Bakgrunn
Solkraft gjør det mulig for eiere av boliger,
yrkesbygg og landbruk å bli kraftprodusenter, først og fremst for
å dekke eget behov – men også for å tilby overskuddsstrøm for salg.
Lokal solkraftproduksjon på bygg vil, sammen med lagring og deling,
legge til rette for sluttbrukernes deltakelse og bidrag i det grønne
skiftet. Samtidig vil lokale energisamfunn fungere i godt samspill
med nettet, og avlaste det ved behov.
Norge trenger mye kraft til klimaomstillingen
og ny verdiskaping i årene fremover, og solkraft kan realiseres raskt
og som oftest konfliktfritt. Best forutsetninger for lønnsomme solkraftanlegg
i bygg er på store takflater, det vil si boligblokker (borettslag,
sameier) og store yrkesbygg, og at den største andelen av egenprodusert
solkraft går til eget forbruk. På
eneboliger, våningshus og andre mindre bygg, bl.a. i landbruket,
installeres også solceller, selv om det nå ikke er lønnsomt med
de kraftprisene bl.a. Statnett forventer fremover. Mange velger likevel
å bruke store private midler på å investere i solceller, så det
er viktig at disse sikres mest mulig stabile vilkår og forutsigbarhet
hvis man ønsker at boligeiere skal fortsette å investere i egenproduksjon.
Stortinget har bedt regjeringen sette et mål
for ny solenergi på 8 TWh innen 2030 og utarbeide en handlingsplan,
jf. Vedtak 923 (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen sette et
mål for ny solenergi på 8 TWh innen 2030 og utarbeide en konkret handlingsplan
som gjør det mulig å realisere målet innen revidert nasjonalbudsjett
i 2024. Tiltak og virkemidler skal ikke være til hinder for rasjonell
nettutvikling.»
På Skatteetatens årskonferanse 2023 kom det
frem at etaten etablerer en praksis der salg av overskuddsstrøm
(bl.a. fra privatboligeiere og gårdsbruk), fra første og for alle
leverte kWh, er skattepliktig inntekt.
I Skatteetatens kursmateriell (datert 1. desember 2023)
heter det:
«Skatteetaten legger til grunn at salg
av overskuddsstrøm er skattepliktig uansett om man selger direkte
til et kraftselskap, eller benytter såkalt ’bank’. I sistnevnte tilfelle
legger vi til grunn at det finner sted er salg med senere gjenkjøp.
Solkontoer hos kraftleverandører skal altså skattemessig avregnes
etter løpende eksport over måler.»
I svar på skriftlig spørsmål fra desember 2023
(Dokument nr. 15:581 (2023-2024)) skriver finansministeren:
«Skatteetaten har også uttalt at salg
av egenprodusert strøm, fra for eksempel solcelleanlegg, kan anses som
skattepliktig inntekt etter gjeldende regler, og at dette i så fall
skal skattlegges som enten kapital- eller virksomhetsinntekt. Det
kan samtidig gis fradrag etter nærmere vilkår for kostnader som
er knyttet til slike skattepliktige inntekter.
For private boligeiere er det mest aktuelt at
salgsinntektene anses som kapitalinntekt, fordi det er en inntekt
knyttet til boligen som kapitalgjenstand. For gårdbrukere kan det
også være spørsmål om virksomhetsinntekter.
I gjeldende skatteregler er det ikke gitt særskilte unntak
fra skatteplikt for inntekter oppnådd i forbindelse med salg av
egenprodusert strøm. Skatteetaten må da behandle slike inntekter
i tråd med de generelle skattereglene.
Jeg vil se nærmere på skattereglene for salg
av overskuddsstrøm for private boligeiere og se om det er behov
for eventuelle særlige regler på området.»
Enova gir støtte til privates investeringer
i solceller gjennom Enovatilskuddet. Enovatilskuddet brukes av private
husholdninger, men også av mange gårdbrukere. For en typisk sluttbruker
som blir omfattet av kapitalskatt, vil mer enn 2/3 av tilskuddet
gå til å betale skatten over anleggets levetid.
Det er nå om lag 25 000 mindre plusskunder, som husholdninger,
boligselskap og gårdbrukere, som har installert solcelleanlegg.
I årene mot 2030 skal mange flere eiere av bygg og boliger mobiliseres
til å investere mange titalls milliarder i solceller, for å nå regjeringens solkraftmål.
Det vil sikre ny krafttilgang, til eget bruk og til gode for samfunnet.
Det ambisiøse målet om 8 TWh solkraft i 2030
kan bare utløses om det følges opp av bedrede rammebetingelser og
forutsigbare og langsiktige vilkår for investeringer.
Videre er 2030-målet bare et delmål mot 2040
og 2050, hvor Norge skal gjennomføre klimaomstillingen og betydelig
elektrifiseres. En betydelig andel av kraftforsyningen skal komme
fra lokal solkraftproduksjon på bygg og eiendommer. Dette krever
store investeringer i anlegg som skal produsere i minst 30 år. For
at dette markedet skal vokse slik det trengs innen 2030 og videre,
er det essensielt at det framstår som lønnsomt og at det er lav
risiko for uforutsette og økte kostnader i form av skattlegging
og avgifter.
Forslagsstillerne mener derfor at private og
profesjonelle utbyggere av solkraftproduksjon og lokale energisamfunn
bør kunne vite at rammebetingelsene for skatt og avgifter vil være
gunstige og stimulerende for lønnsomme investeringer på lang sikt.