Barn utsettes i dag for et massivt kommersielt
trykk og brudd på grunnleggende personvernrettigheter i alle aspekter
av sitt liv. Det være seg mens de leker eller holder kontakten med
venner, deltar på fritidsaktiviteter eller spiller spill. De samme
personvernbruddene forekommer også i skolen.
Den rådende forretningsmodellen for mange digitale
tjenester er å samle inn så mange personopplysninger om brukerne
som mulig, for å målrette markedsføringen. Når barn bruker denne
typen tjenester i skolens regi, utsettes de for inngripende kommersiell
overvåkning. Som en del av denne forretningsmodellen kan barns personopplysninger
potensielt deles med tusenvis av selskaper. Den rådende digitaliseringen
av skolen, hvor disse tjenestene brukes, har på denne måten tilrettelagt
for en økning i kommersielle aktørers tilstedeværelse i barns skolehverdag
og læring.
Eksponering for reklame er også en stor utfordring
i skolen. I Personvernkommisjonens rapport NOU 2022:11 Ditt personvern
– vårt felles ansvar – Tid for en personvernpolitikk, fremgår det
at barn opplever å få mye reklame på skolens digitale enheter, og
at barn ned i 12-årsalderen eksponeres for reklame for slankepiller. Norge
har en tradisjon og lovgivning for å verne barn mot kommersielt
press, både på TV-skjermen og på skolebenken. En digitalisering
av skolen som i stor grad tar i bruk kommersielle tjenester, utfordrer
dette, på elevenes og barnas bekostning.
Både små og store kommersielle selskaper tjener penger
på elever i norsk skole hver eneste dag, gjennom å spore elevene
og vise reklame i apper og nettsider elevene besøker. Skolehverdagen
er nå gjennomkommersialisert. Dette står i sterk kontrast til kravene
i personvernforordningen og opplæringslovas forbud mot reklame.
I stedet skaper tjenestene kommersielt press i skolen.
I dag er det vilkårlig om barn får noen som
helst form for beskyttelse mot kommersielle krefter i skolen. Kommunens
størrelse og tilfanget av dyptgående teknisk og juridisk kompetanse
får betydning for barns rettighetsvern. Det er hverken realistisk
eller ønskelig at hver eneste skoleeier i Norge skal ha denne kompetansen.
Forslagsstillerne mener det må gjennomføres et felles løft i norsk
offentlig sektor, slik at alle barn i Norge får den beskyttelsen
de har krav på.