Bakgrunn
De siste årene har tilbakekallssaker vært en
prioritert portefølje i utlendingsforvaltningen. Siden 2017 har
vekslende regjeringer i tildelingsbrev til Utlendingsdirektoratet
(UDI) gitt klare føringer om at disse sakene skal prioriteres, og
bedt UDI rapportere om sakene. Siden 2017 har 5 533 mennesker mistet
sin oppholdstillatelse eller statsborgerskap. Per november 2023
er det 2 542 tilbakekallssaker til behandling.
Grunnlaget for å åpne en slik sak er en mistanke
om at det er gitt uriktige opplysninger som innebærer at den første
tillatelsen er gitt på uriktig grunnlag. Det er ingen nedre terskel
for hva slags informasjon eller tips som kan utløse en slik mistanke,
og bekjentskap på Facebook kan være tilstrekkelig. Hvert år opprettes
flere hundre tilbakekallssaker.
Mange av disse sakene gjelder unge personer
som kom til Norge alene som barn og har hatt store deler av oppveksten
sin i Norge. Man kan til stadighet lese om godt integrerte personer
som utgjør en ressurs i sitt nærmiljø, bli kastet ut av landet fordi
deres oppholdstillatelse eller statsborgerskap blir tilbakekalt.
For mange oppleves det å miste oppholdstillatelsen sin
som svært vanskelig, og i flere tilfeller urimelig. Så lenge forvaltningen
legger til grunn at det er gitt uriktige opplysninger da den opprinnelige
tillatelsen ble gitt, gjøres det ingen reell vurdering av hvorvidt
det er forholdsmessig at personen etter mange år mister tillatelsen.
Det innebærer at forhold som lang botid og tilknytning til Norge,
at personen var barn da de uriktige opplysningene ble gitt eller
at personen selv har oppklart saken sin og avklart identiteten sin
i ettertid, ikke tillegges vekt. I statsborgerskapssakene er det
innført en forholdsmessighetsvurdering. Likevel fremstår det som
at lang botid i Norge ikke tillegges tilstrekkelig vekt i tråd med
lovgivers intensjon.
Tilbakekallssakene er ressurskrevende og fører
til forlenget saksbehandlingstid i utlendingsmyndighetenes mange
ansvarsområder. Det gjøres omfattende undersøkelser – fra Facebook-søk
til husransakelser og beslag – og saksbehandlingen går over flere
år. Samtidig viser statistikk fra UDI at under halvparten av opprettede tilbakekallsaker
ender med et vedtak om tilbakekall. Over halvparten av personene
som får vedtak om tilbakekall, får deretter en ny oppholdstillatelse
på et annet grunnlag. Man kan derfor stille spørsmål ved ressursbruken
på dette feltet.
At det åpnes tilbakekallsvurdering, har store
konsekvenser for personen det gjelder. I en betydelig andel saker
har saksbehandlingstiden vært på over 5 år. Med pågående tilbakekallssak,
berostilles andre saker. Det betyr at søknad om permanent opphold
eller statsborgerskap ikke behandles, at reisebevis løper ut og
at familieinnvandringssøknader fra foreldre, barn eller ektefelle legges
på vent. Sivilombudet har tidligere rettet kritikk mot praksisen
med berostillelse av familieinnvandringsaker, og uttalt at det er
uakseptabelt og i strid med forvaltningsloven at saker stilles i
bero på grunn av store restanser og lang liggetid i tilbakekallsporteføljen.
Ifølge Sivilombudet utgjør lange behandlingstider i familieinnvandringsaker
en risiko for brudd på retten til familieliv etter Den europeiske
menneskerettighetskonvensjonen artikkel 8.
Mens undersøkelsene pågår får den det gjelder svært
lite eller ingen informasjon om saken, herunder årsaken til at andre
saker legges på vent. Informasjon om at det er åpnet en tilbakekallssak
kommer først med innkalling til intervju hos politiet. Det gis ingen
rettshjelp i forbindelse med dette intervjuet. Først etter at personen
har vært hos politiet og blir skriftlig varslet om tilbakekall,
får vedkommende rettshjelp. Det gis da tre timer rettshjelp i forbindelse
med varselet om tilbakekall og deretter én time ved klage på UDIs
vedtak. Det kan stilles spørsmål ved om rettshjelpen ivaretar rettssikkerheten
til personer i omfattende saker, hvor forvaltningen har brukt flere
år på å forberede et vedtak om tilbakekall.
I tillegg til påkjenningen ved at andre viktige
saker settes på vent, fører muligheten for tilbakekall til usikkerhet
og frykt for fremtiden. Psykisk belastning gjør at flere faller
ut av arbeidsliv og studier. Flertallet av disse menneskene skal
likevel fortsette å bo i Norge. Praksisen i tilbakekallsporteføljen
truer dermed målsettinger om integrering og sysselsetting.
Ifølge Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS)
sin rapport om tilbakekall (2023) vurderes ikke hensynet til barnets
beste når oppholdstillatelser tilbakekalles. Barn blir heller ikke
hørt i forbindelse med sak om tilbakekall av statsborgerskap eller
oppholdstillatelse. Dette er i strid med kravene som stilles etter
barnekonvensjonen og Grunnloven.