Bakgrunn
I denne stortingsperioden har strømprisene vært historisk
høye og ustabile. Verst var kriseåret 2022, da strømprisene i Sør-Norge
i snitt var 2 kroner kilowattimen. Nå er de skyhøye prisene tilbake,
med enkelttimer på 13 kroner kilowattimen i Sør-Norge.
Som en enstemmig energi- og miljøkomité skrev
i Innst. 446 S (2021–2022), skyldtes kraftsituasjonen i 2021 og
2022 ikke mangel på kraft i Norge, men en kombinasjon av utviklingen
i kraftmarkedene i landene rundt oss og ulike forhold i det norske
kraftsystemet.
Forslagsstillerne er glade for at erkjennelsen
om at flere utenlandskabler påvirker norske strømpriser, endelig
har sunket inn i flere deler av det politiske Norge. Når Norge kobles
på store, europeiske markeder, der marginalprisen på kraft settes
av fossil energi, påvirker dette prisen på den fornybare kraften
i Norge. Vannkraftprodusentene kan sette vannverdien høyere enn før.
For kraftprodusentene er kablene lønnsomme, men for folk flest og
for næringslivet er konsekvensen først og fremst høye og ustabile
strømpriser.
Utenlandskabler er riktignok ikke noe nytt i
norsk sammenheng, Norge har nemlig hatt strømkabler til utlandet
allerede siden 1960-tallet. Etter energiloven av 1990 har utbyggingen
av utenlandskabler likevel fått en mer kommersiell karakter.
Kraftbransjen har hatt interesse i å bygge flere
kabler, både for å gjøre utbygging av vindkraft i Norge lønnsomt
og for å øke inntektene fra allerede eksiterende kraftproduksjon.
Som daværende olje- og energiminister Tord Lien (FrP) sa om nye
kabler til Storbritannia og Tyskland på Statnetts høstkonferanse
i 2013:
«La meg være veldig tydelig på at vi
ønsker at det faktisk skal produseres flere kilowattimer der ute.
For at dere skal fatte investeringsbeslutningene som må fattes, må
vi få sannsynliggjort at det skal bygges kabler som vil ha noe å
si for prisbildet i Norge i perioden rundt 2020.» (Teknisk Ukeblad,
30. oktober 2013)
Å legge interessene til kraftprodusentene til
grunn for samfunnsøkonomisk lønnsomhet mener forslagsstillerne er
uklokt. Det vil være å vekte særinteresser uforholdsmessig, sammenlignet
med interessene til husholdninger og næringslivet. Likevel har tankegangen
om at kraftbransjens interesser gagner «alle», ligget til grunn
for søknaden om å bygge enda en kabel til Skottland, for å nevne
det siste eksempelet i rekken av slike søknader. I Norges vassdrags-
og energidirektorat (NVE) sin vurdering av den omsøkte, og nå avviste,
utenlandskabelen NorthConnect er det økt strømpris i Norge som kan
gjøre utenlandskabelen «samfunnsøkonomisk lønnsom». Forslagsstillerne
vil advare mot samme vekting når flere danmarkskabler kommer til
behandling.
Konsesjonsbehandlingen av nye utenlandskabler utenfor
Norden gjøres i dag av Energidepartementet. For kabler internt i
Norden er derimot behandlingen delegert til NVE. Forslagsstillerne
mener at dette begrenser den offentlige debatten om nye utenlandskabler,
denne gangen til Danmark.
Norge har allerede fire kraftkabelforbindelser
til Danmark. De to eldste, Skagerrak 1 og 2, nærmer seg slutten
av sin tekniske levetid. Ifølge regjeringen opplyser Statnett at
de mest sannsynlig vil ta stilling til om de ønsker å bygge flere
kabler innen 2025, og at Statnett forutsetter at det vil være behov
for myndighetsbehandling for å godkjenne disse kablene. Dette vil
altså bety at myndighetene må behandle en konsesjon for utenlandskabler
i nær fremtid.
Strømforbindelsen med Danmark har allerede endret
karakter siden de første kablene ble bygget. I desember 2023 ble
Viking Link-kabelen mellom Danmark og Storbritannia satt i drift,
en kobling som ifølge analyseselskapet Volt Power Analytics kan
gi prissmitte til Sør-Norge. Det er i alle tilfeller en ganske annen
utbygging nå enn den som lå til grunn da Skagerrak 1 og 2 (SK1 og SK2)
ble bygget.
Da forrige danmarkskabel ble bygget, Skagerrak
4 (SK4), skrev NVE følgende i sin konklusjon om Statnetts søknad:
«NVE mener at SK4 kan gi et viktig bidrag
til forsyningssikkerheten i tørrår. Dette gjelder spesielt fordi SK1-2
begynner å bli gamle og vil snart være modne for utskifting. SK4
kan derfor sikre at det fortsatt er god utvekslingskapasitet mellom
Norge og Danmark i en eventuell feilsituasjon.» (NVE, 30. juni 2010)
Skagerrak 4 ble med andre ord bygget for å erstatte de
kablene som nå er i ferd med å gå ut av drift. Å bygge flere kabler
vil derfor innebære å bygge nye kabler snarere enn å erstatte gamle.
Forslagsstillerne vil også peke på at det i
Energikommisjonens rapport, NOU 2023:3 Mer av alt – raskere, er en
enstemmig anbefaling om at myndigheten for konsesjonsbehandling
av utenlandskabler mellom Norge og andre nordiske land vurderes
flyttet fra NVE til Energidepartementet. Forslagsstillerne anser
dette som en demokratisk forbedring, men mener samtidig at det i dagens
situasjon kreves en enda grundigere behandling av slike søknader.
Hvorvidt det skal bygges nye utenlandskabler eller ikke, har så
stor betydning at vurderingen bør legges fram for og avgjøres i
Stortinget.