Bakgrunn
Norge har ambisiøse
planer for elektrifisering av samfunnet i alle sektorer og for å
fase ut bruken av fossil energi der det er mulig. Samtidig advarer
Statnett om kommende mangel på utslippsfri energi om få år. I denne
situasjonen forstår stadig flere at det norske målet om klimanøytralitet
i 2050 kan bli umulig å nå uten at også Norge tar i bruk moderne
kjernekraft.
Forskningsrådet utlyste
10. januar 2023 forskningsmidler på 1,2 mrd. kroner til seks–ti
nye «Forskningssentre for miljøvennlig energi» (FME), med en fordeling på
120–200 mill. kroner til hver FME. Interesserte forskningsorganisasjoner
hadde frist til 10. mai 2023 for å levere skisse til FME. Organisasjoner/grupper
av organisasjoner med skisser godkjent av Forskningsrådet kan så
søke om midler til omsøkt FME i perioden 4. oktober til 15. november
2023. Tildeling av midler forventes avgjort i april 2024.
Målene de nye sentrene
må oppfylle, defineres slik i utlysingen:
«De overordnete målene
for FME-ordningen, og dermed for sentrene som får støtte, er å bidra
til å løse sentrale utfordringer på energiområdet, utvikle løsninger
for lavutslippssamfunnet og styrke innovasjonsevnen i næringslivet.»
Under avsnittet «Avgrensing»,
langt ned i Forskningsrådets utlysningstekst, står imidlertid dette:
«Det vil ikke kunne
søkes om FME innenfor kjernekraft.»
Denne begrensingen
i Forskningsrådets utlysningstekst er ikke basert på noen føring
fra Olje- og energidepartementet i tildelingsbrevet for forskningsmidlene.
Statsråd Terje Aasland
og Forskningsrådet er blitt forespurt om grunnlaget for avgrensingen,
men har ikke kunnet henvise til konkrete begrunnelser. I svar på skriftlig
spørsmål fra en av forslagsstillerne, Marius Arion Nilsen, svarer
statsråden følgende på spørsmålet om hvorfor kjernekraft ikke kan
søke om FME-midler (jf. Dokument nr. 15:2296 (2022–2023):
«Avgrensningen av
FME-utlysningen er en videreføring av en lang praksis hvor de målrettede
energiforskningssatsingene ikke har inkludert kjernekraft, fordi denne
energikilden ikke har vært aktuell for det norske kraftsystemet.»
Daværende statsråd
Kjell Børge Freiberg fra regjeringen Solberg svarte i 2019 derimot
følgende på spørsmål om mulighet for thoriumforskning i Norge og
om det var aktuelt å legge til rette for forskning og utvikling av
thoriumprosjekter, herunder ved hjelp av offentlige virkemidler:
«Regjeringens satsing
på energiforsking følger i all hovedsak anbefalingene gitt i Energi21-strategien.
Men det betyr ikke at det ikke kan gis støtte til forskning og utvikling
av thoriumprosjekter i Norge.»
Statsråd Aasland
henviser til videreføring av en lang etablert praksis som i beste
fall kan sies å være uklar, og forsvarer i et annet svar på skriftlig
spørsmål fra Hadle Rasmus Bjuland i 2023, jf. Dokument nr. 15:888
(2022–2023), at kjernekraft ble grundig utredet på 1970-tallet og
derfor allerede er avklart. Statsråden skriver:
«Spørsmålet om kjernekraft
i den norske kraftforsyningen ble grundig behandlet på 1970-tallet.
Bygging av kjernekraft fikk ved behandlingen ikke støtte i Stortinget,
og kjernekraft har siden ikke vært vurdert som noe reelt alternativ
i den norske energiforsyningen.»
Denne begrunnelsen
bruker deretter igjen Forskningsrådet til å forsvare avskjæringen
av midler til kjernekraftforskning. Altså baseres beslutninger om
høyteknologisk forskning i dag på den 48 år gamle St.meld. nr. 100
(1973–74) Energiforsyningen i Norge i fremtiden, behandlet i 1975.
I 1975 var Norge
inne i den mest intensive fasen av utbyggingen av vannkraft. At
Stortinget den gangen ikke gikk inn for å utrede kommersiell kjernekraft,
kan vanskelig brukes som en begrunnelse for ikke å utrede og forske
på bruk av kjernekraft i dag, 48 år senere.
Norge har vedtatt
klimanøytralitet innen 2050 og et delmål med 55 prosent reduserte
klimautslipp i 2030 målt mot utslippene i 1990. Norge har i tillegg
i over 100 år nytt godt av og bygget samfunnet og næringslivet på
et fundament av ren, stabil og rimelig kraft. Kjernekraft har mulighet
til å bidra til at man kan fortsette med dette.
Realistisk sett kan
det bli svært vanskelig å nå målet om 55 prosent reduserte utslipp
i 2030, og her kan ikke kjernekraft gi noe bidrag. Derimot kan kjernekraft
bidra, kanskje helt avgjørende, til at man kan nå målet om klimanøytralitet
i 2050, kanskje til og med flere år tidligere. Dette betinger imidlertid
at det satses nå, og at man bygger nødvendig kompetanse på kommersiell kjernekraft.
Norge har et godt
grunnlag i den kjernekraftkompetansen som ble utviklet fra den første
forskningsreaktoren ble satt i drift i 1952. Institutt for energiteknikk (IFE)
er fortsatt et av de mest avanserte forskningsmiljøene på kjernekraft
internasjonalt.
Kjernekraftteknologien
er utviklet langt forbi det nivået teknologien var på i 1975. Videre
er befolkningens holdning til kjernekraft sterkt endret i positiv
retning, og en meningsmåling viste i februar 2023 flertall for kjernekraft.
Med ett unntak er alle partiene representert på Stortinget gjennom
landsmøtevedtak positive til å vurdere å ta i bruk kjernekraft også
i Norge, deriblant begge regjeringspartiene.
Kjernekraft er den
energiformen som har suverent lavest arealforbruk. Den har ikke
CO2-utslipp og kan produsere
i 60 til 100 år til priser som over livstiden slår det meste. FN
regner i dag kjernekraft som å ha lavest ressursbruk, minst påvirkning
på økosystemene og minst helserisiko.