Bakgrunn
Maritim sektor har vært et grunnfundament for verdiskaping
langs hele norskekysten. Havet har vært levebrødet for norske lokalsamfunn
i århundrer, og det må være et politisk mål at det samme skal gjelde
i fremtiden. For å sikre maritim næring som en fremtidsnæring, er
man avhengig av å ha sterke norske kompetansemiljøer og rekruttering
til sektoren. Norge er et kompetansesamfunn, og det gjenspeiles
i den maritime arbeidskraften. I møte med utenlandsk arbeidskraft, med
lavere lønnskostnader, er derimot norsk konkurranseevne svekket
uten en sterk nettolønnsordning.
Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, også
kalt nettolønnsordningen, har vært avgjørende for norske rederiers
konkurranseevne i møte med utenlandske rederier med lavere lønnskostnader.
Rundt 13 000 sjøfolk faller under ordningen, som pekes på som det
viktigste virkemiddelet en har for å sikre tilstrekkelig rekruttering
av norske sjøfolk til den maritime klyngen. I Hurdalsplattformen
er det nedfelt at nettolønnsordningen skal styrkes. Likevel har
nettolønnsordningen blitt svekket de siste årene, både gjennom innføring
av tak på ordningen og gjennom mangel på inflasjonsjustering av
taket. Konsekvensen er at viktig arbeidskraft og kompetanse innen
maritim sektor settes på spill.
I besvarelsen på skriftlig spørsmål (Dokument
nr. 15:1177 (2021–2022)) fra februar 2022 skrev fiskeri- og havministeren:
«I Hurdalsplattformen fremgår det at
regjeringen har en ambisjon om å styrke nettolønnsordningen. Å øke
makstaket i tilskuddsordningen er et første steg for å oppfylle
ambisjonen.»
I dag, to statsbudsjett senere, har det ikke
skjedd noen ting med taket for tilskuddsordningen – det er ikke
engang blitt inflasjonsjustert, til tross for rekordhøy prisvekst.
Det er derfor lite som tyder på at regjeringspartiene har ambisjoner
om å styrke nettolønnsordningen i praksis.
Det partssammensatte maritime utvalget fra 2021, Holmefjordutvalget,
slo fast at tilskuddsordningen er avgjørende for å styrke norsk
maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre
norske rederiers konkurransekraft. De mente også at dagens ordning ikke
er konkurransedyktig, på grunn av at ordningen begrenses gjennom
bruk av tak, og at ordningen blir gjenstand for politiske budsjettforhandlinger
fra et år til et annet. Forslagsstillerne mener derfor det er nødvendig
å fjerne taket på nettolønnsordningen i alle segmenter, både ved
å tilrettelegge for gode rammevilkår til den maritime klyngen, og
ved at ordningen blir mer stabil og forutsigbar. Utvalget pekte
også på muligheter for forenklinger og justeringer for å få en bedre
ordning. Dette bør følges opp politisk.