunnstein
i det demokratiske ordskiftet og en forutsetning for et levende
demokrati med ytringsfrihet.
Dette viser bredden i tilbudene og oppgavene,
og en bredde i hvilke sammenhenger bibliotekene har en naturlig
plass og spiller en viktig rolle. Det mangler en overordnet bibliotekpolitikk
som ser helheten i samfunnsoppdraget som bibliotekene løser. I dag
er disse oppgavene løsrevet fra hverandre og omtalt i ulike meldinger
og planer fra både regjeringen og Stortinget.
Mangel på en helhetlig bibliotekpolitikk illustreres blant
annet gjennom stortingsmeldinger og strategier der bibliotekene
framheves som viktige aktører. Bibliotek blir ofte pekt på i ulike
stortingsmeldinger, i rapporter fra kommisjoner, eller ved lovrevideringer,
med opphav i en rekke ulike departementer, for å løse ulike samfunnsutfordringer.
Denne manglende overordnede, samlede oversikten
over bibliotekenes oppgaver, rolle og forventninger fører også til
en fragmentert bibliotekpolitikk og forståelse både lokalt og nasjonalt.
En helhetlig bibliotekpolitikk handler om å
se alle samfunnsoppgaver bibliotek har, og kan ta, under ett, om
det er helse, beredskap, lesing, kildekritikk, studiekompetanse,
kulturopplevelser, utenforskap, desinformasjon, ytringsfrihet eller
annet. Det finnes et nasjonalt biblioteksystem med statlig, regionalt
og kommunalt nivå, og med ulike bibliotektyper som ligger til ulike
departementer. Det utfordrer felles arbeid om mål og tiltak og understreker
behovet for en helhetlig politikk.