Tiltak mot mobbing og vold i skolen
Den siste tiden har man sett en alvorlig og
urovekkende utvikling med et økende omfang av mobbing i skolen.
Elevundersøkelsen for 2023 viser at barn og unge på 7. og 10. trinn
og i Vg1 opplevde en kraftig økning i mobbing, den største økningen
fra ett år til et annet siden 2016. For Vg1 var økningen på 6 pst.,
mens økningen var på 11 pst. for 10. trinn og på hele 13 pst. på 7. trinn.
Denne utviklingen er dessverre heller ikke særegen for 2023. Det
har vært en økning i mobbing på 10. trinn og for Vg1 de to siste
årene. På 7. trinn har derimot andelen som opplever mobbing, hatt
en jevn økning siden 2018.
Mobbing er en alvorlig og skadelig handling
som har negative konsekvenser for barn og unges læring, motivasjon,
trivsel, helse og utvikling. Det påvirker ikke bare barnets utvikling
i skolen, men det kan også ha langvarige effekter som strekker seg
inn i voksenlivet. Mobbing kan føre til psykiske helseproblemer,
og kan i tillegg påvirke barn og unges sosiale ferdigheter og evne til
å danne trygge relasjoner. Det er derfor avgjørende viktig å jobbe
mot mobbing i skolen for å sikre at alle barn opplever et trygt
skolemiljø.
I tillegg til en økning i mobbing har også omfanget av
vold i skolen tiltatt. I tillegg til å være svært alvorlig for de
ansatte som blir utsatt for vold på sin arbeidsplass, skaper voldelige
hendelser et utrygt læringsmiljø for elevene. De siste årene er
det meldt om økning i grov vold i norske skolegårder. Arbeidstilsynet
har avdekket at Skole-Norge svikter i forebygging av vold og trusler mot
lærere. 76 pst. av skolene som ble kontrollert i 2023, fikk kritikk
for manglende forebygging av vold og trusler, ifølge Klassekampen.
Levekårsundersøkelsen om arbeidsmiljø fra Statistisk sentralbyrå
(SSB) viser også at andelen av ansatte som har blitt utsatt for
vold, har doblet seg fra 7 pst. i 2010 til 14,1 pst. i 2022.
Skal barn og unge i skolen sikres et trygt og
godt miljø, er det helt sentralt å forhindre skolevold og mobbing. Forslagsstilleren
vil skjerpe innsatsen for et trygt skolemiljø og prioritere det
forebyggende arbeidet. Dette krever tiltak for å forhindre at slike
situasjoner oppstår og at situasjoner eskalerer. Det er viktig å
sikre god nok oppfølging av elever som har det vanskelig, det være
seg på hjemmebane eller i en læresituasjon. Skal man sikre dette,
må man få inn flere ressurser og flere faggrupper i skolen.