Bakgrunn
SSB kom med nye framskrivninger
for lærertettheten 15. mars 2023. Her stadfester SSB at dersom det utdannes
like mange lærere som i 2021 hvert år framover, og at en like stor
andel som nå velger å faktisk jobbe som lærere, fortsetter å jobbe
som lærere, vil man klare å øke dagens lærertetthet. SSB vektlegger
likevel i sine framskrivninger både at det forutsetter at det utdannes
like mange lærere som i 2021, og at det fremdeles er en risiko for
at det i 2040 vil være lærermangel i de kommunene som har stor lærermangel
i dag. Når man allerede i dag har en situasjon der mange undervisningstimer
utføres av ansatte uten lærerutdanning, 40 000 med lærerutdanning
ikke jobber i skolen og lærerstudieplasser over hele landet står
tomme etter opptaket i 2022, blir dermed lærermangelen et faktum.
I barnehagen er behovet
for lærere og relevante fagarbeidere prekært. Ansatte i barnehager
merker den pressede bemanningssituasjonen på kroppen. En rapport
fra SSB fremlagt 11. januar 2023 viser at i overkant av 40 000 av
rundt 90 000 ansatte i norske barnehager mangler direkte relevant
utdanning. Dette tilsier at nesten halvparten av alle som jobber
med barn i barnehagen, ikke har relevant utdanning. Blant dem uten
relevant utdanning er kun 4,8 prosent i gang med en barnehagelærerutdanning.
Barnehage og skole legger et viktig grunnlag for et godt liv, og
det må derfor sikres flere barnehagelærere, pedagoger og relevante
fagansatte.
Tall fra Samordna
opptak viste at 11 005 personer søkte på ulike lærerutdanningsstudier
i 2022 mot 12 421 førstegangssøkere i 2021. Dette utgjør en kraftig nedgang
i førstevalgssøkere på 11,4 prosent. Man ser dermed en negativ trend
på andre året, med en nedgang i antall studenter som ønsker å bli
lærere. Dette er alvorlige tall, da en i tillegg kan lese i en undersøkelse
Respons Analyse utførte på vegne av Utdanningsforbundet i 2022,
at mange skoleledere i dag synes det er vanskelig å skaffe kvalifiserte
lærere.
Å stå uten nok lærere
er alvorlig for norske elever. NRK kunne i februar avsløre 2023
at opp mot 1,3 millioner timer med spesialundervisning ikke ble
gjennomført. Videre informerte nesten hver fjerde rektor om at de
ikke har oversikt over hvor mange av timene som er gjennomført.
Mangelen på vikarer trekkes fram som hovedårsak. Dette viser et
behov både for flere lærere og for å styrke laget rundt læreren,
slik at elever faktisk får den spesialundervisningen de har krav
på.
Samtidig som rapporter
viser at stadig flere unge opplever økt press, stress, ensomhet,
utenforskap og dårligere mental helse, vet man også at barne- og
ungdomspsykiatrien har hatt en massiv økning av henvisninger de
siste årene. Skolen er den viktigste arenaen for å møte barn og
unge. Lærerne ønsker å kunne se hver enkelt elev og hjelpe elevene
med det de trenger hjelp til, men lærerne gir tilbakemelding om
at ressursene blir smurt tynt utover, og at det hender at de kommer
til kort. For å svare på de kritiske endringene hos elevene er det
helt avgjørende at laget rundt læreren styrkes.
Forslagsstillerne
viser til at det både i nåværende og i forrige stortingsperiode
har blitt fremmet flere forslag for å rekruttere og utdanne flere
lærere, få flere lærere tilbake til skolen og beholde lærere i skolen.
Forslagstillerne viser særlig til Representantforslag 14 S (2018–2019)
om nasjonal satsing for flere lærere i skolen, jf. Innst. 158 S
(2018–2019) fremmet av representanter fra Sosialistisk Venstreparti,
Representantforslag 115 S (2017–2018) om lærermangel, jf. Innst.
243 S (2017–2018) fremmet av representanter fra Senterpartiet, og Representantforslag
21 S (2022–2023) om å ta læreryrket framover, jf. Innst. 158 S (2022–2023).
Ved behandlingen av sistnevnte vedtok et enstemmig storting et forslag
om mer variert praksis i lærerutdanningene og bedre oppfølging og
veiledning av lærere i starten av karrieren, jf. Vedtak 471, og
at Stortinget ber regjeringen om å legge fram en strategi for å
styrke laget rundt læreren, jf. Vedtak 472. Forslagsstillerne viser
til at både den nye statistikken fra SSB og nedgangen i opptak til
lærerutdanningene i 2022 betyr behov for ytterligere tiltak for
både å rekruttere og beholde lærere.