Bakgrunn
Bilen er det viktigste
og mest fleksible transportmiddelet. Det var en stor endring for
folks bevegelsesfrihet når bilen ble tilgjengeliggjort for alle
og importrestriksjonene fjernet. Bilen gir frihet til å kunne reise
hvor man vil til egendefinert tid.
Det har alltid vært
en motvilje mot bilen som transportmiddel i deler av offentlig forvaltning.
Til tross for motarbeidelse er bilen det mest brukte og fleksible transportmiddelet
og står for det aller meste av persontransporten. Bilbruken øker
hvert år fordi bilen er nødvendig for at folk skal få hverdagen
til å henge sammen. Bilmotstanden i forvaltningen er imidlertid
ikke et tilbakelagt kapittel, og kampanjen for å frata folk retten
til å velge eget transportmiddel fortsetter. Nullvekstmålet for
biltrafikk i byområdene hadde ved etablering en intensjon om utslippsreduksjoner.
I dag fremstår nullvekstmålet først og fremst som et angrep på personbilen
som transportmiddel. Fremskrivninger av bilparken fra Opplysningsrådet
for veitrafikken viser at innen 2027 vil hoveddelen av bilparken
ha lave eller ingen direkte utslipp ved kjøring. Dette betyr at
hovedmålsettingen for nullvekstmålet bortfaller. Innbyggerne i byområdene
skal imidlertid fortsatt tvinges til å bruke andre og mindre attraktive
transportmidler som vil gjøre hverdagen vanskeligere for både barnefamilier
og næringsdrivende.
Forslagsstillerne
viser til at Fremskrittspartiet i sin tid i regjering sørget for
reduksjoner i avgiftsnivået også for konvensjonelle biler, slik
at flere fikk adgang til å kjøpe seg ny bil med lavere utslipp.
I statsbudsjettene
for både 2022 og 2023 har Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
økt kjørtøyavgiftene betydelig. Enkeltmodeller har fått avgiftspåslag
på over 100 000 kroner. Regjeringen har gjeninnført bilen som melkeku
i avgiftspolitikken. Bilavgiftene økes, mens veibygging og vedlikehold
reduseres. Avgiftsøkningen gir politisk effekt. Nybilsalget i januar
2023 var det laveste siden 1962. Forslagsstillerne viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjettforslag, som avviste avgiftsøkningene, reduserte
kjøretøyavgiftene og fjernet avgiftene på drivstoff. Modernisering
av bilparken gir både lavere utslipp og bedre trafikksikkerhet.
Nullvekstmålet er
et politisk grep som innskrenker folk i byene sin mulighet til å
velge bilen, og påtvinger dem transportløsninger de ellers ikke
ville brukt. Forslagsstillerne motsetter seg ethvert angrep på folks
frihet til selv å velge transportmiddel.