Bakgrunn
Republikken Kina (Taiwan) er i dag et av verdens ledende
demokratier. Samtidig trues stabiliteten i Taiwan av et stadig mer
aggressivt og fiendtlig Kina. Som verdens mest demokratiske stat
har Norge et særskilt ansvar for å støtte demokratiforkjempere verden
over. Forslagsstillerne er av den oppfatning at Norge må øke engasjementet
og støtten til stater hvor liberale demokratiske verdier er under
press, slik som Taiwan.
Likevel fører Norge i dag en restriktiv og isolasjonistisk
politikk overfor Taiwan, i kontrast til blant annet USA og EUs medlemsstater.
Taiwanere bosatt i Norge oppføres f.eks. som borgere fra Fastlands-Kina.
Dette oppleves grovt fornærmende for de rundt 400 taiwanerne som
oppholder seg i Norge. Taiwans tidligere utenriksminister Joseph
Wu kritiserte i 2020 den norske praksisen med å kategorisere taiwanske
studenter som kinesiske, og hevdet dette var i strid med FNs menneskerettserklæring
artikkel 15 om «retten til en nasjonalitet». Forslagsstillerne er
kritiske til diskrimineringen norske myndigheter fører overfor taiwanere
i Norge, og ber om at praksisen avvikles.
Taiwan er blant verdens 20 største økonomier
og verdensledende innenfor blant annet mikrochipproduksjon og liknende
høyteknologi. Til tross for at Taiwan ikke er blant FNs offisielle
medlemsland, er Taiwan likevel medlem av Verdens handelsorganisasjon (WTO).
Siden Norge ikke anerkjenner Taiwan som en selvstendig stat, utsettes
norske selskaper som opererer i og utenfor Taiwan, for dobbeltbeskatning.
Selv om de færreste land anerkjenner Taiwan
som en selvstendig stat, har flere titalls land inngått bilaterale
handelsavtaler for å forhindre dobbeltbeskatning, blant annet Sverige,
Danmark og Tyskland. Forslagsstillerne mener det er på høy tid at
Norge inngår en liknende avtale med Taiwan. Det følger av dobbeltbeskatningsavtaleloven
at Norge kan inngå bilaterale skatteavtaler med en fremmed stats
regjering. Taiwan er et eget tollområde og fullverdig medlem av
WTO, og Norge kan derfor i likhet med flere andre OECD-land også inngå
frihandelsavtaler med Taiwan. Forslagsstillerne viser også til at
Norge gjennom EFTA-samarbeidet tidligere har inngått frihandelsavtaler
og samarbeidserklæringer med stater som ikke er blant FNs offisielle
medlemsland, henholdsvis Palestina og Kosovo.
Norges nærmeste naboland Sverige, Danmark og Finland
har i dag representasjonskontor i Taipei. I 2002 ble det besluttet
å legge ned det norske kontoret i byen. Bakgrunnen for dette var
at den økonomiske situasjonen på Taiwan var i negativ utvikling,
norsk eksport hadde stagnert og norske bedrifters interesse for
Taiwan var betydelig redusert. Over 20 år senere er situasjonen
annerledes. Norsk import og eksport med Taiwan har økt betydelig
de siste 10 årene. Forslagsstillerne ser store muligheter for ytterligere
samarbeid mellom norsk og taiwansk industri. Det vil være til hjelp
for norske aktører å ha en norsk representasjon i Taiwan. Tettere
økonomisk samarbeid vil forhåpentligvis også hjelpe Taiwan med videre
politisk utvikling.
Det kinesiske presset overfor Taiwan er stort.
Taiwansk etterretning anklaget Kina for omfattende påvirkning og
spredning av desinformasjonskampanjer under presidentvalget tidligere
i år. Samtidig har taiwanske myndigheter opparbeidet seg omfattende kunnskap
og innsikt i håndtering av hybride trusler og desinformasjon som
følge av flere år med hyppige kinesiske påvirkningsforsøk. I økende
grad forsøker autoritære regimer, særlig Kina og Russland, å destabilisere
liberale demokratier verden over. Det er avgjørende at Norge og
landets allierte samarbeider tett for å motarbeide slik undergraving
av etablerte styresett. Forslagsstillerne tar til orde for at det
bør opprettes utvekslingsavtaler og forskningssamarbeid med Taiwan
om blant annet påvirkning og hybride trusler.
Taiwan har over flere år ytret ønske om deltakelse og
representasjon i flere multilaterale organisasjoner. Taiwans rettmessige
deltakelse blir derimot blokkert av kinesiske myndigheter. Forslagsstillerne
anser det som bekymringsfullt at Taiwan, en teknologisk høyborg med
blant annet et av verdens mest velfungerende helsevesen, ikke får
delta i internasjonale fora hvor taiwansk ekspertise og erfaring
vil være svært verdifull.
Fra 2009 til og med 2016 var Taiwan fast representert
i Verdens helseorganisasjons (WHO) årsmøte World Health Assembly
(WHA) under delegasjonsnavnet Kinesisk Taipei.
Siden 2017 har Taiwan vært utestengt fra WHA, etter krav fra Beijing.
Det forelå fra WHOs hold ingen endringer i Taiwans helsepolitikk
som kunne forklare dette fraværet. Taiwanske myndigheter har over flere
år forsøkt å delta under WHA som observatørstat, men kinesisk diplomatisk
press innad i WHO har resultert i opprettholdelse av utestengelsen.
Taiwan er også utestengt fra FNs luftfartsorganisasjon
(ICAO), til tross for at taiwanske myndigheter over lengre tid har
ytret ønske om igjen å få delta i organisasjonen. Taiwanske luftfartsmyndigheter
er gjennom Taipei flyveinformasjonsregion (FIR) ansvarlige for over én
million flyvninger, de fleste internasjonale, i tillegg til å sørge
for trygg flytrafikksikkerhet i regionen. Taiwan mottar i stor grad
oppdaterte ICAO-standarder og anbefalte praksiser gjennom diplomatiske
allierte i organisasjonen.
Forslagsstillerne viser videre til Europaparlamentet, som
i februar 2024 vedtok to resolusjoner om henholdsvis felles sikkerhets-
og forsvarspolitikk (2023/2119(INI)) og felles utenriks- og sikkerhetspolitikk (2023/2117(INI)).
Europaparlamentet uttrykker bekymring over Kinas økende aggressive
holdning overfor Taiwan, og resolusjonene oppfordrer EU til å ta
ytterligere steg for å støtte Taiwan. Forslagsstillerne deler denne
bekymringen om et stadig mer autoritært Kina.
Sentralt i resolusjonene står støtte til Taiwan
i multilaterale organisasjoner. Kinas økende påvirkningskraft i
disse har samtidig begrenset, og ytterligere ekskludert, Taiwan
fra rettmessig og meningsfull deltakelse. Resolusjonene i Europaparlamentet
kritiserer den kinesiske blokaden av Taiwan i multilaterale organisasjoner.
Videre bes EU-kommisjonen og medlemsstatene om å støtte Taiwans
rett til deltakelse i relevante internasjonale organisasjoner, slik
som WHO, ICAO og FNs klimakonvensjon. Forslagsstillerne viser til
at det er naturlig at Norge legger seg på samme linje som EU og europeiske
allierte når det gjelder støtte til Taiwan og til taiwansk deltakelse
internasjonalt.