Bakgrunn
Et godt utdanningstilbud som er tilgjengelig for alle, uavhengig
av geografisk eller sosioøkonomisk bakgrunn, er avgjørende for bosetting
i hele landet. Kampen for nærskolen er derfor en sak som engasjerer
lokalsamfunn. Både den lokale grunnskolen og den videregående skolen
fungerer som «limet» i lokalsamfunnet og holder liv i lokalsamfunn
i hele landet.
Det er i dag 376 færre grunnskoler enn for 15 år siden. Størst
er nedgangen i små distriktskommuner, hvor reduksjonen er på ti
prosent sammenlignet med for fire år siden. Også i den videregående
skolen ser man store endringer i skolestrukturen, med nedleggelsen
av seks skoler og skolesteder i Innlandet fylkeskommune som et kjent
eksempel.
Nedleggelsene begrunnes ofte med synkende elevtall og vanskelig
kommuneøkonomi. For lokalsamfunnene, kan konsekvensene av skolenedleggelser
være at det ikke lenger er et lokalt skoletilbud. For elever kan
konsekvensene være lang reisevei. Noen må flytte på hybel for å
fortsette skoleløpet.
Det er viktig å gi rom for at skolene kan ha en profil som er
tilpasset lokale behov, spesielt i distriktene, hvor det ikke finnes
et offentlig tilbud. Å åpne for mer fleksibilitet i privatskoleloven
vil bidra til et mer dynamisk og inkluderende utdanningssystem,
der både lokale styrker og lokalsamfunnets behov står i sentrum.
Forslagsstillerne mener derfor at privatskoleloven bør legge
til rette for et utdanningssystem som er både mangfoldig og fleksibelt
– og som i større grad sikrer barn og unge i distriktene de samme
mulighetene som i sentrale strøk. Private tilbud i utdanningssektoren
er ikke et mål i seg selv, men kan komplettere tilbudet der offentlige
tilbud ikke finnes. Nærskoler i områder hvor det offentlig tilbud
mangler, er et eksempel på dette. Dette hensynet bør også vektlegges
ved godkjenning av søknader om å opprette privatskoler med rett til
statsstøtte.