Bakgrunn
Den 11. mai 2023 oppnevnte regjeringen Rushåndhevingsutvalget
for å utrede strafferettslige og straffeprosessuelle spørsmål knyttet
til regjeringens planlagte forebyggings- og behandlingsreform på
rusfeltet. Dette skjedde i lys av rusreformen som ble fremmet av Solberg-regjeringen
i Prop. 92 L (2020–2021), der det ble foreslått en avkriminalisering
av bruk og besittelse av mindre mengder narkotika til egen bruk.
Til tross for at forslaget ikke fikk flertall i Stortinget, har
Høyesterett og Riksadvokaten i etterkant lagt føringer for straffutmålingsfrafall
for rusavhengige ved mindre narkotikalovbrudd. Dette har ført til
stor uklarhet om politiets praksis og reist spørsmål om forholdsmessigheten
av politiets tvangsmiddelbruk.
Rushåndhevingsutvalget fikk derfor i oppdrag
å avklare en rekke sentrale problemstillinger, herunder den rettslige
avgrensningen av begrepet rusavhengighet, beviskrav for fastsettelse
av avhengighet, terskelverdier for mindre narkotikaovertredelser
og hvilke straffeprosessuelle tvangsmidler politiet kan benytte.
Målet var å sikre forutsigbarhet og klare rammer for både rettshåndhevelse
og rettssikkerhet. Litt over et år senere, i juni 2024, leverte
utvalget sin omfattende NOU 2024: 12 Håndheving av mindre narkotikaovertredelser.
Forslagsstillerne har i flere år vært tydelige
på at det haster å gi politiet nødvendige virkemidler for å avdekke
og forebygge rusbruk. Men til tross for det omfattende arbeidet
til Rushåndhevingsutvalget har regjeringen fremdeles valgt å utsette
å innføre noe som helst fra deres rapport. Da Støre-regjeringen
la frem sin egen reform på rusfeltet, var Rushåndhevingsutvalgets
forslag totalt utelatt. Daværende justisminister Emilie Mehl uttalte
at forslagene vil komme i en egen proposisjon rundt påsken 2025.
Regjeringen fikk en gjennomarbeidet løsning
servert på sølvfat, men valgte likevel å vente. Konsekvensene av
denne nølingen rammer de unge for hver uke som går. Narkotikabruken
blir stadig mer normalisert, og mange opplever det fortsatt som
om narkotika de facto er avkriminalisert, nesten en hel regjeringsperiode senere.
Spesielt har bruken av kokain blant unge i Norge økt
de siste årene, noe som gir grunn til bekymring. Ifølge Blå Kors
opplever én av fire unge mellom 16 og 19 år at kokain er like vanlig
på fest som alkohol. Utviklingen bekreftes også av statistikk fra både
Kripos og
folkehelsemyndighetene,
som peker på økt tilgjengelighet av stoffet samt en drastisk økning
i bruk blant unge. NOVAs Ung i Oslo-rapport for 2023 viser
at åtte pst. av elever på videregående skole i Oslo har brukt kokain
det siste året – nesten tre ganger så mange som i 2018. Blant gutter
på Vg3 er tallet hele 17 pst. Forslagsstillerne er tydelige på at
noe må gjøres for å få bukt med denne trenden.
Et viktig spørsmål i den pågående rusdebatten
har vært politiets adgang til å bruke kroppslige undersøkelser for
å påvise rusmiddelbruk. Riksadvokaten har tidligere uttalt at slike
inngrep stort sett er uforholdsmessige, men Rushåndhevingsutvalget
mener dette er for kategorisk. De argumenterer for at slike undersøkelser
i noen tilfeller er nødvendige for effektiv håndheving av narkotikalovgivningen,
særlig for unge brukere der tidlig intervensjon kan hindre videre
rusbruk. Som et mindre inngripende alternativ foreslår utvalget
å gi politiet hjemmel til å ta spyttprøver ved mistanke om bruk
av narkotika.
Et av de mest sentrale grepene utvalget foreslår,
er å innføre en ny § 232 a i straffeloven, som vil regulere mindre
narkotikaovertredelser. Bestemmelsen vil gjelde for alle. Den omfatter
bruk av narkotika samt erverv og innehav av mindre mengder narkotika
til egen bruk, der mengdebegrensningene fastsettes gjennom terskelverdier
i forskrift. Utvalget legger vekt på at straffereaksjonene bør reflektere
gjerningspersonens alder og eventuelle rusmiddelavhengighet, og
at reaksjonen for rusmiddelavhengige normalt skal være påtaleunnlatelse
eller straffutmålingsfrafall.
Forslagsstillerne mener at regjeringen må handle raskt
og implementere Rushåndhevingsutvalgets anbefalinger for å styrke
både forebygging og håndheving av narkotikalovgivningen. Politiets
muligheter til å gripe inn tidlig er avgjørende for å motvirke den
økende normaliseringen av narkotikabruk blant unge. Samtidig må rettssikkerheten
ivaretas gjennom tydelige rammer for tvangsmiddelbruk. Det haster
med en oppdatert og helhetlig politikk på rusfeltet, og Stortinget
bør derfor snarest sikre at de nødvendige lovendringene kommer på
plass.