Bakgrunn
Norge har de siste årene opplevd en drastisk
vekst i etableringen av datasentre. Denne utviklingen har store konsekvenser
for kraftsystemet, naturen og økonomien. Datasentre er svært energikrevende
og konkurrerer direkte med industrien om nettilknytning, samtidig som
utbygging direkte og indirekte fører til naturødeleggelser. Verdiskapingen
og antallet arbeidsplasser som skapes i Norge, er dessuten begrenset,
mens overskuddet ofte tilfaller multinasjonale teknologiselskaper.
Noen typer datasentre er selvfølgelig helt grunnleggende
for ethvert digitalisert samfunn. Derfor er det nødvendig å differensiere
for eksempel mellom kommersielle og såkalte virksomhetsinterne datasentre, men
også mellom ulike typer av kommersielle operatører ut fra samfunnsnytten.
TikTok-senteret på Hamar eller kryptovalutautvinning kan og bør
på ingen måte sidestilles med samfunnskritisk digital infrastruktur.
Det er i tillegg urovekkende at allmenheten og myndighetene har
begrenset innsikt i kundelistene og eierskapsstrukturen til mange
private operatører. Det blir også stadig mer åpenbart at kryptovaluta
brukes til svindel, hvitvasking og annet økonomisk kriminalitet,
samtidig som utvinningen er ekstremt energikrevende.
Rapporten «Strømforbruk i norske datasentre»
(januar 2025) fra Elhub viser at strømforbruket til næringen har
økt «eksponentielt» de siste årene. Det totale årlige forbruket
til datasentre doblet seg fra rundt 0,8 til 1,6 terawattimer (TWh)
fra 2022 til 2024. Fra digitaliserings- og forvaltningsminister
Karianne O. Tungs besvarelse 19. august 2024 på skriftlig spørsmål
fra Geir Jørgensen (Rødt) vet vi også at omtrent en tredjedel av
dette går til produksjon av kryptovaluta (Dokument nr. 15:2380 (2023–2024)).
Norge er attraktivt for etablering av datasentre grunnet
stabil tilgang på fornybar energi, gode nettforbindelser og et gunstig
klima som reduserer behovet for nedkjøling. Men den kraftige veksten
har ikke skjedd av seg selv. Den skyldes også villet politikk. Regjeringen Solberg
la til rette for næringen ved å innføre skatteletter og gjennom
markedsføring av Norge som et fordelaktig sted for etablering, uten
en helhetlig vurdering av konsekvensene. I en NRK-kronikk fra 20. august
2019 argumenterte daværende digitaliseringsminister Nikolai Astrup
med at «[s]pørsmålet er ikke om vi skal bruke norsk natur og energi
på å bygge datasentre, men hvor vi skal bygge dem».
Mange kommuner har også latt seg lokke av løfter om
arbeidsplasser uten å stille tilstrekkelige krav om lokal økonomisk
gevinst og energibruk. Det er også et problem med hemmelighold knyttet
til slike søknader. Det er ikke gitt at kommunene på forhånd vet
hvem den aktuelle kunden er. Slik kan datasenteraktører – i hemmelighet
– henvende seg til flere kommuner samtidig. Resultatet er at kommunene
deltar i en urettferdig konkurranse, der naturen som regel blir
skadelidende, når grunnen for et nytt datasenter skal beredes.
I framskrivningene fra blant andre Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) og Det Norske Veritas (DNV) om det forestående
kraftunderskuddet står datasentre for en ikke uvesentlig andel av
strømbehovet. Forslagsstillerne understreker at det varslede kraftunderskuddet
ikke er en naturlov. På samme måte som nasjonal kontroll over vannkraften
er et resultat av politiske beslutninger for 125 år siden, er også
fremtidens energisituasjon betinget av politikken som føres her
og nå. Noen partier insisterer på at den eneste veien å gå er å
bygge ut mye mer kraft. En annen tilnærming er å prioritere strengere
gjennom vektlegging av natur, klima, arbeidsplasser og menneskerettigheter
når det søkes om tilgang på norsk kraft.
TikTok-senteret på Hamar er et tydelig eksempel
på feilslått prioritering etter første-mann-til-mølla-prinsippet.
Dette datasenteret driftes av israelskeide Green Mountain og har
fått godkjent nettilknytning på 50 megawatt (MW). Dette tilsvarer
et årlig strømforbruk på rundt 1,3 TWh – omtrent én prosent av Norges
totale strømproduksjon. I den muntlige spørretimen den 11. desember
2024 argumenterte klima- og miljøminister Tore O. Sandvik for at
«TikTok-senteret står ikke på listen over samfunnskritisk infrastruktur».
Den 3. mars 2025 rapporterte likevel Dagens Næringsliv at Nammo har
fått skriftlig beskjed fra Statnett om at de må vente i 5–10 år
på strømtildelning. Årsaken er blant annet strømbehovet til datasenteret
på Hamar.
Forslagsstillerne mener det er klokt med kriterier for
tildeling. Men en vanlig innvending mot slike kriterier er at tildelingen
er vanskelig å gjennomføre i praksis. Forslagsstillerne mener derfor
at kriteriet om samfunnsnytte bør ledsages av politisk behandling
av tildelinger på over 25 MW.
Store, samfunnsmessige beslutninger bør behandles politisk.
I dag har man for eksempel en grense for politisk behandling på
15 mrd. kroner for prosjekter knyttet til utvinning og produksjon
av norsk olje og gass. At man skal ha en lignende ordning for store,
kraftkrevende prosjekter – enten det skulle være nye datasentre,
hydrogen- eller ammoniakkfabrikker eller andre kraftkrevende prosjekter
– mener forslagsstillerne er et godt prinsipp.
Endringene i lovverket som trådte i kraft 1. januar 2025,
inkludert ny lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) og endringer
forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM), er langt fra
tilstrekkelige til å få til en fornuftig prioritering av kraften
i fremtiden. Det samme gjelder forskrift om kost-nytteanalyse av
mulighetene for å utnytte overskuddsvarme, som trer i kraft 1. april
2025. På slutten av forrige stortingssesjon stod et flertall i Stortinget
bak to vedtak om krav til nye datasentre om utnyttelse av spillvarme
og egenproduksjon av energi samt utredning av et forbud mot utvinning
av kryptovaluta (jf. Vedtak 717 og 718 (2023–2024), Dokument 8:106
S (2023–2024) og Innst. 383 S (2023–2024)). Disse anmodningsvedtakene
ble ikke overholdt i statsbudsjettet for 2025.
Forslagsstillerne mener at registreringsplikt,
modenhetsvurdering for nettilknytning og kost-nytteanalyse av spillvarme
ikke er nok, og at det er tid for tydelige, nasjonale rammevilkår
og krav for denne datasenterindustrien. Derfor foreslås strengere
tiltak for å regulere datasentrene, inkludert konsesjonsplikt og
krav til bruk av overskuddsvarme. I påvente av et tydeligere lovverk
mener forslagsstillerne at det er behov for et midlertidig moratorium
på utbygging av nye datasentre i Norge.