Bakgrunn
Elbiler utgjør nå omtrent 25 pst. av den norske personbilparken,
og salget av elbiler beveger seg mot 90 pst. markedsandel i nybilsalget.
Det er allikevel slik at med dagens markedsandel for elbil vil hoveddelen
av personbilene i trafikken i mange år fremover fortsatt bruke bensin
og diesel. Et flertall på Stortinget har satt et mål om at det bare
skal selges kjøretøy med alternativ energi fra 2025. Forslagsstillerne
mener at det umulig kan utgjøre et problem at det i nybilmarkedet
fortsatt tilbys biler som bruker bensin, diesel eller hybridteknologi
for dem som ønsker dette. Elbilen er et godt alternativ for mange
med korte reiseavstander. For mange med lengre reiseavstander er
imidlertid dagens elbiler et upraktisk alternativ dersom hverdagen
skal henge sammen. Spesielt gjelder det dårlige vinteregenskaper med
sterkt redusert rekkevidde. I praksis er det fortsatt et betydelig
steg tilbake, sammenliknet med tradisjonelle biler, med både lang
ladetid og kort rekkevidde.
Forslagsstillerne er videre opptatt av teknologikonkurranse
og mener at politisk ensretting med etablering av et elbilmonopol
i det norske markedet ikke er veien å gå. Forskjellige teknologier
må få konkurrere om å levere det beste produktet til forbruker.
Det må derfor legges til rette for nysalg av
bensin-, diesel- og hybridbiler også etter 2025. For mange husholdninger
og bedrifter vil dette fortsatt være det mest praktiske transportalternativet.
Forslagsstillerne mener det samme gjelder for offentlige tjenester,
og her er det også viktige beredskapshensyn å ta.
Det er innført krav om nullutslippskjøretøy
i offentlige anskaffelser, herunder for personbiler, lette varebiler
og bybusser. Dette er gjort selv om slike kjøretøy på noen områder
er mindre brukervennlige sammenliknet med bensin- og dieselkjøretøy.
Spesielt dårlige vinteregenskaper for slike kjøretøy kan svekke
samfunnets beredskap. Vinteren 2024 opplevde eksempelvis hjemmetjenesten
i flere kommuner å måtte bruke tid på å lade bil fremfor å hjelpe
syke og hjelpetrengende brukere. Det er uholdbart at sentrale myndigheter
skal regulere samfunnet inn i en slik situasjon.
Fylkeskommunene innfører nå på eget initiativ
teknologimonopol for drosjevirksomhet. I eksempelvis Vestland (Hordaland)
og Oslo er det nå gitt bestemmelser om at alle drosjer i praksis
skal være elbiler. Forslagsstillerne mener at med erfaringene fra
kollektivtrafikken vinteren 2024 er dette beredskapsmessig uholdbart.
Både enkeltmennesker og bedrifter kan bli satt i vanskelige situasjoner
grunnet symbolpolitiske vedtak. I en situasjon der de fleste partier
kan enes om å styrke samfunnets beredskap, bidrar slike symbolvedtak
til det motsatte. Forslagsstillerne mener at regjeringen må ta grep
og sørge for å unngå slik forbudsregulering. Bestemmelser om teknologimonopol
svekker samfunnets beredskap. Det må tillates et mangfold av kjøretøyteknologier
også for offentlige tjenester og kollektivtrafikk samt at man sørger
for at det er kjøretøy tilgjengelig som kan fungere tilfredsstillende
gjennom en hel vintersesong. Beredskapshensyn tilsier at det også
i tiden fremover må tillates et mangfold av kjøretøyteknologier
for både husholdninger, bedrifter og offentlige tjenester.