Mer erstatningskraft fra petroleumsnæringen
Forslagsstillerne mener petroleumsnæringen må
ta ansvar for eget kraftbehov, slik de gjorde før elektrifiseringen
av petroleumsnæringen startet med kraft fra land. Dette ansvaret
blir spesielt viktig å ivareta jo mer kraftbalansen nasjonalt svekkes.
Havvind eller gasskraftverk med karbonfangst
er eksempler på løsninger som kan redusere behovet for kraft fra
land, men forslagsstillerne mener det må være opp til aktørene på
norsk sokkel å vurdere hvilke alternativer til kraft fra land som
er mest aktuelt. Dette vil variere fra felt til felt.
Forslagsstillerne mener det bør stilles krav
til den enkelte lisenshaver om at fortrinnsvis hele kraftbehovet –
ved nye elektrifiseringsprosjekter eller utvidelser av eksisterende
prosjekter – må dekkes av lisenspartnerne selv og bidra til null
eller svært lave utslipp fra produksjonsfasen. Det må fastsettes
nærmere bestemmelser om hvordan ordningen skal innrettes. Kravet
vil legges på den enkelte lisens, men lisenshaver må stå fritt til
å anskaffe kraften fra tredjepartsaktør så lenge kraftproduksjonen
i sin helhet er solgt til installasjoner som er omfattet av petroleumsloven.
Kraften kan enten brukes direkte til petroleumsinstallasjoner,
i en kombinasjon med kraft fra land eller direkte inn i det norske
kraftsystemet slik Trollvind var designet, men med produksjon tilsvarende
forbruket til petroleumssektoren.
Forslagsstillerne mener at elektrifiseringsprosjektene
som har fått reservert kraft i nettet av myndighetene, ikke bør
får endrede rammebetingelser med tilbakevirkende kraft, men at nye
prosjekter må planlegge for erstatningskraft. Kraft fra land kan
likevel benyttes som balansekraft i en kombinasjon med for eksempel
direktekoblet havvind eller gasskraftverk med CCS.
Selv om det ikke er aktuelt å innføre krav om
erstatningskraft med tilbakevirkende kraft, mener forslagsstillerne
at regjeringen likevel må fremme tiltak som legger til rette for
mer erstatningskraft til installasjoner som i dag benytter seg av
kraft fra land eller har fått konsesjon til dette. Forslagsstillerne
viser i denne sammenheng til at Stortinget avventer regjeringens
vurdering av hvordan rammevilkårene bør innrettes for å legge til rette
for havvind og annen utslippsfri kraftproduksjon i tilknytning til
eksisterende petroleumsinstallasjoner, jf. Vedtak 914 (2022–2023)
fra behandlingen av Innst. 490 S (2022–2023).
Forslagsstillerne viser også til flertallsmerknaden
i Innst. 9 S (2023–2024) om forventninger til at Petoro i sine lisenser
er konstruktive partnere som bidrar til å finne gode løsninger for
å dekke kraftbehovet på sokkelen de neste årene og minimere behovet
for kraft fra land.
Forslagsstillerne viser til at dagens kraftproduksjon på
norsk sokkel er omfattet av petroleumsskatteloven så lenge kraften
tilfaller installasjoner underlagt petroleumsloven, og legger til
grunn at dette også må være tilfellet for havvind og annen kraftproduksjon
som benyttes i sin helhet til dette formålet. Forslagsstillerne
vil samtidig påpeke at det er behov for å vurdere hvordan salg av
kraft skal løses den dagen petroleumsnæringens behov bortfaller
og kraften skal selges til land.