Bakgrunn
Europa har gjennom historien stadig opplevd blodige og brutale
kriger. Etterkrigstiden ble for sin del preget av kald krig, et
delt Europa og frykt for krig mellom øst og vest. Målt mot dette,
ble tiden etter Berlinmurens fall i 1989 preget av optimisme, fremtidstro
og økt samkvem og handel mellom land.
Det russiske angrepet på Ukraina i februar 2022 markerte en brutal
oppvåking for verdens demokratier. Ukrainas frihetskamp er blitt
møtt med massiv moralsk støtte og stor økonomisk, humanitær og militær
støtte fra resten av Europa og Nord-Amerika.
Det spørs imidlertid om Norge som nasjon har evnet å ta alvoret
inn over seg. For mye av regjeringens håndtering har vært preget
av fredsperiodens forsiktige og tidkrevende respons og behandlingstid.
Dette kolliderer direkte med behovet for handlekraft i møtet med
en ny virkelighet der også Norges sikkerhet er satt i fare på en
måte vi ikke har sett på generasjoner.
Et eksempel, er hvordan samfunnsviktige virksomheter må avvente
tradisjonell og tidkrevende behandlingsprosesser i plan- og byggesaker
uten mulighet for å skjære gjennom og ta nødvendige beslutninger.
Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – for Norges trygghet –
Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036, ble behandlet av Stortinget
i Innst. 426 S (2023–2024) og vedtatt 11. juni 2024. Stortinget
legger i langtidsplanen opp til en styrking av Forsvaret med 600
mrd. kroner frem til 2036.
Kongsberg har både historisk og i nyere tid vært en ledende by
for norsk forsvarsindustri, og også de siste årene har det skjedd
en stor oppbygging av ny forsvarsrelatert industri i kommunen. Behovet
for ytterligere styrking av Kongsberg som vertskommune er imidlertid
åpenbar.
Kongsberg kommune har gjennom lengre tid arbeidet for å få bygget
et nytt og moderne renseanlegg i Sellikdalen. Dette anlegget vil
imidlertid først kunne stå ferdig 1. mars 2029.
Miljøavdelingen hos Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo
og Akershus hadde på bakgrunn av dette innsigelser mot kommunens
detaljreguleringsplan R540 for Moane vest. Denne innsigelsen vil
– i tillegg til en rekke boliger – også ramme Kongsberg Gruppens
mulighet til å bygge et nytt kontorbygg. Kontorbygget er et behov
knyttet til den investeringen og veksten som er forventet i de kommende
årene. Miljødirektoratet har støttet innsigelsen.
Statsforvalteren i Oslo og Viken sendte 28. juni 2024 saken over
til Kommunal- og distriktsdepartementet med anbefaling om ikke å
lytte til innvendingen fra Statsforvalterens egen avdeling.
Likevel gikk det over et halvt år før Kommunal- og distriktsdepartementets
representanter var på befaring i januar 2025. Pr. mars 2025 er det
fortsatt ikke klart når en beslutning vil bli fattet av kommunal-
og distriktsministeren – eller hva beslutningen vil være.
Regjeringen Solberg foreslo i Prop. 43 L (2015–2016) en beredskapshjemmel
i plan- og bygningsloven som kunne gi regjeringen fullmakt til å
fatte beslutning om midlertidige tiltak uavhengig av planer og uavhengig
av bestemmelser gitt i eller i medhold av plan- og bygningsloven.
Slik beslutning kunne bare gis etter anmodning fra statlig eller
kommunal myndighet.
En tidkrevende og usikker behandling i tråd med tradisjonell
saksbehandling hos statsforvalter og regjering er ikke tilpasset
den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen Norge nå befinner
seg i. Det er nødvendig med handlekraft fra statsråd og departement.
Dette forslag har direkte sammenheng med den ovennevnte plansaken
fra Kongsberg, men berører en problemstilling som kan oppstå i flere
andre sammenhenger.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om at det nå innføres
en midlertidig lovhjemmel for å sikre regjeringen muligheten til
å behandle denne typen samfunnskritiske saker raskere og uten sendrektighet
knyttet til innsigelser under saksbehandlingen. Forslaget er i tråd
med lovforslaget i Prop. 43 L (2015–2016).