Tilgjengeleggjering
av infrastruktur som i dag er reservert ferjer og hurtigbåtar
Når ferjer med elektrisk
framdriftssystem går ut på anbod, er landanlegga med straum ein
del av infrastrukturen som skal vere med i tilbodet som blir levert
inn frå rederia til dei regionale kollektivselskapa (fylkesvegsferjer)
eller Statens vegvesen (SVV) (riksvegsferjer).
Anboda har ulik levetid,
men typisk rundt ti år. Etter at anbodsperioden er ute, vil el-infrastrukturen
som er etablert på land, bli overført til det regionale kollektivselskapet,
fylkeskommunen eller SVV.
Rederia brukar ein
del pengar på utvikling av desse landanlegga, og det finst fleire
ulike teknologiar og løysingar, både for straumleveransen (ladekopling),
effekt, etc.
Dette er ladepunkt
som berre leverer straum til den eine mottakaren: ferjene.
Fram til no kan det
ha vore gode grunnar til at denne løysinga har vore gjeldande. Det
har også – frå Enova si side – vore krav om at tilskotet skal gå
til rederia. Dette er ikkje lenger eit krav.
Det er etter kvart
fleire kommersielle aktørar som ser på denne marknaden.
Det må vurderast
om denne infrastrukturen kan overførast eller seljast til slike
kommersielle aktørar. Dette vil frigjere anlegga slik at dei kan
betene meir enn berre éin brukar, som i dag er ferjene. Det er ein
føresetnad at ferjene har fortrinnsrett på straum til ein pris som
er konkurransedyktig eller betre enn den ein har i dag.
Ein må også vurdere
kva tid ei slik overtaking bør skje – om det er mogleg midt i ein
anbodsperiode, eller om det ligg som ein føresetnad ved utlysing
av nytt anbod.
Det er ulike effektar
på dei forskjellige anlegga. Men det er oppgitt å vere frå 2–6 MW
x 40 anlegg berre i Vestland. 6 MW tilsvarer ca 40x hurtigladar
for personbil. Ved å gjere denne infrastrukturen tilgjengeleg for
andre som treng lading (anten maritime aktørar eller transportørar
på land), vil det vere mogleg å utnytte den framførte effekten ut
over berre å levere straum til ein mottakar som berre brukar anlegget
i ein liten del av døgnet (typisk ei ferje). Vidare vil ein kunne
tilby ladestraum til tungbil eller andre maritime fartøy når ferja ikkje
ladar. Nedbetalingstida til anlegga vil kunne forlengast, anlegget
kan fordele kostnadene på fleire brukarar, og midlar som i dag er
bundne opp i desse anlegga (frå rederi/fylkeskommune og SVV), kan
nyttast til andre delar av kollektivsatsinga.
Fagkompetansen for
drift av anlegga kan opparbeidast i dedikerte lade- og landstraumaktørar
i staden for fragmentert hjå fylkeskommunar, rederi og kollektivselskap.
Dette kan gi innsparing for ferjeoperatøren, som slepp drift av
anlegget, og ein oppnår rasjonaliseringsgevinst. Det kan også vurderast
å knyte til hydrogenanlegg/industri/andre som kan utnytte kapasiteten når
ferja ikkje har behov for han. Samstundes må ein vurdere om ei slik
omorganisering og overføring av dei tekniske anlegga vil bremse
innovasjon og utvikling som i dag ligg hjå rederia.
I dag er det ingen
«ferjestandard» på landstraumanlegga, og det er usikkert kor stor
restverdien på dei etablerte anlegga er. Dette vil ein anbodsprosess
klargjera. Det er i dag fleire aktuelle kommersielle aktørar som kan
ta over eit slikt eigarskap.
På denne måten kan
stat, fylke og kommunar prioritere midlar som i dag er bundne opp
i el-infrastruktur, til andre nyttige formål, og la aktørar med
spisskompetanse på energi, lading og landstraum handtere dette som
energihubar. At fleire ulike brukarar av køyre- og fartøy nyttar
same infrastruktur, reduserer behovet for at dei lokale nettselskapa
treng å byggje ut og reservere kapasitet i nettet for kvart enkelt
tiltak. Ved god styring av kapasiteten til anlegget vil ein kunne
utnytte restkapasiteten frå t.d. eit landstraumanlegg som berre
blir nytta når ei ferje ligg til kai. At fleire ulike brukarar kan nytte
og dele på infrastruktur, gjer at generelle utbyggingskostnader
for kommunale tilbod kan reduserast. Det trengst veldig enkelt forklart
færre komponentar (=investeringar) om fleire brukarar kan nytte
same infrastruktur.