Bakgrunn
Finansmarkedenes rolle i økonomien skal være
å legge til rette for en effektiv bruk av samfunnets ressurser.
I 2023 har bankene hatt rekordstore overskudd. Bankene har generelt
satt opp utlånsrentene på nye lån så raskt de kan, mens innskuddsrentene
har blitt hengende etter. I realiteten ser man store overføringer av
verdier fra kundene til bankene i en tid der mange sliter økonomisk.
Det er en form for renprofitt i banknæringen.
Bankmarkedet er ingen arena for fri prisdannelse. Markedet
er dominert av noen få, store aktører, og Norge har en høyere markedskonsentrasjon
enn land som Sverige og Danmark. Bankene har en privilegert rolle
i samfunnet som pengeutsteder. Prisen på penger er i stor grad regulert
gjennom styringsrenten. Mengden av utlån er regulert gjennom boliglånsforskriften
og kapitalkrav til bankene. Det er asymmetrisk informasjon mellom
bankene og kundene om priser. I sum utøver bankene stor markedsmakt
på grunn av en privilegert stilling i norsk økonomi, en konsentrert
markedsstruktur og et informasjonsovertak på forbrukeren.
I dag gir reguleringen av banknæringen store
fordeler for bankene. Den bør i mye større grad reguleres med tanke
på forbrukerne.
Bankbytte har blitt noe enklere de siste årene.
Likevel er det bare en fjerdedel av kundene som enten bytter bank
eller reforhandler boliglån. Forbrukerne har ansvaret for å bytte,
men det er politikernes ansvar å sørge for at markedet fungerer
best mulig, og legge til rette for at bankbytte fungerer så enkelt
som mulig.
Oversikten som i dag gis gjennom listeprisene
i finansportalen.no, kamuflerer variasjonen i de individuelle avtalene
som ligger til grunn, og gir dermed ikke kundene det hele bildet
på hvor mye rom det er for å prute. Det gjør at det er enklere for
ressurssterke forbrukere å prute. Bankene må pålegges å oppgi sine
gjennomsnittlige utlånsrenter slik at markedsinformasjonen blir
tilgjengelig for forbrukerne. Bankene må også oppgi hvilke kommuner
de gir lån i, og offentliggjøre hvilken områdescore de bruker for
boliger i sine kredittvurderinger. Dette er også viktig informasjon
for forbrukerne for at de reelt sett skal ha gode muligheter til
å prute.
I dag er tilsynet med forbrukernes rettigheter
i finansmarkedet delt mellom flere departementer og instanser. Forslagsstiller
mener koordineringen må styrkes, fortrinnsvis ved at Finanstilsynet
får et klarere oppdrag om å ivareta forbrukernes interesser i finansmarkedet
og ha en organisering som fremmer dette. NOU 2023: 6 Finanstilsynet
i en ny tid – ny lov om Finanstilsynet hviler på en udokumentert
forestilling om at bankenes soliditet er den sentrale faktoren for
forbrukernes interesser. Dette er et forenklet og mangelfullt premiss. En
«Twin Peaks»-modell, der man samler tilsynet i Finanstilsynets avdeling
for forbrukervern, må vurderes eksplisitt.
Forslagsstiller viser til at utøvelsen av markedsmakt i
dagens markedssituasjon gir bankene mulighet til å øke marginene
og hente ut renprofitt på forbrukernes bekostning. Dette skjer ved
at bankene øker utlånsrentene mer enn de øker innskuddsrentene.
Renteoverskuddet i første halvår i 2023 var 62,4 mrd. kroner, noe som
er 15,2 mrd. kroner høyere enn første halvår i 2022. Så lenge konkurransen
ikke er velfungerende, må markedet reguleres bedre, slik at det
kommer forbrukerne til gode.
Forslagsstiller mener regulering av rentemarginen vil
være et hensiktsmessig tiltak i så måte. En mulighet er at det innføres
en maksimal rentedifferanse slik at innskuddsrenten alltid skal
følge utlånsrenten i gjennomsnitt og/eller for den enkelte kunde.
Det innebærer at bankene enten må øke innskuddsrenten når de øker utlånsrenten,
eller at de ikke kan øke utlånsrenten like mye om de ikke også har
tenkt til å øke innskuddsrenten. Den nøyaktige utformingen av en
slik regulering må utredes, og det må skje så raskt som mulig. En
regulering av rentemarginen vil ikke påvirke bankenes soliditet,
som er regulert gjennom kapitalkrav og makrotilsyn.
Forslagsstiller viser videre til at en innføring
av digitale sentralbankpenger, der forbrukerne tilbys et kredittrisikofritt
alternativ for pengeoppbevaring i form av en konto hos Norges Bank,
vil virke skjerpende på konkurransen i bankmarkedet dersom det gis
en konkurransedyktig innskuddsrente på slike plasseringer.