Bakgrunn
E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast) forutsetter
gårsdagens tankegang om samfunnsutvikling og samferdselsprosjekter.
Prosjektet bygger på forutsetningen om at man skal ha langt mer
biltrafikk enn strekningen har i dag, og at fergetilbudene ikke
kan videreutvikles til å dekke trafikkbehovet.
All erfaring viser at flere og bedre veier fører
til mer trafikk. Målet med Hordfast er at mange skal reise mer og
mye lenger, nøyaktig det motsatte av målet om nullvekst i personbiltrafikken.
Prosjektet innebærer en betydelig utgift for
staten på ca. 46 mrd. kroner og er samfunnsøkonomisk ulønnsomt om
miljøhensyn vektlegges. Prosjektet er stikk i strid med klimamålene
Norge har forpliktet seg til, og kan medføre utslipp på over én
million tonn CO2 ved bygging. Naturvernforbundet har
uttalt at det er
«overveiende sannsynlig at kumulative
utslipp over en hel hundreårsperiode vil være mye høyere med Hordfast
enn ved å beholde ferger».
Hordfast vil ødelegge verdifulle myr- og kystregnskogsområder,
uerstattelig skjærgård og viktige oppvekstmiljø og er av Statsforvalteren
i Vestland omtalt som det største naturinngrepet i moderne tid i
Hordaland. Med stadig utvikling av teknologi, kapasitet og rekkevidde
for ferger er det uklokt å se bort fra dette som en bedre og mindre
naturskadelig løsning.
Klimamålene innebærer at en trenger umiddelbare kutt
i klimagassutslipp og en endring av samfunnet som gjør det mulig
å leve innenfor naturens tålegrense. Da må man si nei til prosjekter
som på egen hånd medfører store utslipp, og som tilrettelegger for
en varig økning i utslippene.
Nå har også byrådet i Bergen vraket Hordfast
fra sitt innspill til Nasjonal transportplan, med begrunnelse i at
prosjektet vil medføre en stor trafikkøkning inn til byen og gjøre
det svært vanskelig å nå nullvekstmålet som Bergen er forpliktet
til som følge av byvekstavtalen, og at det er krevende å finne økonomisk
rom for å prioritere dette prosjektet når Bybanen til Åsane og Arna–Voss
er viktigere transportprosjekter for Bergensregionen.