Kostnader over statsbudsjettet
Det er lagt opp til at Norge skal bruke ca.
34,2 mrd. kroner på innvandrings- og integreringskapitlene i statsbudsjettet
for 2025, mens det f.eks. er lagt opp til at Danmark skal bruke
3,2 mrd. danske kroner i 2025 på innvandrings- og integreringskapitlene.
Når man samtidig vet at Danmark har en vesentlig høyere sysselsetting av
innvandrere enn Norge har, viser det behovet for en total omlegging
av det norske systemet for integrering. Det vil alltid være forskjeller
knyttet til integrering ut ifra hvilken innvandrergruppe som kommer
til det enkelte land, men hvis man ser på ukrainere som har ankommet
Danmark og Norge, så er det lettere å sammenligne tallene, da det
i større grad er likere grupper som har kommet i samme tidsrom.
Tall fra Integrationsbarometeret i Danmark viser at andelen ukrainere
i jobb i alderen 18 til 66 år per mai 2024 var på 57 prosent, mens tall
fra SSB viser at andelen ukrainere i jobb i alderen 20 til 66 år
i Norge var på 27,4 prosent per juli 2024.
I tillegg er sysselsettingen blant flyktninger
og spesielt flyktningkvinner ekstremt lav, spesielt for personer som
kommer fra land som Danmarks statistikk grupperer som MENAPT-land,
det vil si landene i Midtøsten og Nord-Afrika og Afghanistan, Tyrkia
og Pakistan. For eksempel er bare 29 prosent av overføringsflyktningene sysselsatt
i en heltidsstilling, og blant kvinnelige flyktninger fra Somalia
og Syria var bare 7 og 9 prosent sysselsatt i en heltidsstilling.
Videre viser SSBs evaluering av sysselsettingstiltak at
flyktningkvinner fra MENAPT-land skiller seg ut ved at de har langt
lavere sysselsetting enn menn i Norge som i Danmark. Blant flyktninger
i Norge fra de 20 landene med størst forskjeller mellom kvinner
og menn, var hele 19 såkalte MENAPT-land, som kjennetegnes av at æres-
og klankultur står spesielt sterkt.
I Danmark har man hatt særskilte sysselsettingstiltak for
denne gruppen kvinner, hvor man har lagt stor vekt på ikke å ha
berøringsangst for kulturelle forholds betydning når det gjelder
å få kvinner i arbeid, med spesiell vekt på at kvinner må akseptere
at barna kan gå i barnehage.
Når det viser seg at introduksjonsprogrammet
har hatt liten eller ingen effekt med hensyn til å bedre sysselsettingen
blant deltakerne, så mener forslagsstillerne at programmet burde
endres. Forslagsstillerne mener at når man bruke så store summer
på integreringsarbeidet og introduksjonsprogrammet, så burde det
ha hatt en større effekt på sysselsettingsgraden blant flyktninger som
deltar på programmet.