Representantforslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken

Dette dokument

  • Representantforslag 228 S (2022–2023)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Bilen er det viktigste og mest fleksible transportmiddelet. Det var en stor endring for folks bevegelsesfrihet når bilen ble tilgjengeliggjort for alle og importrestriksjonene fjernet. Bilen gir frihet til å kunne reise hvor man vil til egendefinert tid.

Det har alltid vært en motvilje mot bilen som transportmiddel i deler av offentlig forvaltning. Til tross for motarbeidelse er bilen det mest brukte og fleksible transportmiddelet og står for det aller meste av persontransporten. Bilbruken øker hvert år fordi bilen er nødvendig for at folk skal få hverdagen til å henge sammen. Bilmotstanden i forvaltningen er imidlertid ikke et tilbakelagt kapittel, og kampanjen for å frata folk retten til å velge eget transportmiddel fortsetter. Nullvekstmålet for biltrafikk i byområdene hadde ved etablering en intensjon om utslippsreduksjoner. I dag fremstår nullvekstmålet først og fremst som et angrep på personbilen som transportmiddel. Fremskrivninger av bilparken fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at innen 2027 vil hoveddelen av bilparken ha lave eller ingen direkte utslipp ved kjøring. Dette betyr at hovedmålsettingen for nullvekstmålet bortfaller. Innbyggerne i byområdene skal imidlertid fortsatt tvinges til å bruke andre og mindre attraktive transportmidler som vil gjøre hverdagen vanskeligere for både barnefamilier og næringsdrivende.

Forslagsstillerne viser til at Fremskrittspartiet i sin tid i regjering sørget for reduksjoner i avgiftsnivået også for konvensjonelle biler, slik at flere fikk adgang til å kjøpe seg ny bil med lavere utslipp.

I statsbudsjettene for både 2022 og 2023 har Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen økt kjørtøyavgiftene betydelig. Enkeltmodeller har fått avgiftspåslag på over 100 000 kroner. Regjeringen har gjeninnført bilen som melkeku i avgiftspolitikken. Bilavgiftene økes, mens veibygging og vedlikehold reduseres. Avgiftsøkningen gir politisk effekt. Nybilsalget i januar 2023 var det laveste siden 1962. Forslagsstillerne viser til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag, som avviste avgiftsøkningene, reduserte kjøretøyavgiftene og fjernet avgiftene på drivstoff. Modernisering av bilparken gir både lavere utslipp og bedre trafikksikkerhet.

Nullvekstmålet er et politisk grep som innskrenker folk i byene sin mulighet til å velge bilen, og påtvinger dem transportløsninger de ellers ikke ville brukt. Forslagsstillerne motsetter seg ethvert angrep på folks frihet til selv å velge transportmiddel.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  • 1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.

  • 2. Stortinget ber regjeringen legge til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.

26. april 2023

Frank Edvard Sve

Morten Stordalen

Hans Andreas Limi

Marius Arion Nilsen