Bakgrunn
Europa har gjennom historien stadig opplevd blodige
og brutale kriger. Etterkrigstiden ble for sin del preget av kald
krig, et delt Europa og frykt for krig mellom øst og vest. Til sammenlikning
ble tiden etter Berlinmurens fall i 1989 preget av optimisme, fremtidstro
og økt samkvem og handel mellom land.
Det russiske angrepet på Ukraina i februar 2022 markerte
en brutal oppvåkning for verdens demokratier. Ukrainas frihetskamp
er blitt møtt med massiv moralsk støtte og stor økonomisk, humanitær
og militær støtte fra resten av Europa og Nord-Amerika.
Det spørs imidlertid om Norge som nasjon har
evnet å ta alvoret inn over seg. For mye av regjeringens håndtering
har vært preget av fredsperiodens forsiktige og tidkrevende respons
og behandlingstid. Dette kolliderer direkte med behovet for handlekraft
i møtet med en ny virkelighet der også Norges sikkerhet er satt
i fare på en måte vi ikke har sett på generasjoner.
Et eksempel er hvordan samfunnsviktige virksomheter
må avvente tradisjonell og tidkrevende behandlingsprosesser i plan-
og byggesaker uten mulighet for at man kan skjære gjennom og ta
nødvendige beslutninger.
Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – for
Norges trygghet – Langtidsplan for forsvarssektoren 2025–2036 ble
behandlet av Stortinget i Innst. 426 S (2023–2024) og vedtatt 11. juni
2024. Stortinget legger i langtidsplanen opp til en styrking av
Forsvaret med 600 mrd. kroner frem til 2036.
Kongsberg har både historisk og i nyere tid
vært en ledende by for norsk forsvarsindustri, og også de siste årene
har det skjedd en stor oppbygging av ny forsvarsrelatert industri
i kommunen. Behovet for ytterligere styrking av Kongsberg som vertskommune
er imidlertid åpenbart.
Kongsberg kommune har gjennom lengre tid arbeidet
for å få bygget et nytt og moderne renseanlegg i Sellikdalen. Dette
anlegget vil imidlertid først kunne stå ferdig 1. mars 2029.
Miljøavdelingen hos Statsforvalteren i Oslo
og Viken hadde på bakgrunn av dette innsigelser mot kommunens detaljreguleringsplan
R540 for Moane vest. Denne innsigelsen vil – i tillegg til en rekke
boliger – også ramme Kongsberg Gruppens mulighet til å bygge et
nytt kontorbygg. Kontorbygget er et behov knyttet til den investeringen
og veksten som er forventet i de kommende årene. Miljødirektoratet
har støttet innsigelsen.
Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og
Akershus sendte 28. juni 2024 saken over til Kommunal- og distriktsdepartementet
med anbefaling om ikke å lytte til innvendingen fra statsforvalterens
egen avdeling.
Likevel gikk det over et halvt år før Kommunal-
og distriktsdepartementets representanter var på befaring i januar
2025. Pr. mars 2025 er det fortsatt ikke klart når en beslutning
vil bli fattet av kommunal- og distriktsministeren – eller hva beslutningen
vil være.
Regjeringen Solberg foreslo i Prop. 43 L (2015–2016) en
beredskapshjemmel i plan- og bygningsloven som kunne gi regjeringen
fullmakt til å fatte beslutning om midlertidige tiltak uavhengig
av planer og uavhengig av bestemmelser gitt i eller i medhold av
plan- og bygningsloven. Slik beslutning kunne bare gis etter anmodning
fra statlig eller kommunal myndighet.
En tidkrevende og usikker behandling i tråd
med tradisjonell saksbehandling hos statsforvalter og regjering
er ikke tilpasset den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen
Norge nå befinner seg i. Det er nødvendig med handlekraft fra statsråd
og departement. Dette forslaget har direkte sammenheng med den ovennevnte plansaken
fra Kongsberg, men berører en problemstilling som kan oppstå i flere
andre sammenhenger.
Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om
at det nå innføres en midlertidig lovhjemmel for å sikre regjeringen
muligheten til å behandle denne typen samfunnskritiske saker raskere
og uten sendrektighet knyttet til innsigelser under saksbehandlingen.
Forslaget er i tråd med lovforslaget i Prop. 43 L (2015–2016).