Representantforslag om å gjennomføre innstramminger i innvandringspolitikken

Dette dokument

  • Representantforslag 94 S (2024–2025)
  • Fra: Mari Holm Lønseth, Henrik Asheim, Tage Pettersen, Anne Kristine Linnestad og Mahmoud Farahmand
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Forslagsstillerne mener det er nødvendig med innstramminger i innvandringspolitikken, både for å forberede Norge på en potensiell ny flyktningkrise og for å sikre bedre integrering av dem som har krav på beskyttelse.

Verden blir stadig mer urolig. Krig og konflikt fører til at mange legger på flukt. Tall fra FNs høykommissær for flyktninger viser at rekordmange, over 122 millioner mennesker, er på flukt i verden. I tillegg øker ulike former for migrasjon. Klimaendringer, mangel på fremtidstro i hjemlandet og ønsket om en bedre fremtid gjør også at mange ønsker å migrere til andre land.

I Norges nærområde har Russlands angrepskrig mot Ukraina ført millioner av mennesker på flukt. Nærmere 90 000 har flyktet til Norge. Europa opplever den største flyktningkrisen siden andre verdenskrig. På toppen av dette har presset mot Europas yttergrense økt.

I 2023 var det over 1,1 millioner mennesker som søkte asyl i EU, Norge og Sveits. Det var en økning på 18 pst. fra året før. Det er det høyeste nivået siden flyktningkrisen i 2015/2016. Flere land opplever at mottakssystemet nærmer seg et bristepunkt. I tillegg til disse søknadene opplever Europa at de illegale grensepasseringene øker til historiske høyder med omtrent 380 000 oppdagede illegale grensepasseringer i 2023, en økning på 17 pst. fra 2022.

Selv om mange land i Europa over tid har opplevd et høyt migrasjonspress fra asylsøkere utenfor Ukraina, har foreløpig ikke Norge opplevd det samme presset. Norge har likevel gjennom de siste 20 årene hatt en høy innvandring, noe som bidrar til at det norske samfunnets kapasitet til å integrere innvandrere er begrenset.

De siste årene har antall familiegjenforeninger i Norge økt og er på det høyeste nivået på ti år. Statistisk sentralbyrå (SSB) la fram rapporten «Familieinnvandring og ekteskapsmønster 1990-2020» i 2022, og denne viser at det er store forskjeller i arbeidslivsdeltakelse blant familieinnvandrere. Spesielt hvilken gruppe referansepersonen tilhører, har stor påvirkning på yrkesdeltakelsen. Ti år etter ankomst til Norge viser tallene at 69 prosent av dem som kom for å gjenforenes med arbeidsinnvandrere, er yrkesaktive. For personer gjenforent med en person med fluktbakgrunn, var kun 42 prosent i arbeid etter ti år.

En må forberede seg på at det kan komme en ny flyktningkrise i Norge på toppen av den landet allerede står i, særlig dersom presset mot Europas yttergrense øker ytterligere. Land som Russland kan også bruke migranter som våpen i hybrid krigføring. Det er viktig at man forebygger ukontrollert migrasjon til Norge og til Europa. Rask, ukontrollert migrasjon som går ut over kapasiteten til mottak og integrering, kan bidra til å svekke viljen til å hjelpe, skape uro i befolkningen og svekke tilliten i samfunnet.

Representanter fra Høyre har tidligere fremmet forslag i Stortinget som ville forberedt Norge på en ny flyktningkrise, og foreslått å sette inn forebyggende tiltak for at Norge ikke blir et foretrukket land å søke beskyttelse i, og sikre bedre grensekontroll. Forslagsstillerne mener at Norge ikke skal være et mer attraktivt land å søke beskyttelse i enn andre land. Derfor er det behov for å stramme inn innvandringen generelt og familiegjenforeningen spesielt.

Norge har hatt en styrt og spredt bosettingspolitikk, og en aktiv integreringspolitikk over år. Dette har sørget for at man har håndtert en rekke utfordringer bedre enn f.eks. nabolandet Sverige. Likevel er det utfordringer knyttet til integrering i Norge. Høy ikke-vestlig innvandring over tid skaper utfordringer. Flere står utenfor arbeidslivet, og for mange snakker ikke godt nok norsk og respekterer ikke norske verdier. Utenforskap i form av arbeidsløshet og å leve med lavinntekt og dårlige språkkunnskaper kan også bidra til at en enklere blir rekruttert inn i kriminelle nettverk eller begår kriminalitet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med konkrete forslag til innstramminger på innvandringsområdet som kan iverksettes raskt ved behov.

  • 2. Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av hvilke områder på innvandringsfeltet der Norge skiller seg ut fra sammenlignbare land, for eksempel i Norden og Europa, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag om innstramminger.

  • 3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å skjerpe kravene for å få permanent oppholdstillatelse og herunder vurdere en innretning hvor det stilles krav om fire års selvforsørgelse gjennom arbeid for å få permanent opphold.

  • 4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å øke forsørgerkravet for å gjennomføre familiegjenforening.

  • 5. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å forlenge perioden en flyktning kan henvises til første bosettingskommune for å motta sosiale ytelser, for å redusere utfordringer knyttet til sekundærbosetting.

  • 6. Stortinget ber regjeringen evaluere språkkravet om B1-nivå muntlig for å få statsborgerskap og utrede å øke språkkravet til B2-nivå muntlig.

  • 7. Stortinget ber regjeringen innføre krav om aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere, i første omgang for dem under 40 år.

  • 8. Stortinget ber regjeringen utrede et system hvor Norge gir beskyttelse til sårbare personer med beskyttelsesbehov ved å betale for omplassering til trygge tredjeland.

18. februar 2025

Mari Holm Lønseth

Henrik Asheim

Tage Pettersen

Anne Kristine Linnestad

Mahmoud Farahmand