Bakgrunn
Uvettig kjøring av motorvogn i høye hastigheter innebærer
en stor risiko for liv og helse for alle trafikanter som ferdes
der slik kjøring skjer. Forslagsstillerne mener det er uakseptabelt
at enkeltindivider setter andres liv og helse i fare på denne måten,
og at det er nødvendig med en kraftig skjerpelse av reaksjonene mot
denne typen adferd.
Det første grepet forslagsstillerne mener bør
gjøres, er å foreta en skjerpelse av straffenivået for uaktsom forvoldelse
av betydelig skade på kropp eller helse (straffeloven § 280), som
i dag har en strafferamme på inntil 3 års fengsel, og for uaktsom
forvoldelse av død (straffeloven § 281), som i dag har en strafferamme
på inntil 6 års fengsel.
Uaktsomhet er et strafferettslig skyldkrav som spenner
over et vidt spekter av handlinger, og er således bredere sammensatt
enn de forsettlige lovovertredelsene. Forslagsstillerne mener derfor
det gjennom lovendringens forarbeider skal gis klart uttrykk for
at lovgiverviljen er å skjerpe straffenivået i de tilfellene som gjelder
betydelig skadeforvoldelse og uaktsomt drap som følge av uaktsom
føring av motorvogn. Det foreslås å heve strafferammen for overtredelse
av straffeloven § 280 fra 3 til 5 års fengsel, og for overtredelse
av straffeloven § 281 foreslås en heving fra 6 til 8 års fengsel.
Det andre grepet forslagsstillerne mener må
gjøres, er en utredning og mulig revidering av reglene for tap av førerrett.
En streng og tydelig praksis for tap av førerrett ved villmannskjøring
vil, slik forslagsstillerne ser det, ha en vesentlig preventiv effekt
mot denne typen uønsket adferd.
Det tredje grepet forslagsstillerne mener må
gjøres, er en revidering av de strafferettslige inndragningsreglene
med mål om å utvide adgangen til inndragelse av motorvogner som
har blitt brukt til uvettig kjøring. En streng og tydelig praksis
for inndragning av motorvogner som er brukt til uvettig kjøring,
vil, slik forslagsstillerne ser det, ha en vesentlig preventiv effekt
mot denne typen uønsket adferd. Forslagsstillerne mener videre at verdiene
som inndras etter denne bestemmelsen, øremerkes til trafikksikkerhetstiltak
etter modell fra ordningen med personlige bilskilt.