Strengere miljøkrav i anskaffelser kan redusere
produksjonsutslipp
Kollektivselskapet Ruter har vært en pådriver
for å redusere utslipp fra produksjonen av elektriske busser ved
å stille krav til anbudene om miljødokumentasjon fra produksjon.
Hittil har det vært dårlig tilgang på sammenlignbare data for utslipp
fra produksjonen, men EU innfører nå ny politikk som vil gjøre det
lettere for innkjøpere å sammenligne produksjonsutslipp framover. Det
innføres obligatorisk CO2-sertifikat for alle batterier fra
2025, med egne bestemmelser for batterier i store og små kjøretøy
og maskiner.
Det innføres også en felles livssyklusanalyse-standard
(LCA) for personbiler og lette varebiler som settes på markedet
i EU fra 2025, som blant annet vil vise bilenes produksjonsutslipp.
Standarden blir i første omgang frivillig å bruke, men den kan brukes
i anbudsprosesser, og den vil gjøre det mulig for innkjøpere å sammenligne
utslippstall og premiere produsenter med lave produksjonsutslipp.
Ved å stille strengere miljøkrav vil produsenter
med lavere utslipp fra produksjon og materialer få en fordel i konkurransen.
Strengere miljøkrav vil kunne favorisere produsenter av stål, aluminium,
batterier, grafén til batterier, plast, ferrolegeringsindustri og
gruvevirksomhet med lave utslipp, både i Norge og utlandet.
Fra 1. januar 2024 ble det innført et krav om
at klima- og miljøhensyn skal vektes med minst 30 pst. i offentlige
anskaffelser. For at alle kommuner over hele landet skal klare å
stille miljøkrav og sikre at kontraktene følges opp, er det behov
for styrking av regional kompetanse og kapasitet på miljøinnkjøp,
slik for eksempel Klima Østfold har hatt stor suksess med. Forslagsstillerne
mener at det bør opprettes en regional kompetanseordning for miljøinnkjøp,
for eksempel i regi av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
(DFØ).