Bakgrunn
I 2024 var ett av fire tog rundt Oslo forsinket
i rushtiden, og i tillegg var mange avganger innstilt. Altfor mange
pendlere lurer hver dag på om de kan stole på toget. Samfunnet fungerer
ikke hvis så mange mennesker står på perrongen hver dag og lurer
på om de rekker frem til jobb i tide, eller om de får hentet barna
i barnehagen.
Selv om norske togkunder relativt hyppig opplever forsinkelser
og innstillinger, er det et stort underforbruk av passasjerrettighetene.
Svært få ber om refusjon når toget ikke går som det skal. Det kan
være flere grunner til det. Det kan være lite kjennskap til hvilke
rettigheter man har, eller det kan være komplisert å søke om refusjon
for å få tilbake en relativt liten sum. Små engangssummer kan imidlertid
bli mye på et år. Forbrukerrådet beregnet i januar 2024 at norske
togpassasjerer årlig går glipp av opptil 100 mill. kroner i refusjoner.
Når få krever refusjon, merker heller ikke jernbaneselskapene den
fulle negative konsekvensen av forsinkelsene. Det kan dermed bli
et disinsentiv til å forbedre punktligheten. I noen europeiske land
er refusjon av jernbanebilletter når toget ikke går som det skal,
mer eller mindre automatisert. Passasjerrettighetene må opprettholdes overfor
passasjerene uavhengig av hvem som har skyld i forsinkelsen eller
innstillingen.
At toget går når det skal, er selvfølgelig også
viktig for å øke tilliten til jernbanen. De viktigste årsakene til forsinkelser
og innstillinger de siste årene har vært feil på infrastruktur og
mangel på materiell. Bane NOR bør ha fokus på sin kjerneoppgave,
som er å sørge for at jernbaneinfrastrukturen fungerer. Man har
sett at mange tog kjøres med færre togsett enn planlagt. Forklaringen har
vært at mange tog ble ødelagt i fjor vinter, og at vedlikeholdet
har vært for dårlig over tid. Togsettene har stått i lang kø for
å bli reparert, og man må basere seg på mer enkeltsett enn ønskelig
også fremover. Det er verdt å merke seg at Flytoget, som har eid
sine egne tog, har den eldste togparken, men også den som fungerer
best. Vedlikeholdet av togmateriell fungerer ikke godt nok i dag,
og det bør derfor vurderes hvordan man gjennom insentiver og avtaler
kan forbedre dette med mål om bedre oppetid og verdibevaring. Det
må også lages en materiellplan som sikrer nok tilgjengelige tog
for fremtiden.
For å bedre tilbudet på den enkelte jernbanestrekning
kan det være flere mindre tiltak som sammen vil gi effekt. Disse
kan iverksettes mens man venter på de større langsiktige tiltakene
som Bane NOR har ansvaret for. På Sørlandsbanen er det etablert
en «task force» som har identifisert hele 150 slike tiltak. Alle
aktører i regionen jobber mot et felles mål om å oppnå en punktlighet på
90 pst. Det bør gjøres flere steder.
Flere hendelser har reist spørsmål ved om beredskapen
er god nok i jernbanesektoren, og om man har gode nok planer for
hva som skal skje ved en krise. Som eksempel kan man nevne Randklev
bru og 1. juledag 2024 da alle tog stod stille.
Gjennom Vy eier staten et skandinavisk transportkonsern
i sterk utvikling. At eierskapet er organisert gjennom Samferdselsdepartementet,
som også har rollen som regulator, skaper uklarhet og kompleksitet
i styringslinjene. Det bidrar også til å skape usikkerhet og mistillit
mellom de ulike aktørene i jernbanesektoren. For å styrke Vys videre
utvikling og jernbanesektorens forutsetninger for å lykkes bør derfor
statens eierskap til Vygruppen flyttes fra Samferdselsdepartementet
til Nærings- og fiskeridepartementet.