Bakgrunn
Flere bedrifter, særlig i distriktskommuner,
driver sin virksomhet på festet statsallmenningsgrunn. Det kan eksempelvis
være campingplasser, høyfjellshoteller eller lignende.
Flere av disse bedriftene erfarer at staten
ved Statskog SF sier opp eldre festekontrakter og krever store økninger i
festeavgiftene på bakgrunn av nye takseringer gjort av Statskog
selv. Mange ønsker som følge av dette å innløse tomtene for å få
bedre sikkerhet for driften og bedre pantesikring knyttet til investeringer.
Bedriftene dette gjelder driver gjerne kapitalkrevende næring med
små fortjenestemarginer i næringsfattige kommuner.
Hovedregelen i fjellova § 13 er at statsallmenningsgrunn
ikke kan avhendes. Det er to unntak fra dette. Det første gjelder
allmenningsgrunn som er dyrket eller skal brukes som gårdsbruk,
eller som tilleggsjord til gårdsbruk. Det andre gjelder grunn til
byggetomter, som kan avhendes i «særlege tilfelle», og innløsing
av boligtomter etter tomtefestelova.
Næringsdrivende kan på denne bakgrunn ikke kjøpe
eiendommen de har festet på statsallmenningsgrunn. Til tross for
dette er det ifølge NHO Reiseliv likevel eksempler på at noen bedrifter
har fått kjøpe sin grunn av Statskog. Det gir et forvirrende bilde
av hvorvidt forbudet i fjellova faktisk praktiseres.
Det er åpenbare og legitime hensyn som er styrende for
dagens avhendingsforbud mot statsallmenningsgrunn i fjellova. Statskog
SF er en aktør som forvalter store arealer til fellesskapets beste.
Næringsfattige kommuner med lave befolkningstall må imidlertid kunne
leve av det næringslivet de har og er avhengige av gode rammebetingelser.
Å feste tomt på statsallmenningsgrunn viser seg i flere tilfeller
å bli svært kostbart når Statskog øker festeavgiftene uten at det
har skjedd en tilsvarende økning i overskuddet til de aktuelle bedriftene.
Forslagsstillerne mener det også burde være
et unntak i fjellova for salg av næringseiendom på visse vilkår. Disse
vilkårene kan eksempelvis være at det må være lokal enighet rundt
et salg i den aktuelle kommunen. Med lokal enighet menes også at
fjellstyrene får anledning til å uttale seg før eventuell avhending.
I tillegg kan det være grunn til å se på retningslinjene Statskog
bruker for å fastsette festeavgiften. Det er i dag som hovedregel
Statskog selv som takserer eiendommene og fastsetter festesum på
bakgrunn av takseringen. Det skjer ingen forhandlinger med de involverte
parter.