Bakgrunn
Det er arbeidsfolk som skaper verdiene i samfunnet, ikke
kapitaleierne. Dette blir tydelig når arbeidsfolk legger ned arbeidet
og streiker. Produksjonen stanser, samfunnet stopper opp og den
økonomiske aktiviteten stagnerer.
Folk som jobber hardt, står i tunge yrker og
bygger landet, bør belønnes med å sitte igjen med mer av verdiene
de har skapt. I dag straffes mange arbeidsfolk i de viktigste yrkene
med for lave lønninger, kortere levealder og for dårlige velferdsytelser
ved arbeidsledighet, sykdom eller pensjon.
Forslagsstillerne mener at for lite av verdiene
arbeiderne skaper, tilfaller folk flest. I 2022 og 2023 har det vært
tydelig fall i lønnsandelen i industrien. Det har heller ikke vært
noen reallønnsvekst for vanlige arbeidere siden 2015. Til sammenligning
var reallønnsveksten om lag 40 prosent fra 2000 til 2015.
I tillegg til at man trenger sterkere politiske
grep for å sikre en mer rettferdig fordeling av verdiene før skatt, mener
forslagsstillerne at skattesystemet også må bidra mer for å sikre
at arbeidsfolk sitter igjen med mer.
Mens vanlige arbeidsfolk betaler om lag 25 prosent inntektsskatt,
er den tilsvarende andelen kun elleve prosent for den rikeste promillen,
ifølge forskning fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dagens skattesystem
er med andre ord regressivt, der de som har mest, i praksis bidrar minst.
Det er urettferdig.
Flertallet i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti profilerer seg på lavere skatter til
vanlige arbeidsfolk. Etter to budsjetter der skattesystemet ble
gjort mer omfordelende, var det lite spor av denne tankegangen i
budsjettforliket for 2024. Fasit etter tre år med et nytt flertall
er at personer med inntekt under 750 000 kroner, om lag tre fjerdedeler
av befolkningen, i snitt kun har fått et par tusenlapper lavere
skatt.
Forslagsstillerne mener at arbeidsfolk som skaper verdiene,
må få mer av kaken. En av måtene det kan skje på, er å ved å lage
et mer rettferdig skattesystem. Det bør gjennomføres en sterkere
progressiv omlegging av inntektsskatten. Den nedre grensa for å
betale skatt bør økes gjennom økt frikortgrense og økte bunnfradrag,
og skattesatsene på vanlige lønnsinntekter bør kuttes. En slik progressiv
og rettferdig omlegging av skattesystemet er det stort rom for å
finansiere gjennom økt skatt på høye lønnsinntekter, kapitalinntekter,
selskapsoverskudd og store formuer.
Det er ansatte i butikk, i barnehage og på byggeplassen
som skaper verdiene i Norge, og det bør settes ned et utvalg som
utreder hvordan skattesystemet best kan innrettes slik at det belønner
de virkelige verdiskaperne.
Når lønnsandelen faller, blir konsekvensen av
at eierskap til kapital er så konsentrert ekstra tydelig. Forslagsstillerne
mener det trengs flere mekanismer for å spre eierskapet til norsk
verdiskaping på flere hender, slik at arbeidsfolk får en større
del av verdiene de skaper. En måte å gjøre dette på kan være gjennom
formuesskatten, for eksempel er det mulig å se for seg at det åpnes
for at skatten kan betales i form av å overføre aksjer enten til
de ansatte, eller at de selges til staten.
Siden mange av landets rikeste knapt betaler
inntektsskatt, er et viktig formål med formuesskatten å bidra til
at Norges rikeste personer løpende betaler skatt etter evne. Formuesskatten
bør ikke først og fremst sees på som en skatt på eierskap, men som
en skatt på konsentrert eierskap.
I et slikt perspektiv er det også viktig at
man skiller tydeligere mellom små og store formuer. Forslagsstillerne
mener det er for liten forskjell på skattesatsen for personer med
middels og svært store formuer. Formuesskatten bør derfor gjøres
mer progressiv, med et høyt bunnfradrag som sikrer at færre betaler
den, og innføringen av et ekstra trinn med høyere sats for store
formuer.
Forslagsstillerne mener også at det trengs mer kunnskap
om den samlede økonomiske utviklingen for ulike grupper i befolkningen.
Fordelingseffekten av regjeringens politikk er i statsbudsjettet
hovedsakelig begrenset til å se på endringer i skattesystemet, men
ser ikke dette i sammenheng med at utviklingen også påvirkes av
endringer i avgifter, egenandeler, regulering av stønadssatser eller
endrede regler for inntektssikringsordningene. En SSB-rapport fra
2019 viste for eksempel at avgiftspolitikken fra 2013 til 2019 var
svært regressiv, med avgiftsøkninger til den nedre halvparten på
inntektsfordelingen og store avgiftskutt til de aller rikeste.
Den svenske regjeringen har siden 1994 lagt
fram en «Fördelningspolitisk redogörelse» for Riksdagen. Der framstilles
den samlede effekten for ulike grupper av regjeringens politikkendringer
og velferdsreformer sett under ett. En slik framstilling bør utarbeides
også i Norge, og vil kunne være nyttig for den offentlige debatten omkring
ulikhet og for å sammenligne ulike regjeringers politikk over tid.