Bakgrunn
Moss lufthavn, Rygge var blant de største lufthavnene
i Norge og hadde i 2013 så mye som 1,9 millioner passasjerer. Som
en privat lufthavn utgjorde Rygge en viktig konkurrent til statlige
Avinor sammen med Torp Sandefjord lufthavn. Sivil flytrafikk fra
Rygge utgjorde et viktig alternativ for mange i Østlandsområdet,
men i særlig grad for reisende fra Østfold. Flyplassen var også en
viktig bidragsyter til næringsutvikling i Mosseregionen. Det var
dramatisk for mange da flyplassen ble lagt ned i 2016 blant annet
som følge av at Ryanair valgte å forlate flyplassen til fordel for
Avinor og Gardermoen. Det har siden nedleggelsen vært jobbet fra
flere private aktører for å gjenoppta den sivile trafikken fra Rygge, men
med den lange pandemiperioden har dette vist seg vanskelig. I regjeringens
luftfartsmelding (Meld. St. 10 (2022–2023), jf. Innst. 301 S (2022–2023))
omtales det at et utvalg skal se på fremtidig kapasitet for Oslo
lufthavn og i denne forbindelse vurdere fornyet drift ved Rygge. Forslagsstillerne
mener at det er behov for mer handlekraft i dette spørsmålet enn
henvisning til et utvalgsarbeid. Alt ligger til rette for at flytrafikken
fra Rygge kan gjenopptas, og dette bør være et privatdrevet alternativ på
lik linje med Torp. Forslagsstillerne forutsetter at regjeringen
sørger for en rask behandling av søknad om å gjenoppta den sivile
flytrafikken fra Rygge. For å få trafikken i gang igjen kan det
på kort sikt være en løsning at Avinor midlertidig leier kapasitet
på Rygge som en avlastning for trafikk på Oslo lufthavn. Målsettingen
er at Rygge over tid reetableres som en selvstendig privatdrevet
konkurrent til Avinor-systemet til nytte for både reisende på Østlandet
og for næringsutvikling. For å kunne ha et stabilt grunnlag for
drift av private flyplasser må offentlige rammevilkår være stabile
samt at særnorske skatter og avgifter må være lave. Regjeringen
har her sviktet ved å permanent svekke taxfreeordningen og samtidig
innføre flypassasjeravgift. Dette er grep som både rammer de reisende og
rammer driftsgrunnlaget for flyplassvirksomhet i Norge. Forslagsstillerne
ber om at regjeringen snarest mulig reverserer endringene og med
det gir et bedre driftsgrunnlag for ny sivil flytrafikk ved flyplassene.